1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS tik in stuur
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 02 oktober 2015 09:53 PM

Op de terugreis van het prachtige najaars evenement in Den Helder begon mijn DS tegen te sputteren.
Het gaat om een DS 23 uit 1973, het probleem is dat als ik een bocht naar rechts maak ik een tik in mijn stuur met een klop geluid onder de kap voel en hoor alsof er ergens iets vast loopt.
De laatste 3 jaar is er niets aan de auto los geweest van de stuurinrichting of wiel ophanging.
Bij aankomst thuis stilstaand geprobeerd na te bootsen zonder resultaat, rijdend bocht naar links normaal en naar rechts weer zelfde geluid en gevoel.
Zelf heb ik de auto geïnspecteerd voor de APK keuring 1 maand terug en ook de fuseekogels getest die waren goed, na de keuring heeft de auto niet meer gereden tot afgelopen zondag.
Ga morgen maar eens kijken of de wielmoeren goed vast zitten en anders verder zoeken.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Groet Arno

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 02 oktober 2015 10:03 PM
  [ # 1 ]

Klak-klak-klak….. in een scherpe bocht is vaak de aandrijfas

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 03 oktober 2015 01:21 AM
  [ # 2 ]

Dat verklaard wel dat hij stilstaand het niet heeft.
ga hem op de brug zetten en ook daar eens naar kijken.

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 03 oktober 2015 02:20 PM
  [ # 3 ]

Bij het op de brug plaatsen reed ik langzaam met het stuur wat naar rechts, dan is het duidelijk voelbaar er zit ergens ruimte.
Op de brug oprij hoogte voetjes van de grond sturen geen probleem, wielmoeren vast toen in zijn 1 wielen draaien sturen geen probleem.
heb wel ontdekt dat er ruimte in de stuurinrichting zit, het rechtervoorwiel gaat ongeveer 4mm heen en weer links veel minder.
fusee goed stuurkogel goed, denk aan ruimte in hulpstuurhuis of stuurhuis zelf.
wie heeft er tips?

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 03 oktober 2015 10:07 PM
  [ # 4 ]

Niet speling in een kogel van een spoorstang ?

Zit het hulpstuurhuis (nog) goed vast ?

Zou eventueel ook een slecht hulpstuurhuis lager kunnen zijn, maar die moet dan wel flink kapot zijn lijkt me.

Of eventueel speling op de tandheugel ? Maar dan zou het in alle stuurstanden moeten optreden, en voelbaar moeten zijn bij heen en weer sturen

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 oktober 2015 02:53 AM
  [ # 5 ]

En ook links en rechts evenveel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 04 oktober 2015 01:21 PM
  [ # 6 ]

alles wijst ernaar dat er iets met het hulpstuurhuis mis is of er zit iets los of het is stuk.
ik zie nu dat ik links en rechts door elkaar gehaald heb, bestuurderskant heeft 4mm speling in het wiel in stuur beweging dus 9 en 3 uur en bijrijders kant veel minder.
wat ik me alleen afvraag als het een lager in het hulpstuurhuis is komt dat lijkt mij niet in 1 keer die meld zich al een tijdje.
op de heen weg niets aan de hand en terug bochtje naar rechts en klak.
vandaag maar eens de accu eruit nemen kan ik wat meer zien.

Profiel  
 
Gepost: 04 oktober 2015 06:01 PM
  [ # 7 ]

komt het stangetje van de meesturende koplampen niet tegen de rechter stuurkogel aan?????

doei

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 04 oktober 2015 10:01 PM
  [ # 8 ]

Ondertussen wat wijzer geworden het is het linker hulpstuurhuis waar ruimte in zit.
Mooi systeem dat het al na 43 jaar stuk gaat!!
Nog wel wat vraagjes en advies.
Hoeveel speling is toelaatbaar of mag er helemaal geen speling in de stuur beweging zitten?
Ik zag op internet een revisie set voor een hulpstuurhuis is dit zonder hem te demonteren op de auto te erin te frommelen ? Liefst laat ik het huis op de auto zitten staat hij ook goed afgesteld.
Rechterkant voelt goed toch ook maar reviseren?

Bedankt en Groet, Arno

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 05 oktober 2015 01:24 AM
  [ # 9 ]

Het komt ook wel eens voor dat het bovenste armpje op het hulpstuurhuis niet goed vast zit. Ik heb ooit een snoek gehad waarbij ik die moer een driekwartslag kon aandraaien, daarna geen speling meer.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 05 oktober 2015 02:54 PM
  [ # 10 ]

Eerst uitzoeken wat er echt mis is.
-zitten alle bouten vast?
-als dat zo is: hebben de draaipunten van de armpjes speling?
-indien niet: is het de as zelf? Als dat zo is vervangen of repareren.

Het weer afstellen is kinderspel.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 07 oktober 2015 11:45 PM
  [ # 11 ]

gelukkig hebben we de foto’s
vandaag mijn vrije dag opgeofferd om verder te zoeken, ik wil weten wat er aan de hand is.
Eerst de spoorstang verwijderd, eigenlijk is het hulpstuurhuis niet zo slecht klein beetje ruimte en zeker opgedroogd vet, die ga ik schoonmaken en voorzien van nieuw vet en testen.
Nu had ik alleen het lagerblok en de aandrijfas, als ik het lagerblok beweeg van 3 naar 9 uur zit er ergens een zwaarpunt en ruimte, ik dacht Egbert heeft gelijk het is mijn aandrijfas, die overigens in rijrichting heel weinig ruimte heeft.
Aandrijfas eruit gehaald en bekeken niets aan te zien, lagerblok voelen met draaien zit er nog steeds een zwaarpunt in en in de bovenste fusee wat beweging.
Lagerblok eruit bovenste fusee eruit gehaald deze was met waarschijnlijk een luchthamer vast gezet want van de schroefring was weinig meer over, de bovenste ring die op de kogel ligt is in 4 stukken gebroken, omdat er in de kogel 2 groeven zitten veroorzaakt dit dus het zware punt.
Nou onderdelen bestellen en weer monteren.
Weet iemand wat toelaatbaar is aan speling op het wiel in stuurbeweging?

Afbeelding Bijlagen
IMG_0836.jpgIMG_0837_1024.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 oktober 2015 11:45 AM
  [ # 12 ]

Wat bedoel je? Als je em op 3 en 9 uur vast houdt?
Dan mag je wiel geen speling hebben. Stuurkogels ook niet. Fusees ook niet.

Je mag een klein beetje voelen in de meenemer. Dat is al je je wiel heen en weer draait terwijl de handrem erop staat.

Een slechte aandrijf as voel je alleen als hij ‘in een bocht’ staat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 08 oktober 2015 08:14 PM
  [ # 13 ]

Ik bedoel als je het wiel op 3 en 9 uur vast pak en heen en weer haal kan je de speling in de stuurbeweging voelen.
In mijn geval had ik links meer ruimte dan rechts(die nu uit elkaar is) als er geen ruimte in mag zitten moet links ook bekeken worden.
De aandrijfas geeft inderdaad bij volle uitslag van het stuur geen bijgeluiden als je aan het wiel draai en met de handrem erop zit er minimale beweging in kwestie van pappen en nat houden in het vet.
Zelf onderhoud ik al vele jaren mijn auto’s en heb er in de stuur beweging wel vaker wat ruimte gevoeld dus dat er niets geen ruimte in mag zitten verbaast me.

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 01 november 2015 12:13 AM
  [ # 14 ]

Oorzaak gevonden van tik in het stuur.

Van het een komt het ander, nog steeds bezig met de auto vanwege het stuur probleem, ondertussen nog wat andere klussen meegenomen, vetnippels op de voorlagers 1 nieuwe fusee gemonteerd en alle andere fusee en kogel gewrichten aan 2 kanten opengemaakt en oude harde vat eruit en nieuw erin en nieuwe hoesjes.
Verder de draagarmenlagers voorzien van plugje en gevuld met olie.
De hulpstuurhuizen op de auto uitelkaar gehaald en schoongemaakt was wel een gepiel om alle kogels er goed in te plaatsen, ook hier vetnippels op gemaakt.
In de stuurbeweging zit nu geen ruimte meer dus dat is mooi.
Ik heb deze auto nu 26 jaar en het is eigenlijk ongelofelijk dat alles met nieuw vet erin gewoon weer goed is.
Als laatste heb ik vandaag een cx pomp gemonteerd de oude pomp zweet, wat een verschil de auto is veel sneller op druk en de pomp slaat om de 1,5 minuut aan.
Alles afgemonteerd voor de testrit, op de heenweg leek alles opgelost maar bij thuiskomst toen ik het erf op reed lichte bocht naar rechts en daar was hij weer de tik.
Mijn vrouw in de auto stilstaand sturen ik onder de kap zoeken niets te vinden, ik een klein stukje rijden en weer tik.
Pas toen kwam ik erachter dat er een verband is tussen koppeling (alles mechanisch) en sturen.
Auto weer op de brug spatbord eraf en zoeken wat heeft de koppeling met het stuur te maken.
Nou dit dus.
Een maand voor Den Helder is de auto APK gekeurd de monteur had mij gemeld een slangklem vast gedraaid te hebben die los zat van een stuurhoes omdat daar wat lhm olie lekte, als je de koppeling intrap blijft de klem nu dus achter de hefboom van de koppeling hangen en schiet met een tik erlangs!!!
Klem verdraaid en stuur loopt weer vrij met koppeling in.
Het valt me wel op dat er weer een druppel lhm olie onder de stuurhoes hangt.
Is dat de volgende klus?

Afbeelding Bijlagen
IMG_0878.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 november 2015 09:58 AM
  [ # 15 ]

Stuurhuishoezen bewegen zijdelings, daar horen ligarex-klemmen op.

knuffel

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook