1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vroege V6
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 17 oktober 2015 03:39 AM

Afgelopen week de automaat van m’n 2001 V6 Lpi kapotgereden. Tsja wat nu…..Beviel me eigenlijk erg goed…..
Motor was ook niet 100% meer, 1 cilinder verbruikte een hoop olie.
V6’en zijn schaars of hebben veel kilometers, toch maar op zoek gegaan.

Toch een mooie V6 tegen gekomen. Een vroege V6 ook met navi en leer. En oooh wat een verschil! Bak schakelt boterzacht en motor loopt ook beter. Daarnaast stuurt deze een stuk strakker. Auto gekocht en meteen 200 kilometer probleemloos gereden.
Wel een kleine olielekkage op het klepdeksel (of gedeelte daar onder), maar dat heb ik bij de vorige ook verholpen.
Onderhoudshistotie bekend en volgens mij ook door de familie Knap uit Zaandam (dealer) bereden.
Nog geen 2 ton op de klok. Van binnen en buiten erg netjes.

Grappig dat er best wel een paar verschillen inzitten. Ik heb het vermoeden dat ik een soort van voorserie te pakken heb.

Wat ontbreek er of wat is er anders?

Ik mis:
-ESP (was dat een optie??)
-Een automatische dimmende spiegel (ook een optie?)
-JBL met 6 wisselaar (hiervan weet ik dat een optie is)
-Aluminium pook (geen idee of dat ook een optie is?)
-Pack telefoon

Wat heb ik nu wel en had ik niet?
-Electrische automatisch inklappende buitenspiegels
-Af fabriek stoelverwarming ipv achteraf ingebouwde
-een achterruitenwisser

Beide wagens hebben leer en zijn Exclusive. Ik heb dus nu mooi de mogelijkheid om een dikke V6 samen te stellen.

Het plan is dus om er 1 goede van te maken, en behoorlijk wat reservedelen over te houden. Daarnaast vraag Ik me dus af ok ik m’n luxe opties uit de andere over kan zetten, en of dat dan gewoon gaat werken. Ik heb een Lexia en kan dus dingen inleren. LPi installatie gaat ook omgebouwd worden en ik heb alleen maar een nieuwe vulslang nodig. Daarna hoop ik weer een tonnetje relaxed te kunnen cruisen…

Vervolgens ga ik m’n andere V6 slopen (Bleu Mauritius) en alle bruikbare onderdelen op voorraad leggen voor het geval er bij de nieuwe (frisgroene) iet mis gaat…...

Wat zouden jullie op voorraad leggen??

Ojaa de verwarming werkte op de eerste rit maar aan 1 kant, ik denk dus dat hier wel wat werk te verwachten is. Iemand daar ervaring mee? Ik heb het idee dat een klep niet goed werkt.
Verder ben ik dik tevreden, je merkt dat deze auto technisch gezien minder gelopen heeft.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
zwevend_tapijt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 22-12-2013

Gepost: 17 oktober 2015 09:28 AM
  [ # 1 ]

bedenk even dat ‘slopen in eigen beheer’ door particulieren niet meer kan.dat wil zoveel zeggen als: je kunt de kentekenpapieren niet meer terugsturen naar de RDW, waardoor de auto als ‘gedemonteerd’ geregistreerd staat. je zal dus op een creatieve manier van je oude kenteken af moeten zien te komen. meestal werkt ‘export’ afdoende, of je moet een dealtje kunnen maken met een demontagebedrijf dat zij het voor je regelen als ze het restant van de ‘oude’ C5 komen ophalen. en wat te bewaren? als je de ruimte hebt, en als het op je andere C5 past: zo veel mogelijk.

Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 oktober 2015 11:23 AM
  [ # 2 ]

Ik kan je bevestigen dat de eerste serie V6’en zonder ESP geleverd is, heb er een gehad. Reden onbekend.
JBL -6speakers was optie, automatisch dimmende spiegel was 2001 model. 
Als je ESP wilt en zo denk ik dat je ook de bijbehorende hardware en software moet ombouwen, BSI etc.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Michel HP
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 17 oktober 2015 01:59 PM
  [ # 3 ]

Lekker cruisen die V6.

De mijne is ook een Exclusive uit 2001 (HA3+ zie knopje “sport” in de tunnel).

Hier ook geen dimmende spiegel,ESP,stoelverwarming (wel leer en el.verstelbaar),CD-wisselaar (maar twee la’s onder de stoelen),pack telefoon.

Mijn tip is: NEEM PACK BOBINE een reserve kan geen kwaad Smile

Veel plezier en veilige kilometers met de nieuwe cruiser Smile

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 17 oktober 2015 02:19 PM
  [ # 4 ]

Hahaha ik hou een pack bobines van 6 stuks over, zal een reserve in de auto gooien Smile

Dat JBL ombouwen lijkt me wel de moeite waard, het klinkt gewoon net wat lekkerder. Dat ESP kan me gestolen worden Smile Mijn andere V6 heeft ook leer maar wat er nu in zit is zeker zo mooi. Die automatische dimspiegel hoop ik wel dat ik die over kan zetten, want dat was gisteravond meteen een irritatiepuntje.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het “opleuken” van een C5?

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Michel HP
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 17 oktober 2015 04:42 PM
  [ # 5 ]

De audio zou ik zeker overzetten, kijk alleen even of dit mogelijk is i.v.m. verschillende displays op het dash. Je hebt dan ook weer telefoon als het goed is.

In de mijne zitten zes speakers (vier in de deuren en twee op het dashboard), geen idee welk merk maar klinkt voor in de auto goed genoeg.

Heb jij al ervaring met bobines? Ik heb er binnen 10.000km drie laten vervangen en een vierde was door de garage (Citroën specialist bij wie ik haar gekocht heb heeft er zelf een tijdje in gereden) al vervangen.Gelukkig gaven ze de geest telkens in de buurt van de garage en niet in de Provence Smile

Nog twee en ik mag naar de Olympische Spelen Smile

In juni naar Parijs geweest (eerste auto met CC en automaat) en wat rijdt dat lekker, en nog redelijk zuinig ook (net geen 1:11). Viel mij goed mee.

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 20 oktober 2015 02:10 PM
  [ # 6 ]

Ik had ook zo’n oer-V6 die de dimmende spiegel en de voetverlichting voor mistte. Gelukkig lagen van beide de kabeltjes gewoon klaar.
Dus dat kun je zo overzetten.  JBL overzetten zal wat meer werk zijn omdat de kabelboom tussen radio en versterker helemaal anders is. Of je gemakkelijk deze uit de oude kunt halen zonder het hele dash overhoop te halen….. Sowieso mis je de kabels naar de tweeters achter.
Maar dat is wel erg de moeite waard.

Om telefoon over te zetten moet je daarnaast ook je microfoon overzetten. Antenne ligt er al. De RT2 werkt met dezelfde displays als de RD2 , dus dat moet gewoon werken (RT2 kan zelf met monochroom overweg, maar jij hebt toch een kleurenscherm.)

LPi installatie - heb je niet altijd een (vrijwel) nieuwe tank nodig om door de keuring te komen?

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 23 oktober 2015 08:54 AM
  [ # 7 ]

Aah de voetverlichting!! Dat had ik nog niet gezien. Had wel het idee dat er wat licht ontbrak…..
Jah die versterker zit natuurlijk achter in de auto. Ik ga het eens bestuderen.

Voor wat betreft de LPi installatie, ik heb alleen een nieuwe vulslang nodig. De tank is nog geen 10 jaar oud en mag dus overgezet worden. Evenals alle andere zaken en de leiding.
Ik moet wel alle nummers gaan noteren.

Ik heb nog geen ervaring met bobines, want mijn vorige heeft witte bobines. de de huidige heb ik gewoon zwarte bobines. Geen idee welk type dat moet ik nog uitvissen. Ik ga maar een pack-bobine in de auto gooien.

Afgelopen week wel gestrand. Onder het rijden ging ineens een rode stoplamp aan de temperatuurmeter ging voluit.
Meteen gestopt, maar de motor leek niet bijzonder warm. Af laten slepen, ANWB met de tester erbij en de temperatuursensor gaf in eerste instantie een waarde aan van 86/87 graden. Tijdens het rijden ging die plots naar 77 graden en nog iets later ging de beruchte STOP lamp weer aan de meter voluit het rood in en gaf de sensor een waarde van -40 graden.
Ja u ziet het goed 40 graden onder nul

Ik ben lekker naar huis gereden, ga thuis wel de thermostaat omzetten en de sensoren.

Blijft een avontuur zo’n V6

Oja deze heeft ook een brakke COM2000 (linkerkoplamp die uitvalt) en een ver(w)arming die aan de bestuurderszijde koud blijft. Heel af en toe had de vorige C5 daar ook een beetje last van. Ik zal dus het dash open moeten maken en die stelmotoren moeten vervangen.

Daarnaast hoor ik bij warme motor af en toe een stotertje tikken, even een motorspoeling en verse olie. denk dat het dan wel weg is.

Vanmiddag weer lekker aan de slag.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Michel HP
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 23 oktober 2015 09:08 AM
  [ # 8 ]

Die temperatuurswisselingen lijkt op de overgang.

Dat licht in de voetenbak kan gewoon iets simpels zijn als even aanmelden in de BC.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 27 oktober 2015 12:27 AM
  [ # 9 ]

Het Sekreet loopt weer!

Gister het bewezen goede thermostaathuis van de donor afgehaald en op de andere geschroefd. wat kleppendeksels lekdicht gemaakt, een lekke injectorrail vervangen wat ontluchtingslangen vervangen. Daarnaast een motorflash gedaan en olie en filters gewisseld. Daarnaast betere bobines op de achterste bank gemonteerd.

De proefrit resulteerde in een geweldig lopend blok, geen rare temperatuur aanduidingen. of lekkages. Dik tevreden! Fijne machine zo’n V6.

morgen verder met de voorste klepdeksels. Aangezien de remmerij van de donor is beter ga ik die omschroeven evenals wat stabilisatorstangetjes. Een betere accu en raamschakelaar.

Met een donor die qua onderhoud op zich bij was, en wat uurtjes klussen (V6 is verrekte sleutelonvriendelijk) kun je een heel fatsoenlijke V6 samenstellen.

Nu de Lpi nog…..

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Michel HP
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 27 oktober 2015 07:40 PM
  [ # 10 ]

Mooi werk en heel wat euros gespaard.

Wat zijn betere bobines Sagem, Delco of een ander merk?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 oktober 2015 07:41 PM
  [ # 11 ]

De latere Delco’s zijn beter, de originele Sagem’s hebben echt een kleine MTBF.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Michel HP
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 27 oktober 2015 08:44 PM
  [ # 12 ]

Bedankt voor de reactie.

Geen idee welke er bij mij nu inzitten maar ik heb er drie laten vervangen binnen een jaar (~10.000km).

Maar als ze alle zes hun werk doen is het lekker cruisen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 oktober 2015 10:54 PM
  [ # 13 ]

Wit is Delphi ( bedrijf was vroeger Delco), zwart is Sagem.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 28 oktober 2015 09:25 PM
  [ # 14 ]

Tsja die bobines….
Ik heb zo het idee dat er gewoon de originele nog opzitten. Het zijn Sagems. Blijkbaar zijn ze zo heel slecht dan ook weer niet als ze het 190.000 kilometer volhouden.
Aan de andere kant mijn andere V6 heeft er een pack bobines met witte koppen opzitten. (Delphi) Ik heb vernomen dat ze in het verleden ook door dealers gemodificeerd werden.

Ik heb dus de achterste bank waar je lastig bijkomt, vervangen door witte en die op de voorste bank zitten kan ik makkelijk wisselen. Ik gooi dus die andere maar in de auto of ik zet die andere witte ook nog even over…..

Maar goed nu dus 3 Delphi’s en 3 Sagems Smile

Gister alle remmen omgezet en 1 klauw omgezet. Ik kreeg 1 zuiger niet teruggedraaid. Gelukkig heb ik een Lexia, want daarmee moet je ontluchten. Het werkte echt niet zonder Lexia…..

Heerlijk om zo’n auto naar je eigen hand te kunnen zetten zonder dat het meteen een fortuin kost. Ik ga de donor verder netjes slopen dan kan ik de komende tijd echt wel vooruit…..

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 oktober 2015 09:53 PM
  [ # 15 ]

Je bent lekker auto’s aan het verzamelen, of niet?
Waar láát je het allemaal? Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook