LED koplampen voor de C4
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 12 november 2015 10:56 PM

Over het rijcomfort van mijn C4 (130 pk THP motor) heb ik absoluut niet klagen. Je merkt echt niet dat je maar 1200 cc onder de motorkap hebt. Maar het licht van de halogeen koplampen valt toch een beetje tegen. Ik heb zitten spelen met de idee om een Xenon setje in te bouwen. Maar Xenon is door de opkomst van LED-lampen eigenlijk al een beetje gedateerd aan het geraken. Nogal 2014 dus.

Heeft iemand al ervaring met LED-lampen voor dimlicht en/of groot licht? En zijn die lampen legaal i.v.m. ECE-keur? Een ander punt is de dagrijverlichting. Die is bij mijn C4 nog uitgevoerd als P21W5 i.c.m. met stadslicht. Zijn daar al LED-lampen voor verkrijgbaar?

Groeten,
-Roger

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 november 2015 11:06 AM
  [ # 1 ]

Koplampen met LED’s zijn speciaal ontworpen voor die LED’s, en dat lijkt in de verste verte niet op een “normale” koplamp omdat een LED echt een heel ander straalpatroon heeft dan een “gewone” lamp. Alle aftermarket LED’s die ik gezien heb zijn lampen die er uit zien als een “standaard” lamp maar dan met een berg LED’s gemonteerd. Misschien komt daar wel veel licht vanaf, maar je stralingspatroon lijkt nergens op en dus verblind je veel mensen of je krijgt geen licht waar je het wilt. Ik heb er ook nog geen gezien met ECE keur trouwens ook. Houdt het maar bij Xenon’s, daar is ook al veel ervaring mee. 
Voor de P21W5 ligt dat heel anders, daar kunt je wel mee experimenteren. Zoek maar eens naar BAY15D LED lampen. Houdt er rekening mee dat LED ook heet worden, dus als je naar hoog vermogen gaat dan smelten je lamphuizen. Een 5 watt CREE led bijvoorbeeld geeft meer licht als een 21 watt lamp, maar straalt dat veel geconcentreerder uit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 13 november 2015 11:14 AM
  [ # 2 ]

Ik had voor de grap een LED voor de scooter gekocht.  Plug and play… Het licht was best mooi, maar het lichtbeeld is slecht.
Ik denk dat je met de C4 binnen een uur met oom agent aan de kant staat!


Niet doen dus.

Liever Xenon pitten.

 

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 21 november 2015 02:07 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de heldere adviezen! Ik heb uiteraard geen behoefte aan gedoe bij de APK of met Oom Agent. En ik hoef ook niet zo nodig mijn medeweggebruikers het leven zuur te maken. Omdat ik de uitvoering met de THP130S&S heb, gaat het denk ik een Pilot Digital Line Plus 5500K setje worden.

Groeten,
-Roger

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 21 november 2015 02:32 PM
  [ # 4 ]
Citroensmgz schreef:

Voor de P21W5 ligt dat heel anders, daar kunt je wel mee experimenteren. Zoek maar eens naar BAY15D LED lampen.

Deze bijvoorbeeld, neem ik aan: https://www.xenonlamp.nl/48-smd-canbus-led-dagrijverlichting-vervangingslampen.

De kleur zal denk ik goed passen bij Xenon 5500K dimlicht.

Groeten,
-Roger

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 24 februari 2016 11:33 AM
  [ # 5 ]

Voor de LED stadslicht vervanging: http://www.cnjy-led.fr/recherche?orderby=position&orderway=desc&search_query=sonar+7

Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1844287/ en http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1844520/

Ik heb ze er nu dik anderhalf jaar in zitten zonder enig probleem. €51,60 inclusief verzendkosten naar NL, voor een setje van 2. Je moet wel voldoende Français begrijpen wat de webshop is Franstalig. Geld kan gewoon worden overgemaakt op IBAN nummer, creditcard is niet nodig.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 08 maart 2016 11:24 PM
  [ # 6 ]

Op diezelfde Franse site vond ik ook deze H7 LED-lampen. Deze lampen hebben geen ballasten wat de montage vereenvoudigt (geen gaten nodig in de rubberdoppen). Verder hebben ze geen ventilatortje wat kapot kan gaan. Je hebt misschien wel rubberdoppen met een kontje nodig (bv. deze; de 72mm versie zou moeten passen op de C4 II). De vlakke fabrieksdoppen bieden denk ik net iets te weinig ruimte. Compatibiliteit met de CAN-bus units van de C4 en met het Start & Stop systeem staat nog open.

Groeten,
-Roger

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 09 maart 2016 07:23 AM
  [ # 7 ]

Om H7 LED vervangers loop ik voorlopig nog met grote bocht heen. De twee LED lampjes zitten immers niet exact op dezelfde plek als de gloeidraad en schijnen niet volledig 360° rond. Je lichtbeeld zal dus onregelmatiger en meer verstrooid zijn dan met traditionele H7 pitten.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 23 maart 2016 10:39 AM
  [ # 8 ]

Hoezo lullig?

Laat de CNJY LED Canbus lampen maar lekker links liggen! Waarom? Slechts 1 jaar garantie. Voor een LED lamp is dat belabberd.

Zo moet ‘ie er uitzien:

En zo ziet nu een van de pitten eruit:

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 maart 2016 11:58 AM
  [ # 9 ]

Een LED voor CanBus in je koplampen die er niet voor gemaakt zijn is het paard achter de wagen. Om die canbus te foppen stoppen ze er een weerstand in die het vermogen dissipeert: Je wint dus niks in energie zuinigheid en daarnaast wordt de zaak onnodig heet. Als je pech hebt wordt je hele huis te heet en dat vervormd je koplamp en als die LED’s lekker veel blauw geven en dus ook UV dan gaan je koplampglazen op de lange duur eraan…

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 23 maart 2016 03:23 PM
  [ # 10 ]
Technoloog schreef:

Laat de CNJY LED Canbus lampen maar lekker links liggen!

IDD, ik heb ook een setje.
1ste set: Lensjes worden na 1/2 jaar troebel.
2de set: Lensjes laten meteen los.
3de set: 1 ging er na 3 maanden stuk.
4de set: zit er nu 2 jaar in.

Alles binnen een jaar, onder garantie vervangen, maar wel 3 maal (retour)porto.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook