EGR klep 1,9 D600 loskoppelen, verwijderen of reinigen?
hallobrecht
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 05-10-2015

Gepost: 06 oktober 2015 12:06 AM

Tijdens de eerste langere rit viel me op dat ons bakkie soms even kort inhoud en soms even net wat meer doet. (een beetje het gevoel alsof je met cruisecontrol rijdt en die de snelheid aanpast) Aangezien de tank bijna leeg was dacht ik aan vuile brandstof die door t systeem ging, maar wat zoeken op dit forum leerde me over het bestaan van en de werking van de EGR klep.

De omschrijvingen van een niet goed werkende klep deden me erg aan onze storing denken en het lijkt me met onze 300.000km op de klok niet gek dat deze vervuild is. Mijn vraag is nu wat is het beste om ermee te doen?

- Loskoppelen? ik zie bijdrages die zegen “gewoon de vacuumslang eraf en hij doet niks meer, gelijk wat meer vermogen ook”
- Geheel verwijderen? (is dat uberhaubt mogelijk en zou dat beter zijn)
- Schoonmaken en weer goed laten functioneren? Ik probeer mijn uitstoot zoveel mogelijk te bepreken (jaja, slechet keuze om dan in een 13 jaar oude diesel te gaan rijden…) en het idee dat de auto schoner en zuiniger rijdt met een goed werkende klep spreekt me aan. Ook heb ik het idee dat we wel wat weinig vermogen hebben en dat de vieze of verstopte klep hier wel eens debet aan zou kunnen zijn.

BERLINGO 1.9D 600, Honda GL500, Honda ST50, En nog wat fietsen

Profiel  
 
Gepost: 06 oktober 2015 01:37 PM
  [ # 1 ]

inlaatkleppen stellen egr inlaat reinigen egr afdoppen en gaan met die banaan banana

doei

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 oktober 2015 11:05 PM
  [ # 2 ]

Reinigen, bestaat spuitbus voor die je in de inlaat moet spuiten (egr cleaner).
Luchtfilter verwijderen, motor starten (warme motor), cleaner direct in de inlaat spuiten, motor doet even raar en achteraan knallen de brokken eruit.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 07 oktober 2015 12:19 PM
  [ # 3 ]

vergeet niet de kleppen te meten cq te stellen dw 8 altijd checken egr afdoppen en probleemloos nog een paar ton rijden

doei

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 07 oktober 2015 09:06 PM
  [ # 4 ]

Ja nou, ik heb ooit óók de EGR afgedopt en na een paar weken weer ongedaan gemaakt
omdat ie gewoon rot ging lopen bij weinig gas geven in de file bijvoorbeeld.
Ik snap het nog steeds niet hoe dat kon, maar na weer aansluiten was het over!
Heeft Nanko daar een mening over?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
hallobrecht
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 05-10-2015

Gepost: 07 oktober 2015 11:57 PM
  [ # 5 ]

Dank voor de info, fijn om te weten dat die klep reinigen ook kan onder m helemaal te verwijderen. (was al van plan om hem los te schroeven en en naast de motor te reinigen) ga die egr cleaner eerst eens proberen als ik van t weekend toch bezig ben met vloeistoffen en filters te vervangen. Als er dan niks verbeterd kan de klep altijd nog los voor de schoonmaak (of afgedopt)

En die kleppen stellen: vele topics op het berlingo stukje van het forum gaan daarover, klinkt alsof ik dat beter ook maar gelijk ga doen. Heb dus ook net maar de haynes besteld bij bingzund. Smile  Voor het geval deze niet op tijd binnen is: weet iemand uit zijn hoofd de koude speling voor inlaat- (en uitlaat) klep?

BERLINGO 1.9D 600, Honda GL500, Honda ST50, En nog wat fietsen

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 08 oktober 2015 11:27 AM
  [ # 6 ]

Jakkerma, geen idee hoe dat kan, ik zou verwachten dat een afgedopte EGR juist een verbetering zou moeten geven.

Kleppen van een DW8 slaan bizar snel in. iit de XUD waar je bij de tweede riemwissel pas hoeft te stellen, was het
bij onze XSARA service al na 80 kkm nodig.
Symptomen zijn onregelmatige stationaire loop omdat 1 cilinder niet goed meer ontbrandt

Profiel  
 
hallobrecht
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 05-10-2015

Gepost: 10 oktober 2015 06:14 PM
  [ # 7 ]

Het spuitbusje egr cleaner did the trick! loop stuk beter nu.

Je hebt ook echt het idee dat er iets gebeurd als je het in de inlaat spuit zeg, wat een herrie. De buren zullen ook wel gemerkt hebben dat ik bezig was Smile

Kleppen stellen laat ik nog even totdat ik mijn Haynes in huis heb. Ben benieuwd wat dat nog gaat doen.

Dank voor t meedenken

BERLINGO 1.9D 600, Honda GL500, Honda ST50, En nog wat fietsen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook