1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Hulp bij een BX
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 21 november 2015 10:58 PM

Beste mensen van ‘t Citroënforum,

Er is weer een Citroën in m’n leven.
M’n vader heeft voor een klein prijsje een BX gekocht.
Ik heb ‘m 200km en 2 uur file naar huis gereden.
Hij loopt goed, remt goed, stuurt goed, schakelt goed en ziet er hartstikke netjes uit

Maar… Hij veert voor geen meter.
Achterbollen zijn vers, hij gaat netjes om hoog en omlaag maar dat is ‘t dan ook wel.
Hij is veel te stug en reageert ook heel zwaar/traag op het indrukken van de auto. Bepaald geen ‘vliegend tapijtje’.

M’n vader vreest voor de octopus en daar begint ‘t probleem. Hij is zelf wat oud en slechtziend om eraan te beginnen (hij rijdt zelf ook niet in de auto, draagt ‘m wel een warm hart toe) en twijfelt of hij er het geld aan wil uitgeven. Ik herken een goeie auto als ik er een zie en ik vind dat deze BX zeer de moeite waard is.
We onderhouden/verzekeren/belasten de auto samen en de kosten worden dus 50/50 gedeeld.

De kosten van die reparatie bij de lokale specialist zijn, naar we vrezen, erg hoog. Ook heeft hij ons de laatste keer een beetje ‘bezeken’ door ongevraagd werk te doen buiten de afspraak en ineens 150 euro te rekenen terwijl hij alleen onderzoekskosten zou tellen. Die afspraak was hij ineens ‘vergeten’.

De vraag is nu; Wie op het forum woont in zuid/midden-limburg en is bereid eens (in eerste instantie) vrijblijvend met ons mee te kijken wat er mis zou kunnen zijn met onze BX om, als blijkt dat het een haalbare kaart is, uiteraard tegen betaling, de reparatie voor ons uit te voeren?

Dit mag een garage zijn, het mag een amateur zijn, als het maar iemand is die ervaring heeft met het onderhouden en restaureren van het complete (!) veersysteem van deze auto.

Het is een flinke vraag om te stellen en geen zorgen, we zijn niet van plan helemaal niets zelf aan de auto te doen. Maar de octopus is toch wel een redelijk precair is dus als het dat inderdaad blijkt te zijn geven we het graag uit handen.

Tips voor specialisten in zuid/midden-Llimburg zijn ook zeer welkom. Ridorff kennen we al, die flikte ons dat grapje.
Arets kennen we ook. Daar strandde ik 1,5 jaar geleden met een Volvo 480 voor de deur. Handig, dacht ik.
De rekening van bijna 400 euro voor het vervangen van een recht stuk uitlaat en het leegkloppen van een kathalysator gaf ons echter de indruk dat er nogal misbruik werd gemaakt van de situatie. Ook niet helemaal onze vriendjes dus.

Alvast dank!!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 21 november 2015 11:02 PM
  [ # 1 ]

Ken je Auto Janssen in Echt en Citro-Advies in Heerlen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 21 november 2015 11:05 PM
  [ # 2 ]

Citro-Advies kende ik wel, heb ik ook bij m’n vader aangekaart en ik weet eigenlijk niet wat daar tegen was.
in Echt vond ik alleen een Maserati/DS/SM etc. specialist.
Janssen vind je blijkbaar niet als je google’d op Citroën specialisten.
Het dorp Echt ligt overigens ook tussen Susteren (waar de BX staat) en Ohé en Laak (waar ik woon) in, dus dat is helemaal goed.

Hebben er mensen ervaringen met dat bedrijf? Is het beetje een ouwe Citroën-liefhebber of zijn ze eigenlijk vooral geïnteresseerd in het verkopen van modern spul?

Profiel  
 
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 21 november 2015 11:08 PM
  [ # 3 ]

Even navraag gedaan bij m’n vader; Hij heeft ze destijds gebeld m.b.t. onze GSA en deze garage gaf toen aan er ‘geen zin’ in te hebben.
Dit lijkt een terugkerend probleem bij oude Citroëns, dat garages er geen trek in hebben.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 21 november 2015 11:08 PM
  [ # 4 ]

Welzeker vind je Janssen Wink. http://www.autojanssen.eu/

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 21 november 2015 11:10 PM
  [ # 5 ]

Haha, ja inmiddels wel! Maar als je google’d op “Citroën Specialist Limburg” komen ze niet erg snel naar boven.
V.w.b. Citro-Advies: Erg duur, aldus m’n vader.
Mensen die in Limburg wonen; Ja, het is een Maastrichtenaar, die vader van mij. Dan weten jullie genoeg Wink.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 21 november 2015 11:13 PM
  [ # 6 ]

Dan weet je nog niets. In de zeven jaar dat ik er gewoond heb, heb ik heel verschillende Mestreechtenere leren kennen. Mijn eigen ervaringen met Citro-Advies waren positief, maar ze zijn intussen gedateerd. Over Janssen in Echt lees je op dit forum ook positieve commentaren.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 21 november 2015 11:16 PM
  [ # 7 ]

Even de zoekfunctie gebruikt maar zoeken op “Janssen Echt” maakt dat hij zoekt op “Janssen” en op “Echt”. Kom je niet heel ver mee.
Dus mocht je ‘t weten; Zijn die ervaringen recent en ook met “oude” Citroëntjes?

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 21 november 2015 11:19 PM
  [ # 8 ]

Misschien lees ik er overheen, maar lekt de auto LHM bij de octopus? Want hij veert slecht zeg je, dus de octopus is dan slecht?


Doe eens een witte doekje in het LHM vat. Is die geel, dan moet je de LHM vervangen. Dan is het systeem vervuild wat dus de kwaliteit van de vering nadelig beïnvloed!

Profiel  
 
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 21 november 2015 11:21 PM
  [ # 9 ]

Allereerst dank voor het meedenken.

De achterbollen zijn nieuw dus ik ga ervan uit (mag hopen…) dat het systeem hervuld is.
Neemt niet weg; We hadden een GSA met slechte vloeistof en inderdaad, die werd een heel stuk soepeler en ‘lichtvoetiger’ toen de vloeistof vervangen was. Dit is van een ander kaliber. Als je de auto naar beneden wil duwen met je hand kost dat heel veel kracht. Ga je op de trekhaak staan en laat je de auto je omhoog duwen doet hij dat wel, maar daarna duurt het ontzettend lang voor hij weer corrigeert tot de juiste hoogte.

Klinkt dat bekend?

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 21 november 2015 11:28 PM
  [ # 10 ]

Mijn gedachte blijft vervuiling in het systeem.


Deze forummer had ook problemen met de vering van de Bx.

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225386/

Verversen deed wonderen.

Profiel  
 
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 21 november 2015 11:31 PM
  [ # 11 ]

Dat zijn toch wel heel andere symptomen.
Die auto veert goed en heeft en niet goed werkende hoogteverstelling.
Onze auto veert waardeloos en heeft een prima werkende hoogteverstelling.

Enfin, we hebben iemand nodig die het voor ons kan ‘troubleshooten’, dat lijkt me duidelijk.
We bellen maandag even naar Janssen in Echt maar we hebben er gezien de GSA-ervaring niet heel veel vertrouwen in.

Niemand hier die er eens een blik op wil werpen?
Wellicht komt er dan een ‘oh, da’s een duidelijk verhaal!’ uit.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 21 november 2015 11:44 PM
  [ # 12 ]
s_k schreef:

De achterbollen zijn nieuw dus ik ga ervan uit (mag hopen…) dat het systeem hervuld is.

Er is een wereld van verschil tussen bijvullen en verversen, met filters schoon maken e.d. Ik zou daar echt niet zomaar vanuit gaan, dat gebeurde namelijk heel vaak niet. Ik denk dat daar ook het probleem zit. Dus, wat al eerder is gemeld, steek eens een stuk keukenpapier in het vat. Het hoort gif-groen te zijn de vloeistof. Dat zou dus (hoogstwaarschijnlijk?) niet zo zijn, dus verversen! Een simpel en leerzaam klusje waar meedere how-to’s van op internet rond zweven.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 22 november 2015 12:07 AM
  [ # 13 ]

Ten eerste: hoe weet je dat de bollen vers zijn? Zit er een garagerekening bij?

Ten tweede: octopus brak? Dan ligt er lhm onder de auto.

Ten derde: als de auto weinig gekost heeft en hij is verder netjes, wat is dan het probleem om er nog een sloot geld tegenaan te gooien voor een reparatie? BXen worden tegenwoordig steeds meer geld waard, dus stel je bent voor aanschaf en reparatie €1500 kwijt, ben je alsnog spekkoper.

Overigens gok ik ook op vervuiling van het systeem.

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 22 november 2015 12:10 AM
  [ # 14 ]

Anders race je even naar Almere, ga je naar Chyparse. Dan weet je zéker dat je in goede handen bent Smile
Kun je op de terugweg genieten van een BX die veert zoals een BX hoort te veren.

doei

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 22 november 2015 12:16 AM
  [ # 15 ]

Of rij hierheen morgen:

http://www.bxclub.nl/phpBB/viewtopic.php?t=2245

Leuke club voor BX-liefhebbers.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook