Check engine lampje komt steeds op.
dbavell
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-11-2015

Gepost: 17 november 2015 12:48 AM

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw hier, en ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen…

Ik heb een probleem met een C3 1.4 bj 2002, Ik werd 2 weken geleden gebeld door mijn schoonmoeder dat ze met de auto van haar vriend pech hadden. Ik ben er naar toe gereden en heb de auto uitgelezen. Nu bleek de injector van cilinder 4 defect te zijn.

Via dit forum ben ik er achter gekomen dat dit tot het modeljaar 2003 een euvel is van de ruiten sproeier. Ik heb een injector besteld en deze vervangen, vervolgens heb ik de storingen gereset en het leek er op dat de auto netjes en 100% in orde was.

Na ongeveer 100 tot 150 km gereden te hebben ging het “check engine” lampje weer branden. Ik heb de auto weer uitgelezen en deze komt met de volgende melding: “P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1” De vriend van mijn schoonmoeder vertelde me dat het check enige lampje dit al een jaar of 5 doet.

Steeds als hij bij de dealer is geweest kan hij 100 tot 200 km rijden en dan gaat het branden. Ik heb ook kunnen achterhalen dat er voor de P0420 melding meerdere oorzaken kunnen zijn, zoals injectoren, Bougies, Lambda sonde, etc…

Kan iemand mij helpen of tips geven hoe ik bepaalde zaken kan gaan uitsluiten zodat ik er achter kan komen wat deze error veroorzaakt?

Er wordt al snel geroepen dat het de katalysator is, maar die komt na 5 jaar nog steeds door de co meting, dus ik denk juist dat deze nog steeds goed is.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr,

Profiel  
 
dbavell
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-11-2015

Gepost: 20 november 2015 11:59 AM
  [ # 1 ]

Is er niemand die me kan voorzien van tips die bepaalde zaken kunnen uitsluiten?

Gr.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 november 2015 01:14 PM
  [ # 2 ]

P0420 betekend dat je “systeem” een fout ziet in de catalysator, en dat wordt gemeten door het verschil in meetwaarden op de eerste en tweede lambda sensor.
Kan dus zijn dat een van je Lambda sensoren defect is, kan ook zijn dat er een kleine lekkage zit in het uitlaatsysteem/katalysator. Goed luisteren of je geen suizend geluid hoort.
Als je jarenlang met een bijna kapotte injector hebt rondgereden kan het best zijn dat de auto altijd te rijk heeft gelopen, en daar kan zo’n katalysator slecht tegen. Het feit dat ie nog door de Co meting komt zegt lang niet alles, die is nogal “ruim”, het kan dus heel best zijn dat je katalysator stuk is. Rammelt je kat ? Dan zit de binnenkant “los”, en dat werkt ook niet goed. 
Als het al 5 jaar zo is kun je het misschien zo laten, want het gaat in ieder geval geld kosten, 1. voor een goede diagnose en 2. voor de reparatie.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
dbavell
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-11-2015

Gepost: 23 november 2015 01:22 AM
  [ # 3 ]

Dank je voor de uitleg Citroensmgz !
Ik ga eerst een inspectie op de uitlaat loslaten.
De kat rammelt naar mijn weten niet maar ik zal dit zeker nog controleren.
Ik heb ook stukken zitten lezen dat het aan de ontsteking kan liggen, klopt dat?
Het enige probleem is als dat lampje brand en er komt een andere storing bij zie je er niets van,
dus ik had zelf gedacht dit eerst op te lossen zodat als er iets op doet je het wel gelijk ziet.

Gr,

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 23 november 2015 05:22 PM
  [ # 4 ]

hoe wordt er met de auto gereden? bv alleen naar de supermarkt om de hoek. en af en toe naar familie, 20 km verderop, zo ja, gooier dan eens een fles professionele, injectie reiniger, in, en ga een rit maken van 150km aan een stuk, en houd daar bij de motor als ie warm is een beetje op toeren, door op de snelweg even terug te schakelen naar zijn 3,niet te lang want dan verbrand weer de boel, maar niet in zijn 5 gaan tuffen,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook