verwijderen achterste remtrommel
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 11 november 2015 05:29 PM

november is blijkbaar de saxo pechmaand bij mij…
eerst problemen met diagnoselampje (hopelijk opgelost met andere lambda)
en nu blijkbaar een remolie lekkende achtertrommel (passagierskant)
-Wiel eraf gedaan
-alu dekseltje verwijderd

maar blijkbaar is de moer niet dezelfde maat als de moer voor de remschijven vooraan ...
heb een dop van 30 maar die past er nét niet op. Is dat een 31 of 32mm achteraan, iemand een idee. Moet die bestellen, heb die maat niet.

Om de trommel te verwijderen, heb eens op dit forum gezocht, kan blijkbaar nogal lastig zijn.
Op deze video is een uitleg te zien, hoe je een bepaald ‘nokje’ via de boutgaten kan verstellen om de trommel makkelijker te verwijderen…maar ik versta niet goed hoe dit te doen.
Moet je dat nokje naar de as toe duwen of van de as weg ? Is niet zo duidelijk te zien.
Toevallig niemand een foto of zoiets waar precies en in welke richting je moet duwen ?

bedankt alvast

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 11 november 2015 05:46 PM
  [ # 1 ]

ik heb even eens screenshot gemaakt van het filmpje op het ogenblik dat de trommel eraf is.
Aan de rechterzijde is dat ‘nokje’ te zien waarover sprake. Maar wat moet je daarmee doen ? in de richting van de achteras wrikken ? Blijkbaar is dat heel makkelijk om de trommel daarna los te krijgen

Afbeelding Bijlagen
remtrommel4.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 11 november 2015 05:47 PM
  [ # 2 ]

sorry was de link van het filmpje vergeten Smile
https://www.youtube.com/watch?v=t9pibZly5Eo

Profiel  
 
X8NT14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015

- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Gepost: 11 november 2015 08:01 PM
  [ # 3 ]

Fimpje was even te lang om te bekijken, maar volgens mij is dit de handremhendel.
Deze duw je naar de as toe, zodat de remkabel los gemaakt kan worden.

Ik heb bij mij de hele set met veertjes in één vervangen. Hierdoor hoefde ik niet de veertjes eerst los te maken.
Gewoon de twee bevestigingsveren los gehaald en het als geheel eraf.

Ik vermoed dat jou remcilinder is gaan lekken. Dus een compleet set, met alle veren en cilinder is dan gelijk het makkelijkst.
Bij mijn nieuwe set waren de veren al gemonteerd, dus ik kon hem er zo opzetten. Daar was de prijs ook naar, maar door een fout van de site kreeg ik ze goedkoper, anders had ik ze niet eens besteld Wink

Ik meen dat de moer 32mm is. Verder alles goed schoonmaken, want de remmen werken beter zonder smering. Daarnaast kunnen jouw huidige remschoenen al aangetast zijn door de remolie, waardoor de remvoering los kan gaan laten, waardoor ze gaan blokkeren.


Verder geldt uiteraard: beide kanten vervangen en eigenlijk de moeren niet hergebruiken. (Moeren kosten 3,50 p/s bij een dealer)

Profiel  
 
AlexanderB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 11-11-2015

Gepost: 11 november 2015 11:32 PM
  [ # 4 ]

Niet naar de as toe, maar omlaag.
Het heveltje schaniert namelijk om een pin die in de remschoen zit. Zie vanaf 12.30, daar laat ie het mechanisme zien.

Dop 32 inderdaad.

‘96 AX 1.5D—> Alles GTI-spec + turbo project
‘95 AX 1.1i—> 1.6 16V swap

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook