12 van de 18
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
ID21F (radiateur laten reviseren, SUC of chausson?)
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 03 juli 2017 12:50 PM
  [ # 166 ]

Kop er af voor nieuwe seals? Waarom?

Aan een wisselstroomdynamo zitten slechts twee draadjes voor het laadcircuit (en soms nog een W aansluiting voor een toerenteller).
Het dunne is voor het laadstroom lampje en de dikke voor de laadstroom. Die dikke moet aan de plus van de accu.

Het laadstroomcontrole lampje dient eigenlijk alleen om het laadcircuit “op gang te brengen”.
e lampje zit met de ene kant aan de plus (via het contactslot) en aan de andere kant aan de dynamo.
Daardoor krijgt de spoel van het anker een klein beetje spanning als je het contact aanzet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 juli 2017 01:30 PM
  [ # 167 ]
charlesdegaulle21 schreef:

Forummers,

Op de motor in de Break zitten nog de rubberen o-ringetjes in plaats van de seals.
Nu is het beste om deze te vervangen voor echte seals, echter daarvoor moet de cilinderkop van het blok, met de kans dat bij montage het onderblok gaat scheuren. Aangezien het motortje veel kracht heeft en verder netjes loopt ga ik voor de optie om de rubberen o-ringen te vervangen. Geeft niet altijd een optimaal resultaat maar vind ik de moeite waard om te proberen (ongeveer 1.5 a 2 uur arbeid).

Nu heb ik ook nog een dynamo vraagje. Ik heb de oude gelijkstroom dynamo vervangen voor een moderne wisselstroom dynamo met ingebouwde spanningsregelaar. Echter, ondanks dat het laadstroomlampje op het dashboard uit gaat laadt de dynamo toch niet bij. Onderstaand mijn werkwijze:

Kabelboom Dynamo zijde; Rood 5/ Geel 3 en Bruin 4.
Rood 5 zit op de plus aansluiting (lange tapeind van de dynamo), geel 3 zit op het schuifje (heb het schuifje verwijderd, dus nu op dat tapeindje gezet) en bruin 4 heb ik afgetaped want die doet niet meer mee.

Kabelboom (originele) Spanningsregelaar zijde; Zwart 2, Geel 3, Rood 5, Bruin 4.
Ik heb Geel 3 en Rood 5 met elkaar verbonden. De overige twee (zwart 2 en bruin 4) zijn vervallen.

Deze montage methode zorgt er dus voor dat het dashboardlampje uitgaat, maar de dynamo niet bijlaadt.
Ik krijg de dynamo wel aan het laden bij het volgende: Namelijk wanneer ik een plus zet op de aansluiting van de dynamo van het schuifstekkertje (waar nu geel 3 op zit).

Iemand tips waar het mis is gegaan?

Je hebt de werkwijze gebruikt voor een ds met een wisselstroomdynamo met externe regelaar, dat werkt niet op jouw auto.

Je moet gewoon een draadje trekken vanaf plus contact, dat naar de ene kant van je laadstroomlampje en dan vanaf de andere draad van je lampje een nieuwe draad naar je dynamo trekken en die op de schuifstekker steken, klaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2017 01:41 PM
  [ # 168 ]

Dank voor de reacties.

Jan Sr; de klepgeleiders zijn bij mijn auto niet geschikt voor echte seals. Om dit te bewerkstelligen zal, volgens mijn informatie, de kop er af moeten.

Waterman, momenteel heb ik twee draadjes aangesloten op het lampje. Rood 5 (laadstroomlampje richting DYN aansluiting spanningsregelaar en Dynamo) en Paars 9 (contactslot oa). Moet ik deze twee verwijderen?
Domme vraag; maar bedoel je met pluscontact, de pluspool van de accu?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 juli 2017 02:59 PM
  [ # 169 ]

De twee draadjes die NU op je laadstroomlampje zitten haal je weg idd.

Dan maak je een nieuwe draad waar plus op staat als je het contact AAN zet, dus geschakeld via je contactslot. Je moet dus even een punt zoeken waar je dat draadje van af kunt takken. Dat ” plus contact ” geschakelde draadje sluit je aan op één van de aansluitingen van je lampje. Op de andere aansluiting van je lampje sluit je ook een nieuwe draad aan en deze draad gaat naar het schuifstekkertje op je nieuwe dynamo.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2017 03:06 PM
  [ # 170 ]

Thx waterman. Paars 9 kan niet fungeren als de draad die het plus contact verzorgd by contact aan?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 juli 2017 03:14 PM
  [ # 171 ]

Geen idee, ik heb geen schema van dat hele oude model dus de codes zeggen mij helemaal niets.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2017 04:06 PM
  [ # 172 ]

Momenteel zit op het laadstroomlampje rood 5 en paars 9

Rood 5, dynamo
- naar spanningsregelaar (DYN)
- naar laadstroomlampje

Paars 9, contactslot
- naar laadstroomlampje
- naar schakelaar voorste verwarming
- naar benzinemeter
- naar koelwatertemperatuurmeter
- naar knipperlichtschakelaar
etc

Bij het laadstroomlampje: Haal ik 5 eraf, 9 laat ik zitten als zijnde het plus contact. En de andere aansluiting een draad van het lampje naar de schuifstekker op de dynamo.

Bij de dynamo: De draad die momenteel op het schuifstekkertje zit (geel 3; dynamo naar spanningsregelaar EXC aansluiting) kan ik laten vervallen?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 juli 2017 04:22 PM
  [ # 173 ]

Paars kan idd blijven, maar meet wel even na of er idd 12v op komt als het contact aan staat.

Op de dynamo: alle bestaande DUNNE bedrading laten vervallen en isoleren en dus een nieuwe draad vanaf je lampje naar het schuifstekkertje.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2017 07:35 PM
  [ # 174 ]

Nieuwe draad vanaf lampje naar schuifstekker (heb het schuifje weggehaald en gebruik het tapeindje). Geen resultaat. Als ik auto op contact zet gaat de lamp branden dus het lijkt mij dat ie stroom krijgt. Ps. Momenteel heeft de accu maar 11.5 v.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 juli 2017 07:47 PM
  [ # 175 ]

En als je start gaat ie uit maar laden doet ie dus niet?

Nieuwe dynamo -> kapot.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2017 08:01 PM
  [ # 176 ]

Auto op contact lampje brandt. Auto starten lampje brandt nog steeds. N x toeren maken en lampje gaat uit. En by meten by accu hou ik constant 11.48 volt, ongeacht toerental ed.

Vorige week eenmaal met draad van pluspool direct op schuifstekker en toen wel 13.3 (lage kant, maar accu toen ook al aardig leeg). Trouwens een letrika dynamo. Iskra ken ik wel maar dit merk…

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 03 juli 2017 08:24 PM
  [ # 177 ]

Zelfde,  Iskra = Letrika vanaf juni 2012

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2017 09:19 PM
  [ # 178 ]

Oh ok, was bang dat het een iskra kloon zou zijn

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3540
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 juli 2017 09:48 PM
  [ # 179 ]

Heb je niet toevallig een L en een D+ aansluiting naast elkaar op de dynamo? ( meestal 2 platte stekkers). Dan is de D+ de “referentiespanning” aansluiting. ( Als je maar 1 aansluiting hebt dan wordt de uitgaande aansluting als referentie gebruikt). Als je geen “boordspanning op de D+ hebt staan dan weet de dynamo niet wat de boordspanning is en laadt hij niet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2017 10:10 PM
  [ # 180 ]

Op de dynamo zitten twee tapeindjes. Een dikkere, voor de plus en een wat kleinere incl schuifje. Het schuifje heb ik verwijderd en ik plaats daar het draadje nu op met een oogje ipv schuifje.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
 
12 van de 18
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook