1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
startproblemen ZX 1.9D
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 08 november 2015 12:45 PM

Hoi,
Het volgende is er aan de hand.Als ik ‘s-ochtends de ZX wil starten dan moet ik echt heel lang doorstarten voor hij aanslaat. Als de ZX dan eenmaal loopt braakt hij geen grote rookwolk uit.
De gloeibougies en brandstoffilter zijn pasgeleden vervangen en ik heb de ZX al meerdere malen ontlucht.
Heeft iemand nog suggesties wat de oorzaak van dit startprobleem kan zijn?
De eerste anderhalve week na het vervangen van de gloeiers en filter startte hij perfect en nu als hij eenmaal loopt start hij de rest van de dag ook prima.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 november 2015 03:15 PM
  [ # 1 ]

luchtfilter ook vervangen?

Maar zou eerst even kijken naar de verbindingen van de kabel gloeibougies en meten of het relais wel 12v krijgt.
Verder heb je nog een multistekker in de buurt van de accu die je best eens kunt reinigen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 08 november 2015 04:11 PM
  [ # 2 ]

Right, de gloeibougiekabel en de multistekker weet ik te vinden, maar waar zit dat relais?
Volgens mijn simpele denkwijze zou het in de brandstofaanvoer moeten zitten. Doorstarten met slechte gloeiers zorgt voor veel rook uit de uitlaat en dat gebeurt toch niet. Zodra die aanslaat loopt de ZX meteen goed zonder noemenswaardige rookpluim. Zou de electromagnetische stopklep hier misschien ook schuldig aan kunnen zijn?

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 08 november 2015 04:13 PM
  [ # 3 ]

By the way, luchtfilterelement is zo’n 10000km vervangen.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 08 november 2015 04:25 PM
  [ # 4 ]

kleppen gecontroleerd? waarschijnlijk staan er een aantal kleppen dicht.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 08 november 2015 04:27 PM
  [ # 5 ]

Kleppen zijn nog geen 100.000km geleden allemaal gesteld…..

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 november 2015 04:31 PM
  [ # 6 ]

100000 ??

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 november 2015 04:31 PM
  [ # 7 ]

verkeerd gelezen, dacht dat hij in het begin wel rookte maar direct stopte.
Dan zou het inderdaad die stopklep kunnen wezen, dat is een solenoide, kan gerust dat die niet snel genoeg opent, ofwel door sleet ofwel door te weinig stroom te krijgen

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 08 november 2015 04:38 PM
  [ # 8 ]

Kijk, dat is redelijk simpel uit te proberen. Even verwijderen en het stiftje eruit laten. Als de ZX dan wel na een nacht stilstaan meteen aanslaat is dat het probleem. Moet ik ‘m alleen laten afslaan. Dat gaat dan niet meer via het contact.
Heb ik vroeger ook gehad bij mijn BX TZD Turbo.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 08 november 2015 05:09 PM
  [ # 9 ]
jantje1948 schreef:

100000 ??

Denk niet dat de klepafstelling hier mee te maken heeft. Als de ZX loopt dan loopt ie ook perfect. Mooi rustig op alle 4 de cilinders. Verder is het verbruik prima en heeft ie geen last van vermogenverlies. Je hoort de kleppen ook niet met draaiende motor.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 november 2015 05:15 PM
  [ # 10 ]

Zit er een Xud motor of een DW8 motor in?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 08 november 2015 05:18 PM
  [ # 11 ]
waterman schreef:

Zit er een Xud motor of een DW8 motor in?

Er zit een XUD-motor in.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 november 2015 05:30 PM
  [ # 12 ]

Dan is klepspeling niet het eerste waar ik aan zou denken. Toch kan het meten van de klepspeling geen kwaad natuurlijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 november 2015 07:13 PM
  [ # 13 ]

kleppen tikken als ze teveel speling hebben, niet als ze te weinig hebben en blijven open staan.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
petervanzanten
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007

- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Gepost: 08 november 2015 08:13 PM
  [ # 14 ]

knijp voor het starten eens in het hand pompje,als ie dan wel start is het toch iets met lucht.Heb ik zelf ook gehad na een wisseling van het brandstof filter.

nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 november 2015 08:18 PM
  [ # 15 ]

Bij de Xantia zijn er een tijd slechte filters in omloop geweest, Sohail heeft hier op het forum daarover over geschreven, is al wel jaartjes geleden.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook