17 van de 18
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 Volgende > 
   
C35 Neba camper
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 24 mei 2019 07:59 PM
  [ # 241 ]

De C35 met 2.1 TD heeft inmiddels een andere eigenaar gekregen, is ook actief op dit forum.
Wat de iets te “lange” eerste versnelling betreft,er kan nog een kortere kroon/pignonwiel set in.
De korte uit een DS bak, heb dat verder niet uitgezocht, dus hoeveel dat scheelt weet ik niet.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 24 mei 2019 08:07 PM
  [ # 242 ]

Huh… Verkocht? Da’s nog eens een verassing. ohh

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 24 mei 2019 09:24 PM
  [ # 243 ]

Denk dat je de un1 bak makkelijk kan pas maken met de aandrijfassen. Door de reductiekasten is de c35 bak breed. De un1 is vrij smal. Tussen de un1 en de 35 assen kun je pas flens maken ivm de verschillende boutgaten.

Zoals ik mij herinneren kan doet men dit ook bij vw t3. Daar monteren ze ook flensen tussen…

Zelf reductiekasten omfabrieken naar kettingaandrijving of met 3 tandwielen lijkt me meer werk en ook meer kans op problemen. Los nog van alle extra overbrenging die je creëert.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 24 mei 2019 11:52 PM
  [ # 244 ]

Ach nieuwe ophanging fabrieken en gedoe met de ontbrekende handrem is ook niet niks…

Ik ik er liever voor om een paar machine uurtjes te (laten) maken en een fraaie technische oplossing te hebben die ook leuk is voor de kenners… Ziet er normaal uit maar is het niet!

Spanbussen gaat niet, daarvoor is tussen de lagers niet genoeg lengte te creeën voor voldoende klem oppervlak. Terug naar de draaibank (of tekentafel) en dan maar flensen maken van de bestaande tandwielen op de steek assen…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 25 mei 2019 12:01 AM
  [ # 245 ]

kandidaat ketting van MB ML 500 transfer case?

als suggestie hoor, ben er zelf nog lang niet aan toe!

Afbeelding Bijlagen
MB_transfer_case_chain.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 25 mei 2019 07:58 AM
  [ # 246 ]

Ik ben ook nog niet zo ver, hoor. Wink Maar dat is dus een oplossing uit de praktijk. En een ML500 heeft best wel een beetje power, en als dat heel blijft, dan moet zoiets ook heel blijven in een C35, niet dan?

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 25 mei 2019 05:12 PM
  [ # 247 ]

Dan leek mij ook wel… Ik dacht dat de V8 zo’n 500Nm koppel had en als daar nog een automaat tussen kan (weet ik niet) dan kan het aandrijfkoppel oplopen tot bijna twee keer zoveel. Ik weet niet of zo’n ML 500 ook nog een lage gearing heeft dan zou dat dan weer kunnen vergroten.
Meer dan genoeg over voor de eindaandrijving en vergeet niet we hebben er twee nodig!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 25 mei 2019 05:17 PM
  [ # 248 ]

Het zou me eigenlijk niet verbazen als de ML500 uitsluitend als automaat geleverd is. Ik verwacht alleen geen lage gearing, daar de ML meer een SUV dan een echte 4x4 is. Maar dan nog, als 1 zo’n ketting dat vermogen overleeft, dan zullen 2 van die kettingen geen enkele moeite hebben met de vermogens en koppel die een beetje Turbo Diesel weet voort te brengen. We hebben het dan natuurlijk over analoge TD’s, niet die moderne zooi die ook al zo enorm word opgejut.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 25 mei 2019 07:13 PM
  [ # 249 ]
Eemspoort schreef:

Echter, de 2.1 TD, die Nanko in zijn C35 heeft liggen, heeft een veel krachtiger karakter. Ofschoon de overbrenging eigenlijk te lang is (geen reductiekasten meer) waardoor je (voor mijn gevoel dan) te veel de koppeling moet laten slippen bij het optrekken, speelt deze motor met een volwassen C35 met 4 versnellingen. Dat gaat als de brandweer, serieus!

En zo ontstond bij mij dus het idee van een hybride tussen mijn idee en Nanko’s uitvoering. Een 2.1 TD met omgebouwde reductiekasten.
Dan heb je een normale werking van je koppeling tijdens het weg rijden en het vele vermogen van de 2.1 TD.
Waarbij opgemerkt, dat ik dus geen vermogen zoek om snel te gaan, maar om snelheid vast te houden en een fatsoenlijk klim-vermogen heb.

 

Ik ben inmiddels de gelukkige nieuwe eigenaar van deze C35, de 2.1TD en kan bevestigen dat het echt wel een vlot ding is. De eerste langere reis staat voor half juli naar 100 jaar citroen in Frankrijk, kan je na deze vakantie precies vertellen hoe het bevalt. Moet eerst veel aan de camper doen voordat deze klaar is voor vakantie maar dat komt helemaal goed

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 25 mei 2019 07:31 PM
  [ # 250 ]

Ik wens je er heel veel plezier mee.Het is een leuke basis met veel potentieel!
Ben ook benieuwd naar je bevindingen op langere afstand, idd.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 26 mei 2019 11:22 AM
  [ # 251 ]

Ik denk dat het de moeite waard is om ook eens te kijken naar sets die worden verkocht om de reductie in transfer cases van Jeeps aan te passen. Je kunt deze vinden bij bijvoorbeeld Summit Racing, Quadratec of de meer in Jeep gespecialiseerde online verkopers.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 07 juni 2019 10:29 PM
  [ # 252 ]

Zo, dan nu eens een uitgebreidere update met plaatjes.

Daar zowel de kachel als de boiler kapot waren, hadden we besloten dat we een nieuwe combi-kachel zouden kopen.
Het moest wel weer een Alde worden, want ringverwarming. De camper was voorzien van een Alde, en de nieuwe Alde kachels kunnen zonder moeite op het oude leidingwerk worden aangesloten.

Voor de mensen die niet weten wat een ring-verwarming is, dit is een vloeistof-verwarming vergelijkbaar met de centrale verwarming in een huis, alleen zijn de radiatoren in serie aangesloten i.p.v. parallel. De radiatoren kunnen dus niet afzonderlijk van elkaar worden gesloten.

De nieuwe kachel accepteert echter 10 mm waterslangen voor de boiler, en dat zat niet in de camper.
Wat best raar is, want eigenlijk was alles al klaar voor 10 mm, maar er was een dunnere maat gebruikt.
Om die reden, en ook omdat de oude slangen gewoonweg vies waren, had ik dus ook maar besloten de hele camper van nieuwe waterslangen te voorzien.

En om de 1 of andere vreemde reden kreeg ik ineens zin om wat aan de opbouw te doen. Her en der zaten oude gaten van vorige fietsendragers, camera en andere meuk die er niet meer op zit. Die wou ik dan ook maar eens aanpakken.
Gewapend met boormachine, schuurmachine en de nodige glasvezel-polyesterplamuur heb ik de aanval ingezet.

Hieronder volgen de foto’s met een kort bijschrift. Ze staan in volgorde van gedane arbeid, dus het loopt wat door elkaar. Foto’s van de oude boiler en kachel heb ik er niet bij, op de 1 of andere manier kan ik die niet terug vinden.
De boiler stond in het keuken-kastje, daar hebben we ineens een stuk meer ruimte nu, wat erg fijn is.
Op de plek van de oude kachel zit nu de kachelpijp en het expansievat van de nieuwe kachel.
Afijn, de plaatjes bij de praatjes!


Na het verwijderen van de boiler bleef er een groot gat over in de zijkant van de camper, alwaar de in- en uitlaat van de boiler ooit zat. Maar daar heb ik een nieuwe functie voor bedacht…


En omdat ik daarvoor toch met polyester-plamuur aan de gang moest, besloten de overige gaten in de camper ook maar te dichten.


Een vulling uit multiplex gemaakt voor de nieuwe functie van het gat in de zijkant. Het nieuwe ding is wat kleiner, vandaar het vulstukje.


Wat gaten behandeld en dicht gesmeerd…


De nieuwe waterslang, uiteraard “color coded”, is erg handig om warm en koud uit elkaar te houden. Wink


Zoals te zien, de nieuwe slang is aardig ruimer dan de oude.


Tadaa, de nieuwe functie, een “city-water” aansluiting. Dan kun je op een camperplaats of camping met eigen water-aansluiting zo de slang van de kraan op de camper aansluiten en gebruik je geen water uit de tank.
Is het nodig? Nee. Maar het is wel leuk!


Het begin van het aanleggen van de nieuwe waterslang. Vanaf de pomp is alles vernieuwd. Daar heb ik veel meer foto’s van, maar ik neem aan dat het wel duidelijk is. Wink


Gaten in de achterkant van het dak gevuld en geschuurd…


Lekker polyester kliederen…


Beetje met primer spelen na het schuren…


En met een beetje lak ziet het er dan zo uit. In dit geval dus het gat in de zijkant t.b.v. de “city-water” aansluiting.


Er zat een automatische prioriteit-schakelaar voor de 220 volt aansluitingen in de camper, maar deze had gelijk in het begin, enkele jaren geleden, al de geest gegeven. Daar ik zo’n omschakel-automaat toch wel handig vind, maar een nieuwe ingebouwd. Te meer omdat de nieuwe kachel ook 220 volt functies heeft, die ik liever niet vanaf de omvormer voed. Ook heeft het weinig zin om de omvormer de accu’s te laten laden.
Voor de mensen die niet weten waar zo’n omschakel-automaat goed voor is, zal ik het zo kort en duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Op de omschakel-automaat kun je meerdere stroombronnen aansluiten en distribueren.
In een camper (maar ook op een schip, e.d.) is dit erg handig. Waarom?
Als je geen wal-spanning kunt gebruiken, kun je gebruik maken van je omvormer. Echter, het is daarbij wel beter, dat je omvormer het niet te zwaar krijgt of totaal nutteloze dingen doet.
De omschakel-automaat zorgt er voor, dat de omvormer alleen gewenste afnemers van stroom voorziet, zoals bv stopcontacten met zwakke(re) afnemers, e.d. en dus niet naar zware afnemers en je accu-lader.

Kun je wel wal-spanning gebruiken? Dan steek je je stekker in de camper en de omschakel-automaat schakelt de voeding van de omvormer uit en geeft de stroom door naar alle afnemers.
En mocht ik het woord “stroom” verkeerd hebben gebruikt en had ik spanning moeten zeggen, helaas pindakaas, ik ben geen elektricien. Laughing Wink


Zo, daar past de kachel mooi in dat verloren hoekje!


En deze zooi moet er ook allemaal nog in…


Leidingwerk aangesloten m.u.v. de kachelpijp…


Zo zitten de waterslangen onder het bed bevestigd. Overigens zijn de nieuwe slangen overal bereikbaar, m.u.v. de badkamer. Maar dat zijn ononderbroken stukken slang, daar maak ik me niet druk om.


De nieuwe kachel-hoet op het dak, gebruik makende van de oude doorvoer, welke ik iets moest verruimen.


Gaatje maken voor het touch-screen bedieningspaneel van de nieuwe kachel.


Past ook nog!


En de kachelpijp aangesloten.


Hier stond de oude kachel, een smal en hoog ding. Die ruimte heb ik dus benut voor de kachelpijp en het expansievat.
Dit heb ik dicht gemaakt met de houten panelen die om de oude kachel zaten. En ik zie net dat ik daar geen foto’s van heb bij geplaatst…


En na de gedane arbeid de Neba maar eens goed gesopt, dat was wel hoog tijd!

*word vervolgd*

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 juni 2019 10:45 PM
  [ # 253 ]

Mooi werk hoor! Stiekem wel jaloers op hoe alles bereikbaar is. In mijn busje zitten sommige dingen zo weggeknutseld dat ik het interieur zou moeten slopen om erbij te kunnen. Nou ja, geeft niks zolang het werkt.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 07 juni 2019 10:45 PM
  [ # 254 ]

Wat nagekomen foto’s… cheese


En zo ziet die kast er dus uit waar de kachelpijp doorheen loopt. Met een sleuf erin om de het koelmiddel-peil in het expansievat te kunnen aflezen.


Beetje vergeten in de vorige post, we hebben nu verwarming in de natte cel (Toilet en douche, badkamer vond ik wat overdreven Laughing )!

Gat gezaagd, leidingen gelegd en draad voor de ventilatoren. Ventilatoren?? Jawel, deze radiator heeft 2 kleine ventilatoren om de warme lucht beter te kunnen verplaatsen. Handig als je wat in de natte cel wilt drogen zoals een natte handdoek of zo. Niet dat het bergen lucht verplaatst, maar iets is beter dan niet!


Dit lijkt matuurlijk nergens op zo…


Dit, daar en tegen, ben ik best trots op!


En het schakelaartje voor de ventilatoren. Jawel, 2 standen! Zachtjes en nog zachter. Laughing


But wait, there is more! *word vervolgd*

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 07 juni 2019 10:47 PM
  [ # 255 ]
break23m schreef:

Mooi werk hoor! Stiekem wel jaloers op hoe alles bereikbaar is. In mijn busje zitten sommige dingen zo weggeknutseld dat ik het interieur zou moeten slopen om erbij te kunnen. Nou ja, geeft niks zolang het werkt.

Dank u! En geloof me, in de Neba was het met veel dingen niet veel beter, hoor. Er zit nog ergens een oud stukje waterslang verstopt, die kreeg ik er echt niet uit. Maar ik wou zelf graag alles bereikbaar hebben. Heb je een probleem, dan kun je er makkelijk bij. Smile

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
 
17 van de 18
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook