Storing motormanagement C4 B7 Vti 120 LPG uit 2012
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 25 oktober 2015 10:07 AM

Citroen C4 B7 Vti 120 LPG Airdream Tendance storing motormanagement
De LPG installatie is af fabriek Landi-Renzo.
Storing trad op bij 140.000km
Op gas rijdend, achter een lesauto op een 60km weg, plots storing motormanagement…
Automatisch schakelt de wagen bij dit probleem over naar benzine en de motor loopt zeer belabberd, alsof op 3 cilinders ….
Nu kan je de storing proberen te resetten door een accuklem los te maken, wat zonder gereedschap vrij makkelijk is bij deze auto, maar het regende,  ik was vlak bij en besloot met de storing naar mijn APK garagist te rijden.
Met een OBD II apparaat de storing uitgelezen: P1340 refer to the manual … daar kon deze niet-dealer niet veel mee en we besloten de storing te resetten. Daarna leek alles weer normaal te functioneren.
Thuis heb ik mijn eigen tool (Autel MD802) in het dashboardkastje gelegd en jawel, na een weekje weer de storing, uitgelezen het volgende:
P1336 Misfiring
P1340 Misfiring Cil 4
P1217 Pedal signal C onderbroken
Daarna kwam de storing regelmatig terug met dezelfde meldingen.
Omdat het gaspedaal twee jaar eerder onder water is geweest bij een waterschade was de directe aanname: gaspedaal vervangen.  Dit gaf geen oplossing helaas.
Ik kwam er achter dat de storing bij rijden op benzine niet op trad, alleen bij het rijden op gas. Inmiddels had ik de injectoren al een keer van plaats gewisseld wegens de melding van cilinder 4 en schakelde het LPG systeem wel om naar gas maar ging direct in storing. Dus afspraak gemaakt met een LPG specialist. Deze zag de wagen en vertelde direct: Hier kan ik niets mee, dit is speciale software die ik niet kan uitlezen…..en verwees me naar de dealer. Gelukkig kon ik direct terecht bij mijn Citroen-dealer: autogas…daar kunnen we niets mee….moet je mee naar een LPG specialist, ik uitgelegd hoe het zit, toch uitgelezen….
P1217 is storing druksensor.
De dealer heeft even gekeken wat deze 3,5bar sensor kost: c.a. 130,- euro
Ik heb hierop thuis de sensor even losgeschroefd (zit op de injectorrail) en de gegevens genoteerd:
Cod 100848 gaf met Google een tref: Bosch 0 281 002 456 is de druksensor
Bij Lex Vilier een goede tweedehand gekocht voor 30,- euro
Dit bleek echter geen verbetering te geven, LPG bleef storing geven bij het omschakelen van benzine naar gas.
Lex heeft nog een poging gedaan om toch in het programma te komen, zonder resultaat.
Hij bood aan de komende week langs te komen want had op dat moment (zaterdag) geen tijd.
Thuisgekomen heb ik eerst gezocht naar een mogelijkheid om de gasdruk te meten (manometer van de fietspomp of compressor o.i.d.) toen dit niet lukte heb ik de verdamper gedemonteerd om te kijken of daar iet mee mis zou zijn….niet dus.
Toch nog maar een keer de injectoren gedemonteerd uit de manyfold, daarbij viel een lichte oxidatie van de derde injectorstekker op aan 1 pootje. Hier bij gebrek aan anders WD40 op gespoten…alles teruggemonteerd en alles werkt weer…….
Zou dan de verhoogde weerstand van de stekkerverbinding van 1 injector het probleem hebben veroorzaakt? Vreemd in dit verhaal is dat alle stekkers al een keer eerder zijn losgenomen en dat meestal een overgangsweerstand weg is bij het opnieuw aanbrengen van de stekker…..
Ik hoop hiermee te kunnen bijdragen aan het oplossen van LPG problemen bij installaties af fabriek…..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook