15 van de 18
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
ID21F (radiateur laten reviseren, SUC of chausson?)
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 juli 2017 09:13 PM
  [ # 211 ]
Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 juli 2017 09:21 PM
  [ # 212 ]

Goede link, dankje

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 19 september 2017 10:26 AM
  [ # 213 ]

Forummers,

Momenteel aardig wat kilometers gemaakt. Motortje doet het goed (jammer van de blauwe pluimen). Verder ook nog geen gekke dingen, enkel nu een lekke lekzak voor.
Momenteel aan het demonteren en nu blijkt dat bij deze types (voor jullie al bekend waarschijnlijk)de montage van de veerstang anders is dan bij de latere types. De kogelhouder zit namelijk vast aan de draagarm. Heeft dit nog gevolgen voor de montage van de lekzak? (slimme trucs ten opzichte van de latere types?). Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ik de veerstang niet uit de kogelhouder krijg. Kan deze een beetje verkleeft zijn met de kogel/kogelhouder? Heb namelijk enkel nog met ‘spierkracht’ getracht er beweging in te krijgen. Hoor graag van jullie.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 september 2017 07:03 PM
  [ # 214 ]

Als je de hoes aan de draagarmzijde losmaakt moet je volgens mij een borghaakje tegenkomen.

Jij hebt waarschijnlijk de linker uitvoering.
En dan moet je de stang nog een beetje naar boven duwen (met de wagenhoogte in de laagste stand!)

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 19 september 2017 07:55 PM
  [ # 215 ]

@ Hans,

Inderdaad de linker uitvoering. Heb het borgklemmetje losgehaald, maar toch krijg ik geen beweging in de stang. Vast aan de kogel/kogelhouder?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 september 2017 08:36 PM
  [ # 216 ]

Ik denk dat je de zuiger ook nog wat terug moet duwen…
Dan zou ie toch los moeten komen…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 september 2017 11:18 PM
  [ # 217 ]

Ik meen me te herinneren dat het alleen bij een bepaalde stand los gaat. Probeer tijdens de poging eens de drragarm op en neer te bewegen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 25 september 2017 05:40 PM
  [ # 218 ]

Het is gelukt. Veerstang losgekregen, nieuwe lekzak gemonteerd en de boel weer in elkaar gekregen. Heb het stootrubber van de uitgaande slag er tussenuit gehaald. Daardoor kon de arm iets verder bewegen en toen kreeg ik de veerstang los.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 23 oktober 2017 11:13 AM
  [ # 219 ]

Langzaamaan steeds een beetje verder met de Break. Na het vervangen van de kabelboom wilde het grootlicht en de verstralers niet werken. Het bijzetten van een relais heeft soelaas geboden. Verder rondom de remmen ontlucht en nu remt de auto zoals een DS hoort te remmen.

Het motortje begint steeds fijner te lopen lijkt het. Echter, de blauwe pluimen worden eerder meer dan minder (verdenk nog steeds de o-ringen afdichting van de klepsteeltjes) en de motor maakt in koude toestand ook een rauw geluid (lijkt een diesel). Dit rauwe geluid verdwijnt naarmate de motor warm wordt. In warme toestand is het rauwe randje nog wel op te roepen bij bijv. het optrekken vanaf stilstand waarbij je weinig tot geen gas geeft, ofwel het motortje het leven wat zuur maakt. Wat zouden jullie verdenken? Distributie?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 oktober 2017 11:16 AM
  [ # 220 ]

Nee, dat rauwe geluid wordt veroorzaakt door kantelende zuigers.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 oktober 2017 11:19 AM
  [ # 221 ]

Blauwe pluimen bij het afremmen op de motor dat is typisch versleten klepsteelrubbers, maar als hij gewoon “rauw” loopt en bij “blauwt” veel, en hij maakt koud een rauw geluid dat bij warmere motor minder wordt:  Dan verdenk ik eerder de zuiger die “kantelen”, dat is vaak een gevolg van overmatige slijtage. Helaas geen goed nieuws denk ik zo. ( Waterman was mij voor met het antwoord !)

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 23 oktober 2017 11:27 AM
  [ # 222 ]

Dank voor de snelle reacties (minder dank voor de inhoud;) haha). Niet omdat ik eigenwijs ben, maar ik hoop gewoon liever op een andere oorzaak. Kan de motor met een kantelende zuiger in warme toestand gewoon mooi lopen/klinken? Daarbij ook nog gewoon voldoende power hebben (compressie allemaal rond 10 of hoger).

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 oktober 2017 11:50 AM
  [ # 223 ]

Ja dat kan allemaal.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 23 oktober 2017 11:50 AM
  [ # 224 ]

Ok….kortom, revisie;)

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 oktober 2017 12:40 PM
  [ # 225 ]

Ja, kan gemakkelijk.  Je zou het zo kunnen zien: De zuiger wordt naar boven naar de ene kant gedrukt door de drijfstang en gaat door de compressieslag aan de andere kant naar beneden. ( Hij kantelt) Als je zuiger heel weinig speling heeft dan hoor je dat helemaal niet, maar als je zuiger veel speling heeft dan hoor je dat “luid en duidelijk”.  Als je motor warm wordt en je zuigers nog meer zetten ze uit ( en de gietstalen bus veel minder), dus dan is het effect veel minder, maar als je “vermogen” vraagt dan gaat het bovenin niet met een soepele beweging van de ene naar de andere kant maar met een rauwe klap want er is toch te veel speling.
Die compressie is met name hoe goed je compressieveren nog afdichten, want die kunnen redelijk bewegen in de zuiger. Doordat je zuiger veel speling heeft komt er een relatief dikke oliefilm tussen de zuiger en de wand, en de olieschraapveer krijgt die niet weg, dus komt ie in de verbrandingsruimte. In de tussen tijd dicht dat overschot aan olie wel de compressieringen redelijk goed af, dus lijkt het nog steeds een goede compressieverhouding, maar als je gas geeft wordt dat er tussenuit geblazen.

Je kunt zoals je misschien al weet een set kopen met nieuwe bussen en zuigers, redelijk te betalen, maar dan moet je je afvragen of het drijfwerk ( de lagers, de nokkenas etc) ook niet al ingelopen zijn. Dus een complete motorcontrole en dan vervangen wat niet goed is. ( of een ander tweedehands blok… maar die hebben tegenwoordig ook allemaal de klok rond zien gaan, als het niet een paar keer is).
Aan jou de keuze.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
15 van de 18
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook