1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aankoop nieuwe BX
Piet91
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 20-10-2015

- BX 1.4 Cannes
Gepost: 22 oktober 2015 09:56 AM

Ik ben opzoek naar een mooie BX om in te gaan rijden en goed te onderhouden, heeft iemand nog tips om op te letten? Mijn oog viel op deze: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m975280267-citroen-bx-1-4-bj-1988.html Ik begreep dat BX type 2, die tot 1990 werden gemaakt het degelijkst zijn/ minste roesten? Op een scheurtje in het glas, brandgaatje, en wat ik van de verkoper vernam, vermoedelijk een kapotte lager na vind ik hem er op het oog goed uit zien. Zaterdag wil ik gaan kijken, iemand nog extra tips om op te letten? is 2500 een redelijke prijs? ik zie er wel een hoop rond de 1500 maar die mankeren dan ook weer meer…
Momenteel Rijd ik trouwens al een BX, deze heb ik na het halen van mijn rijbewijs van mijn vader over kunnen nemen, is al voor 900 euro aan gerepareerd in 6 maanden, zit behoorlijk wat roest in, van binnen is vanalles stuk, en vind het jammer hier al mijn geld en energie in te steken(ben 24 en magazijnmedewerker, dus heel veel zit er niet aan)

Piet.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 22 oktober 2015 10:28 AM
  [ # 1 ]

Om eerlijk te zijn vind ik 2500 voor een BX14 wel erg veel. Maar als je het ervoor over hebt, gewoon doen. Persoonlijk zou ik toch ook eens kijken bij de BX14 van ChrisB. Deze BX is ontzettend goed onderhouden dus qua roest zal dat heel erg meevallen. Ikzelf ben altijd heel erg fan van de Chic. Net wat meer luxe en een ontzettend gaaf model.

Wat rij je nu? Is wel enigszins belangrijk met betrekking tot motorkeuze. Als je nu een 16 of 19 rijdt zal een 14 misschien iets tegenvallen. Niet alleen qua snelheid, maar ook geluidsisolatie.

Tja, waar je op moet letten, roest, achterdraagarmlagers, werking veersysteem, gepleegd onderhoud, loop van de motor etc.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 22 oktober 2015 11:27 AM
  [ # 2 ]

Ik sluit me aan bij Tim wat betreft de prijs. €2500 is wel erg veel. De BX van ChrisB is een 1400 met LPG installatie, en waarschijnlijk de enige BX14 die ABS heeft. Verder heeft Chris ook het nodige aan geluidsisolatie gedaan en is die auto praktisch roestvrij - en dat voor €1500 euro. Dan zou ik het wel weten.
Of de type 2 minder roest dan de type 3 durf ik niet te zeggen: mijn type 3 is, zoals Timo het afgelopen zondag op de meeting zei, akelig roestvrij op bekende roestplekken. Het hangt helemaal af van het onderhoud van de wagen op deze leeftijden. Wat krokante plekjes zul je altijd wel tegenkomen, en vaak zie je ze juist aan de buitenkant niet. Zet de auto dus even op de brug als je de kans hebt en kijk er goed onder. Sla ook de bekleding van de kofferbak terug om te kijken wat de staat van de uitlaatsteun is. Voordat ik de hele tiplijst ga herhalen; neem de tiplijst van het forum hier goed door.
Aangezien je al BX rijdt is het al wat makkelijker inschatten of de vering z’n werk goed doet tijdens de proefrit, dus dat scheelt.
Verwacht echter niet teveel van zo’n 1400, de auto’s zijn doorgaans betrekkelijk kaal: je hebt geen stuurbekrachtiging, geen toerenteller en vaak ontbreken ook elektrische ramen en centrale vergrendeling (wel achteraf in te bouwen). Ook zijn dit de modellen met de minste geluidsisolatie en de slechtste stoelen, al kun je aan dat laatste ook vrij eenvoudig en goedkoop wat doen (gehele interieuren wisselen hier geregeld voor rond de €100 van eigenaar). De motor laat ook wel wat te wensen over als je een wat grotere inhoud gewend bent - bovenin zit wel pit, maar optrekken willen ze niet echt. (Dat gezegd hebbende: de Ka van m’n vriendin laat ik bij het stoplicht gewoon staan in mijn Deauville, dus langzaam voor een 1400 zijn ze niet.)

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Piet91
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 20-10-2015

- BX 1.4 Cannes
Gepost: 22 oktober 2015 11:54 AM
  [ # 3 ]

Ik rij nu een 14, bevalt me prima, maand geleden mee naar croatie geweest, daar lekker door de bergen gejakkert, niets op aan te merken. Wat ik wel hoor is dat die auto’s van voor 1990 beter zouden zijn vooral qua roest, is dat ook echt zo, of valt dat wel mee? Die chic ziet er inderdaad ook erg mooi uit, maar vraag me af waarom er 6 voormalige eigenaren zijn…

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 22 oktober 2015 12:05 PM
  [ # 4 ]

Voor 2500.00 euro mag je een BX zonder mankementen verwachten.
(Lichte) gebruikssporen zul je natuurlijk wel vinden op een auto van deze leeftijd.
Ik heb begrepen dat de auto van chrisb inmiddels is verkocht?

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 22 oktober 2015 12:12 PM
  [ # 5 ]
Piet91 schreef:

Wat ik wel hoor is dat die auto’s van voor 1990 beter zouden zijn vooral qua roest, is dat ook echt zo, of valt dat wel mee? Die chic ziet er inderdaad ook erg mooi uit, maar vraag me af waarom er 6 voormalige eigenaren zijn…

Sommigen zeggen dat een type 2 inderdaad het beste is. Ik heb geen ervaring daarmee, heb een type 1 en 3. Of je nou per se naar een type 2 moet kijken is natuurlijk de vraag. Als je de motorkap opentrekt van een willekeurige BX zie je gelijk of ie roest. Als er roest in de motorruimte zit, zit er waarschijnlijk op alle typische plekken roest. Zoals bij m’n Cannes dus. M’n RS is daarentegen roestvrij.

Ach 6 eigenaren op 20 jaar, ik zou me er niet echt zorgen om maken.

@dirk, als ie verkocht is zou ie denk ik niet meer op mp staan

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Piet91
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 20-10-2015

- BX 1.4 Cannes
Gepost: 22 oktober 2015 12:42 PM
  [ # 6 ]

Ik heb ze gemaild voor een betere foto van de motor voordat ik helemaal naar fryslan ga, die centrale deurvergrendeling lijkt me vooral handig, verder geef ik niet veel opties, kunnen alleen maar problemen geven.
Verder vind ik die uit 1988 toch ook simpelweg erg mooi eruit zien, de eigenaar zegt wel dat hij “jankt” en er dus waarschijnlijk een lager moet worden vervangen, iets wat helemaal niet in de advertentie staat, vind ik een beetje vreemd, dus denk dat die 2500 euro dan zeker ook wel flink omlaag kan. Wat zijn de direct te verwachten kosten voor zo’n lager ongeveer?

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 22 oktober 2015 01:12 PM
  [ # 7 ]

Hengevelde is niet Friesland hoor!!!

“Een” lager kan natuurlijk van alles zijn!! Een jankende dynamo is niet zo’n punt, een jankend druklager, bijvoorbeeld, is andere koek.

Nogmaals…..voor 2500.00 euro mag je een BX zonder mankementen verwachten.
Ook al zakt deze verkoper een eind met z,n prijs, er blijft een risico.
Heb je een kennis met verstand van auto’s, die met je wil gaan kijken? Maak daar dan zeker gebruik van. Zou voor je in de auto stapt en gaat kijken, toch gaan polsen bij de verkoper in hoeverre er over de prijs te praten valt. Kan je misschien een verre rit schelen.

Profiel  
 
Piet91
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 20-10-2015

- BX 1.4 Cannes
Gepost: 22 oktober 2015 01:41 PM
  [ # 8 ]

Ik doelde op wolvega waar de 1.6 chic staat, met mijn huidige BX heb ik in 6 maanden rond de 900 euro aan enkel hoognodige reparaties gehad, dus in die zin lijkt me, wanneer je langer in een auto wil blijven rijden, 1000 euro meer niet zo’n punt.

Ik ging inderdaad meteen uit van een wiellager, maar kan natuurlijk inderdaad ook minder aan de hand zijn.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 22 oktober 2015 02:02 PM
  [ # 9 ]

Als je toch recent al zo’n hoog bedrag aan reparaties aan je huidige auto hebt uitgegeven, waarom ga je dan met deze auto niet door??

Een CHIC is wel een hele fijne auto. Heb de mijne in januari gekocht voor een klein prijsje (350.00 euro) heb wat onkosten gemaakt door achterstallig onderhoud weg te werken, totaal nog eens zo’n bedrag, en heb inmiddels 12000 probleemloze en plezierige kilometers achter de wielen. En die 1600 is net even wat sneller, krachtiger en stiller dan een 1400.

Veel succes met je beslissing.

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 22 oktober 2015 05:56 PM
  [ # 10 ]

Er staat een BX Chiq te koop in midwolda das Noordoost gronigen. Als je toch al in Friesland bent kun je die ook eens bekijken. Ik sluit me verder bij de rest aan. De 1600 is gewoon een leukere auto vooral met stuurbekr.

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 22 oktober 2015 06:55 PM
  [ # 11 ]

Roest bij de voorschermen is gelijk een goede indicatie, maar ik heb laats diverse BX’en gezien met vergaande roest bij het subframe ophangpunt achter. even de kunststof bekleding bij de achterdeur los en je kunt het bekijken. Mijn ervaring is wel dat de type 2 wat minder roestgevoelig is dan de type 3.

de 1.6 heeft onderin net wat meer te vertellen, je kunt wat meer schakel lui rijden. Een chic is een mooie complete uitrusting met goede stoelen, elektrische ramen, stuurbekrachtiging en vaak een PLIP cv op afstand.

de hier gelinkte 1.4 lijkt me inderdaad een beetje erg aan de prijs.

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 23 oktober 2015 12:24 AM
  [ # 12 ]

Veel van de voordelen van een BX 1600 zijn zeker waar. Maar TS geeft aan ook gewoon graag in een 1400 te willen rijden en ik zou dat zeker niet afraden. De voordelen van een 1400 en zeker als je een 150 motor hebt, ten opzichte van een 1600 zijn er ook genoeg op te noemen. Denk daarbij aan verbruik. Een 1600 lust behoorlijk meer als een 1400. De 1600 wil wel eens olie verbruiken. Een 150 motor zoals in de link is volgens mij toch wel een van de betere en fijnere BX motoren. En een 1600 heeft zeker niet altijd stuurbekrachtiging.

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 23 oktober 2015 09:00 AM
  [ # 13 ]

Een 150 motor is inderdaad fantastisch Smile ik was alleen 2 verhalen door elkaar aan het halen, oeps.
Ik dacht dat het een 89’Er was en die hebben een tu met pulsair…

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Piet91
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 20-10-2015

- BX 1.4 Cannes
Gepost: 23 oktober 2015 10:42 AM
  [ # 14 ]

Bedankt voor alle reacties, zie steeds meer verschillen, dat maakt het kiezen niet echt makkelijker :p
Wat voor verbruik zou ik dan aan moeten gaan denken? zit met de 1.4 die ik nu heb over 18000 km gemiddeld op 14,3 km/l, zuinigst was 22,8 op de snelweg met mooi weer, minst zuinige is 10,3 geweest. 
Ik heb contact gehad met de verkoper van de chic, hij zij dat hij bij een koude start rijk loopt, wat kan hij daarmee nu percies bedoelen?

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 23 oktober 2015 11:05 AM
  [ # 15 ]

Ik deed met mijn 1.6 gemiddeld 1 op 12,5 Smile
Koude start rijk kan vanalles zijn, maar moet wel op te lossen zijn.

Wil je wat meer luxe of bevalt het 1.4 tje prima?

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook