‘59 ID, remvloeistofpotje loopt spontaan leeg…
Gérard de Manque-Pôte
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 03-10-2009

Gepost: 12 oktober 2015 03:19 PM

Tot mijn grote verbazing constateerde ik onlangs dat het glazen remvloeistofpotje (LHS) van mijn ‘59 ID19 spontaan leeg was gelopen en ook de remdruk verdwenen was. De avond tevoren had ik de wagen zonder enig probleem in de garage gezet.

Nu kan lucht hele vreemde dingen doen met het (gesloten) remsysteem van zo’n oude ID, dus heb ik de LHS in het potje op niveau gebracht, met het voornemen om de wagen daags erna te ontluchten.

Echter, de volgende dag was het rempotje opnieuw leeg… Nergens onder de wagen is enige vorm van LHS-lekkage zichtbaar. Toch verdwijnt er ergens LHS. De hoofdremcilinder is recentelijk gemonteerd (NOS) en beide plunjers (hoofdplunjer en noodremplunjer) bewegen voelbaar vrij en komen goed terug onder de veerdruk (pedaal). De LHS verdwijnt ook niet via de overloopslang naar het voorraadvat, die ligt immers ca. 5 cm hoger dan de slang naar de hoofdremcilinder.

De remmerij is ongeveer 1000 km compleet geleden los geweest, schoongemaakt, waar nodig vernieuwd en voorzien van nieuwe rubbers. Nieuwe LHS.

Voordat ik de boel weer los ga halen dacht ik eerst eens te informeren of er mede- eerste neus liefhebbers zijn die deze mysterieuze verdwijning van LHS misschien herkennen. Misschien iets triviaals als een losse leidingwartel? 

Iemand?

“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 12 oktober 2015 08:17 PM
  [ # 1 ]

Ik heb zoiets nog niet meegemaakt.
Maar twee potjes remolie kunnen niet onzichtbaar wegraken.
Een losse leidingwartel: dat kan alleen de aansluiting op de hoofdremcylinder zijn. Meer aansluitingen zijn er niet vanaf het rempotje. Maar dan had er al lang LHS op de grond gelegen.
Verder kan ik bedenken:
- retourpijpje in het rempotje is naar beneden gezakt, waardoor de LHS onzichtbaar terugloopt in het reservoir.
- lekkage langs de plug onder in het rempotje, maar dan moet je LHS zien op de voorsnip onder de kachelradiateur.

Hopelijk hoef je niet teveel lak te herstellen…

Profiel  
 
Gérard de Manque-Pôte
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 03-10-2009

Gepost: 18 oktober 2015 02:52 PM
  [ # 2 ]

Vanmorgen eindelijk de diagnose kunnen stellen. De (NOS) hoofdremcilinder lekt inwendig, waarbij de LHS via het gat in het schutbord (voor de stift waarmee het rempedaal de hoofdremcilinder bedient) in de voetenbak loopt. Vandaar geen lekkage onder de auto. Gelukkig slechts een beperkte hoeveelheid LHS verloren, op een plek waar het geen kwaad kan.

Met het demonteren van dit type hoofdremcilinder ben ik inmiddels door schade en schande goed bekend. Eens kijken waar het euvel precies zit (plunjers, veren of rubber cup). Helaas wel weer die ongelooflijk vervelende klus om de hoofdremcilinder uit de wagen te sleutelen. Vooral de onzichtbare onderste moer is bij dit type altijd weer een heel gepruts. Je moet haast een slangenmens zijn om erbij te komen, en een spiegeltje is vrijwel onmisbaar.

Aldus sleutelen wij lustig voort!

“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 18 oktober 2015 07:09 PM
  [ # 3 ]

Mooi dat je het hebt gevonden.
Als ik tzt lhs vul, zal ik dat punt in de gaten houden. Heb wel de aansluiting op het veersysteem getest op lekkage, maar hier niet aan gedacht…
Succes met het sleutelen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook