Xsara Picasso - Motorstoring bij starten
Zardrak
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 20-08-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 12 Pure Tech 82 Live
Gepost: 14 oktober 2015 09:44 AM

Goeiedag,

ik rij met een Citroën Xsara Picasso van 2006, een 1600 op benzine. Sinds kort heb ik het probleem als ik de auto start dat hij niet in zijn roulement geraakt, hij begint te schudden, maakt een ongezond geluid, het oranje lampje van de motor begint te branden en de boodschap verschijnt ‘Moterstoring’. Als ik een klein minuutje gas blijf geven, of eens hem uitzet en terug aanzet en weer wat gas geven springt hij naar een klein tijdje in zijn roulement en draait hij terug perfect, dan loopt de motor gelijk normaal en rijd hij perfect, ook als ik even de motor stil leg en daarna terug hem start, geen probleem, het lijkt alsof dat hij het moeilijk heeft als hij koud staat. Verleden jaar had ik dit probleem ook (maar niet zo erg als nu de laatste dagen) en toen hebben ze de bougies vervangen, dat heeft toen geholpen (het werd toen toevallig ook wel zomer, en nu heeft hij het toevallig als het buiten wat kouder is geworden). Ik weet niet als het volgende er ook iets mee te maken heeft, ik rij nog rond met de originele batterij (die is dus nu 9,5 jaar oud). Weet er iemand aan wat dit zou kunnen liggen? Ik zal zowiezo naar de garage moeten gaan, maar het komt me beter uit als ik pas volgende week ga, zou ik zo nog rond rijden? Of loop ik het risico dat ik hem eens totaal niet aan de praat krijg? Alvast bedankt voor jullie tips

ps: weet er toevallig iemand of dit een grote kost zal zijn?

VW Transporter T2 ‘75
Citroën Berlingo ‘99
Citroën Xsara Picasso ‘06
Citroën C4 Cactus ‘16

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 14 oktober 2015 10:54 AM
  [ # 1 ]

De accu zou ik gewoon vervangen, het zou ook het blok kunnen zijn waar de bougies aan zitten, heet volgens mijn bobineblok en zit bovenop het motorblok.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 14 oktober 2015 11:05 AM
  [ # 2 ]
Zardrak schreef:

‘Moterstoring’


Ik denk dat ie zegt “Motorstoring” Wink

 

Profiel  
 
zwevend_tapijt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 22-12-2013

Gepost: 14 oktober 2015 11:07 AM
  [ # 3 ]

bij een accu van 9,5 jaar oud mag je blij zijn dat-ie het zo lang heeft volgehouden. naarmate de temperatuur daalt heeft een accu minder capaciteit, maar moet wel meer capaciteit leveren om de motor rond te draaien. vervangen zou het probleem kunnen oplossen. bobine-prijzen zijn erg afhankelijk van automerk. bij een Renault Clio heb ik er eens 1 kapot gehad, maar de garage verving ze alle vier, maar rekende er slechts 1 (€ 75). bij mijn Saab 9000 is het een cassette à € 250/300, die de ANWB niet in het assortiment heeft, dus heb ik die als reserve in de kofferbak liggen, zodat ik die zelf kan vervangen, mocht dat nodig zijn.

Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook