te hoge carterdruk gooit olie uit het blok
johndw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 22-10-2015

Gepost: 23 oktober 2015 06:40 PM

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en heb al veel leuke tips gelezen.
Ik heb sinds een week een C5 1.8 16V break UIT 2002, nu ben ik bij de garage geweest omdat hij olie lekt en zoals het nu lijkt is de motor zo vervuild dat de carter gassen niet meer weg kunnen en hij de olie eruit gooit, de motor moet waarschijnlijk geflushd worden, heeft iemand hier ervaring mee en weet wat ongeveer de kosten hier van zijn?

Groet, John

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 oktober 2015 07:54 PM
  [ # 1 ]

De eerste vraag is dan wanneer is voor de laatste keer een grote beurt uitgevoerd en je olie ververst? En welke olie is gebruikt?
Hoeveel kilometers gereden?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
johndw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 22-10-2015

Gepost: 23 oktober 2015 08:40 PM
  [ # 2 ]

Volgens de verkoper onlangs een kleine beurt gehad, wat voor olie er gebruikt is weet ik niet en de km stand is 223000, heb er niet zoveel vertrouwen meer in

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 oktober 2015 10:23 PM
  [ # 3 ]

Je hebt een auto van 13 jaar oud met ruim 2 ton op de teller: Dan moet je wel een beetje zicht hebben op wat je doet hoop ik. Op blind vertrouwen werkt dat niet echt.
Trek de oliepeilstok er eens uit: De olie moet doorzichtig zijn, als hij zwart is is ie oud.
Laat de motor eens even lopen met de olievuldop eraf ( kan spetteren..). Als je er lucht uit voelt komen, houd je hand er boven,(wordt wel vettig).  dan heb je een probleem. Als er te veel gassen langs de zuigers komen is je motor versleten. Als dat niet het geval is moet je kijken waar de motor olie lekt. Begin bovenaan en ga dan naar beneden. Eerst de motor schoonmaken met een ontvetter werkt goed. 
Heb je iemand in je buurt die er een beetje verstand van heeft ?
Flushen? Dat is nodig als je oude olie “vastgeplakt” is in de motor ( doordat ie te lang niet ververst is, of omdat de auto jaaaaaren heeft stilgestaan), dan proberen ze de “smurrie” er uit te krijgen, maar dat is voor mij een paardemiddel. 
Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 23 oktober 2015 11:37 PM
  [ # 4 ]

John, mooiste als je het zelf gaat doen, voor dat de auto een bodemloze put wordt?  Neem ook aan dat je niet veel voor de auto hebt betaald.  Je hebt ook een PM

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 oktober 2015 12:07 AM
  [ # 5 ]

Als de carterventilatie dicht zit, krijg je dit verschijnsel ook.

Kijk daar dus eerst even naar, wellicht is het probleem op relatief simpele wijze op te lossen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
johndw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 22-10-2015

Gepost: 28 oktober 2015 08:30 PM
  [ # 6 ]

Iedereen bedankt voor de reacties en de goede tips maar er bleek nog wel meer aan de hand te zijn.

Ik heb mijn C5 ingeruild bij mijn eigen garage op een C5 2.0 break, hij heeft hem via een bevriende garage voor mij ingekocht en is met onderhoudshistorie, zelfs de achterklep blijft gewoon open en een kurkdroog blok, super netjes afgeleverd, ik verneem het verschil duidelijk, dus ik hoop dat ik hier meer plezier van heb.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook