hoogteverstelling
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 15 oktober 2015 11:22 PM

sinds ik mijn 67-er heb schiet de hoogte verstelling in bovenste of onderste stand altijd uit de borging terug naar de rijstand. Nu heb ik ook het idee dat ze voor iets te hoog staat.
Is dit losschieten uit de borging te verhelpen door verstelling bij de voorste hoogteregelaar?
En is de mijns iets te hoge voorkant en wat hardere vering (bollen al laten checken)idd een hieraan gerelateerd gevolg?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 oktober 2015 11:25 PM
  [ # 1 ]

Je bedoelt dat het pookje in het interieur uit de inkeping schiet?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 oktober 2015 11:26 PM
  [ # 2 ]

nee. die borging heeft niets met de hoogte te maken. wel met een verbogen stangenstelsel.

Een te hoge auto geeft geen hardere vering. wel zit ze eerder tegen de aanslag aan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 oktober 2015 11:31 PM
  [ # 3 ]

Misschien wat uitgelubberde inkeping?
verbogen stangetje lijkt inderdaad wel het meest voor de hand liggend.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 oktober 2015 02:20 AM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

nee. die borging heeft niets met de hoogte te maken. wel met een verbogen stangenstelsel.

Een te hoge auto geeft geen hardere vering. wel zit ze eerder tegen de aanslag aan.

Als je een ds in de 2e verhoogde stand zet is de vering duidelijk stugger!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 16 oktober 2015 09:32 AM
  [ # 5 ]

die indruk heb ik nu ook,vandaar ook mijn veronderstelling dat als de stangetjes niet goed staan afgesteld de wagen hoger ligt en daarmee stugger. vraag is dan hoe stel je die stangetjes af bij de hoogteregelaar?

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 16 oktober 2015 10:01 AM
  [ # 6 ]

Dat had mijn cabrio (stuur rechts) ook, daar hoefde ik alleen maar alles een beetje aan te draaien. Pierre (stuur links)heeft het ook, maar heb nog niet naar de oorzaak gezocht. Ben benieuwd wat de oplossing is. Iemand?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 oktober 2015 10:09 AM
  [ # 7 ]
jantje1948 schreef:

Als je een ds in de 2e verhoogde stand zet is de vering duidelijk stugger!

Dan zit je waarschijnlijk al tegen de aanslag aan…
Weet je nog deze discussie? Wink
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/199871/P645/#1920887

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 oktober 2015 10:29 AM
  [ # 8 ]

Precies. Auto hoger is meer olie in de cylinder. Niet meer druk in je bol.

in het WPH staat een mooi plaatje van dat stangenstelsel. Je kon dacht ik bij je voet iets ggrof afstellen en dan bij de HR een fijnafstelling doen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 16 oktober 2015 04:08 PM
  [ # 9 ]

Beetje off topic in dit draadje maar:
Bij zowel mijn BX als de CX voelt de vering extreem stug als ik die in de verhoogde rijstand zet en ik ga ervan uit dat dan de aanslag al is bereikt.
Valt dit dan nog beter af te stellen?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 oktober 2015 04:15 PM
  [ # 10 ]

Zolang de verhoogde rijstand duidelijk lager is dan de allerhoogste stand zit je nog niet tegen de aanslag aan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 oktober 2015 04:35 PM
  [ # 11 ]

In de rijstand de wagenhoogte goed controleren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 16 oktober 2015 04:57 PM
  [ # 12 ]

hoogte hoort geen invloed te hebben op stugheid.
De auto blijft even zwaar, dus het volume gas in de bollen blijft ook hetzelfde. (P*V/T=constant) Er is alleen meer olie onder de bollen.
Minder druk in bollen is stugger veren, meer druk in bollen is zachter veren maar nogmaals; druk blijft hetzelfde.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 oktober 2015 10:46 PM
  [ # 13 ]

Verhoogde rijstand: je zit net tegen de gepunte stoot rubbers aan -> die maken het stugger
Hoogste stand: rubbers zijn helemaal plat gedrukt en er staat hoge druk op de cylinders -> totaal geen veer gedrag meer

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 17 oktober 2015 12:47 AM
  [ # 14 ]

Het uit de inkeping schieten van de bedieningshandel komt doordat de veerdruk op de handel te klein is (geworden). Bij het opbouwen van mijn ‘58 er ben ik er lang mee bezig geweest om uit te vogelen hoe je dat strak krijgt afgesteld. Dit heeft niets te maken met de afstelling bij de hoogteregelaars.
Vanuit mijn geheugen: de handel zit met een bocht in twee geleide ogen op de zijwand.
Je kunt de handel meer of minder strak richting wand duwen. Om terugveren te voorkomen moet je dan een beugel die fixeert even verstellen.
Ik weet dat het wat vaag is geduid, maar even goed kijken hoe de constructie is, dan wijst het zich zelf.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook