Elastiek van hoedenplank vervangen
jvkuyk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 24-10-2015

Gepost: 29 oktober 2015 08:16 PM

Bij mijn pas gekochte C3 occasion (uit 2004) kwam de hoedenplank niet meer omhoog bij het openen van de achterklep. Natuurlijk omdat de elastieken koordjes waren uitgelubberd. Dat stoorde mij niet alleen, het hinderde bij het inladen van bagage in de achterbak. Daarom heb ik een poging gewaagd om het elastiek te vervangen. Dat viel achteraf mee, en met een mooi resultaat. Lastig was echter dat de kunststof doppen aan de uiteinden in het elastiek waren ingegoten. Zo heb ik het aangepakt - wellicht doe ik er anderen een plezier mee:

1. Ik heb elastiek - zelfde kleur, dikte en vorm - bij een fournituren zaak gekocht (1meter volstaat; 75 eurocent)
2. de plastic doppen met een scherp stanleymes zo dicht mogelijk bij de doppen afgesneden
3. doppen in de bankschroef geklemd, en het elastiek uitgeboord (begin met dunne boor, dan dikker tot diameter van elastiek is bereikt)
4. elastiek erdoor, knoop aan uiteinden. Bepaal eerst de lengte, totdat elastiek bij gesloten achterklep net iets los hangt. Bij mij 20 cm netto tussen de doppen.

Hier een paar foto’s van tussen- en eindresultaat.

Profiel  
 
salon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 01 november 2015 02:45 PM
  [ # 1 ]

ik heb gewoon een lusje in de oude koord gelegd. Wat niet zo mooi is als deze fijne oplossing.

Profiel  
 
djspee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 20-07-2015

Gepost: 04 november 2015 08:25 PM
  [ # 2 ]
salon schreef:

ik heb gewoon een lusje in de oude koord gelegd. Wat niet zo mooi is als deze fijne oplossing.

Haha ik ook afgelopen zaterdag, maar toch wel het proberen waard om er nieuw elastiek in te zetten. Bedankt voor de tip!

C3 1.4 Exclusive ‘04 (automaat, PDC, DRL, trekhaak, clima, regen- en lichtsensor)
C8 2.0 Ligne Ambiance ‘06 (automaat en al het andere op navi na)

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 november 2015 08:45 PM
  [ # 3 ]

Bij die van ons moet dit ook een keer - ik zat er tegen aan te hikken. Mooi om te zien hoe het netjes kan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook