1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Startproblemen Citroen Saxo 1.1 bouwjaar 2000
RoosFina
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-11-2015

Gepost: 22 november 2015 04:08 PM

Goedemiddag allemaal,

Na een aantal garagebezoeken, veel inlezen en een hoop euro’s verder ben ik nog steeds niet opgeschoten met het verhelpen van de startproblemen van mijn verder zeer fijne Citroën.
Na een dag van de koop begon de auto met sputteren tijdens het starten.
Ik ben meteen teruggegaan naar de verkoper en deze heeft hem toen uit laten lezen.
Er bleek een foutmelding te zijn in de temperatuursensor, deze is verholpen.
Dezelfde avond sloeg tijdens het rijden mijn temperatuur tot in het rood, meteen gestopt en uiteindelijk is de temperatuursensor de dag erna vervangen.
Het startprobleem is helaas gebleven en de verkoper hield zich niet aan de afspraak.
Ik heb de auto een langere tijd gestart met gas bij, regelmatig viel hij na een aantal meter rijden zomaar uit. Uiteindelijk werd de truc om hem een tijdje op 2000 toeren te laten draaien en dan pas weg te rijden (hierdoor viel hij niet meer uit).
Een paar weken geleden zijn de startmotor en de accu vervangen en ook de apk is gedaan.
Ik merk dat de auto nu veel soepeler start (ALS hij start) en dat hij niet meer tijdens het rijden uitvalt. Helaas is er voor deze reparatie een nieuw probleem bijgekomen; de auto start nu regelmatig helemaal niet meer, ik moet meerdere keren proberen en spelen met mijn gas om hem aan de praat te krijgen. Als hij dan start ruikt het flink naar benzine. Ik dacht eerst dat het vooral was na een korte rit (boodschappen doen) en dan proberen te starten maar ik merk dat hij het koud ook weleens heeft.
Hierop heb ik afgelopen (met hulp, zo handig ben ik helaas zelf niet) het gasklephuis schoongemaakt en de filter van het gasklephuis vervangen. Helaas mocht ook dit niet baten.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar ik nog meer naar kan kijken want ik raak inmiddels een beetje wanhopig.

Alvast hartelijk dank!

Groetjes, Roos

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 22 november 2015 05:46 PM
  [ # 1 ]

roos, even nog een paar vragen, is de sensor daad werkelijk vervangen? hij zit als je voor de motor staat, rechts voor, bij de kleppendeksel,een blauwe of groene stekker, met twee draden er aan, ziet ie er nieuw uit???
en dat slecht starten, is dat alleen, als de motor koud is, of is dit ook zo als de motor warm is,
je bent er wel zeker van dat je niet zoals een ouderwetse motor, eerst op het gas pedaal staat pompen voor dat je hem start, ja ik weet je doet dit omdat ie nou niet start, maar normaal mag dit niet meer bij deze motoren, omdat dan de electronica het niet helemaal meer snapt, en zo eigenlijk de choke functie weg valt. en tja je kan even de bougies nog laten vervangen, weet natuurlijk niet hoe lang die er al in zitten.

Profiel  
 
RoosFina
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-11-2015

Gepost: 22 november 2015 06:25 PM
  [ # 2 ]

Beste Beremans,

Allereerst bedankt voor jouw reactie. De sensor is daadwerkelijk vervangen.
Het slechte starten was eerst alleen na korte afstanden (dus bijvoorbeeld na het boodschappen doen dat hij dan niet meer wilde starten). De bougies heb ik na laten kijken en zagen er nog goed uit.
Ik druk mijn gaspedaal normaal gesproken niet in maar als hij echt niet starten wil krijg ik hem alleen in combinatie met het gaspedaal wel aan de praat.
Kun je hier wat mee?

Thanks! Groetjes, Roos

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 november 2015 06:49 PM
  [ # 3 ]

Probeer eens te resetten?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
RoosFina
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-11-2015

Gepost: 22 november 2015 07:55 PM
  [ # 4 ]

Dag Jantje1948, wat bedoel je precies met resetten en hoe kan ik dit doen?

Groetjes, Roos

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 november 2015 08:23 PM
  [ # 5 ]

Dan wordt het management gereset. Motor warm laten draaien to de ventilator aangaat. Dan uitzetten en een accupool er af halen. Na 10 min deze er weer opzetten. Contact aan en na 10 seconden doordraaien om te starten zonder gas te geven. Als de motor afslaat in de eerste halve minuut de procedure herhalen. Na die halve minuut een ritje maken van ongeveer 10 minuten zodat het systeem zich in kan leren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
RoosFina
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-11-2015

Gepost: 23 november 2015 11:35 AM
  [ # 6 ]
jantje1948 schreef:

Dan wordt het management gereset. Motor warm laten draaien to de ventilator aangaat. Dan uitzetten en een accupool er af halen. Na 10 min deze er weer opzetten. Contact aan en na 10 seconden doordraaien om te starten zonder gas te geven. Als de motor afslaat in de eerste halve minuut de procedure herhalen. Na die halve minuut een ritje maken van ongeveer 10 minuten zodat het systeem zich in kan leren.

Bedankt voor jouw reactie! Ik ga dit z.s.m. uitproberen en zal laten weten of dit is gelukt.
Wat ik vergeten ben in mijn eerste post te zetten is dat verder opvallend is dat wanneer de auto koud wordt gestart hij rommelig stationair loopt in een laag toerental, hij schommelt dan van 700 naar 1000 toeren en schakelt erg stroef. Zodra de auto een beetje warm begint te worden rijdt hij lekker soepel.
Weet iemand hier misschien nog een verklaring voor?

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 23 november 2015 01:19 PM
  [ # 7 ]

Is het slecht starten nog gerelateerd aan het weer, bijv koud en/of vochtig weer? Het ruiken naar benzine is normaal bij koudstart of korte ritten, niks om je zorgen om te maken. Als hij na een langere rit nog steeds naar benzine ruikt is het niet goed. Wat is je verbruik? Brandt er nog een waarschuwingslampje op je dashboard?
Beremans heeft het ook al genoemd, maar tijdens starten niet aan je gaspedaal zitten. Dan snapt de elektronica het niet meer.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
RoosFina
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-11-2015

Gepost: 23 november 2015 05:48 PM
  [ # 8 ]
tim1993 schreef:

Is het slecht starten nog gerelateerd aan het weer, bijv koud en/of vochtig weer? Het ruiken naar benzine is normaal bij koudstart of korte ritten, niks om je zorgen om te maken. Als hij na een langere rit nog steeds naar benzine ruikt is het niet goed. Wat is je verbruik? Brandt er nog een waarschuwingslampje op je dashboard?
Beremans heeft het ook al genoemd, maar tijdens starten niet aan je gaspedaal zitten. Dan snapt de elektronica het niet meer.

Het starten is niet anders bij de verschillende weersomstandigheden, ik heb de auto sinds Januari 2015 en hij heeft het tijdens alle seizoenen gehad. Voorheen was het vooral bij een koude motor en als ik dan eenmaal een ritje gemaakt had startte hij bij een warme motor prima. Sinds een maand start hij nu ook moeizaam bij een warme motor. Er valt geen peil op te trekken want soms start hij wel in één keer al start hij vaker niet dan wel.
Ik ben ervan op de hoogte dat tijdens het starten aan het gaspedaal zitten niet verstandig is maar ik doe het nu op het moment dat de motor aanslaat omdat hij anders gelijk weer uitvalt. Als ik dit niet doe start de auto helemaal niet.

Bedankt voor jouw reactie!

Profiel  
 
Marcelvg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 02-09-2014

Gepost: 23 november 2015 09:06 PM
  [ # 9 ]

zou kunnen dat de temp sensor stuk is
dan geeft hij verkeerde waardes door aan de computer

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 23 november 2015 09:23 PM
  [ # 10 ]

Alweer? Die was al vervangen.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Marcelvg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 02-09-2014

Gepost: 23 november 2015 11:45 PM
  [ # 11 ]

Blijft je koelwater op peil?
Mss koppakking ?
Zit ook te denken aan valse lucht

Profiel  
 
RoosFina
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-11-2015

Gepost: 29 november 2015 11:19 PM
  [ # 12 ]
jantje1948 schreef:

Dan wordt het management gereset. Motor warm laten draaien to de ventilator aangaat. Dan uitzetten en een accupool er af halen. Na 10 min deze er weer opzetten. Contact aan en na 10 seconden doordraaien om te starten zonder gas te geven. Als de motor afslaat in de eerste halve minuut de procedure herhalen. Na die halve minuut een ritje maken van ongeveer 10 minuten zodat het systeem zich in kan leren.

 

Ik heb inmiddels het systeem gereset zoals door jou omschreven. Helaas heeft het niet veel uitgehaald.
De auto startte na het controleren en reinigen van alle stekkers en het gasklephuis goed en het resetten lukte in één keer (dus hij veel niet uit in de eerste halve minuut) maar na het ritje de auto stilgezet en kort daarna geprobeerd te starten…....en weer startte hij niet.

Heb je misschien nog andere ideeën?

Profiel  
 
RoosFina
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-11-2015

Gepost: 29 november 2015 11:21 PM
  [ # 13 ]
Marcelvg schreef:

Blijft je koelwater op peil?
Mss koppakking ?
Zit ook te denken aan valse lucht

Het koelwater blijft op peil, de koppakking is nagekeken en is in orde.

Heb je misschien nog andere ideeën?

Profiel  
 
Jokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 28-12-2013

Gepost: 30 november 2015 01:05 PM
  [ # 14 ]

Roos,

Klinkt exact hetzelfde als ik voorhand deze week (zie dit topic:  http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229934/ )

Er zitten namelijk 2 temperatuursensors in de saxo 1.1.  Een zit bovenaan het motorblok (inderdaad 2 draden), maar de andere zit rechts opzij in het motorblok, en die heeft maar 1 draad.  Het is die sensor die de ventilator aanstuurt en mogelijkerwijs enkele zaken ivm de injectie.

Vaak is het blijkbaar gewoon slecht contact, zoals andere forummers mij vertelden.  Simpelweg de stekker eruit trekken, en reinigen met contactspray of breakcleaner (vind je in elke doe het zelf zaak) en terug insteken.  Ik vond hier een filmpje van hetzelfde motortype bij een peugeot, die exact laat zien waar hij zit, en hoe je hem losmaakt :
https://www.youtube.com/watch?v=3fKm643JixA

Blijkbaar wordt deze sensor ook gelezen bij het starten en de waardes worden gebruikt door het injectiesysteem.  Het doorspoelen van de benzineleiding zorgde er bij mij voor dat hij terug super startte van de 1e keer. 

Da’s ook heel simpel zelf te doen:
Bovenaan links het motorblok zit de benzineleiding.  Het is een harde ronde connector (bij mij met witte zijkant), die je aan beide kanten moet indrukken om hem los te trekken. Je moet flink duwen en trekken.  Hij hang aan een soort plastieken pijp (da’s de injector).  Als je hem lostrekt ruik je benzine en zal er een klein beetje uitkomen, da’s niet problematisch.  Trek je de verkeerde los, geen probleem gewoon terugsteken.

Dan hang je het uiteinde van de darm (de connector) in een lege fles, en draai je de contactsleutel om.  De auto probeert te starten (lukt niet want krijgt geen benzine), maar als het goed is zou je de benzine in de fles moeten zien gutsen.  een paar seconden starten is genoeg.  Daarna benzineleiding terug goed aandrukken (moet klikken), en proberen te starten.  Dat zou moeten helpen. Als er geen bezine uit gusts (het spuit er echt uit) dan is er een ander probleem hoogstwaarschijnlijk met de benzinepomp.

Misschien ligt het aan iets anders, maar de symptomen zijn exact hetzelfde als bij mij, en ik heb ook een 1.1 van 2001.  En gewoon proberen die handel, aan een Saxo kan je echt alles zelf doen, en het zijn vaak supersimpele dingen die een wereld van verschil maken Smile

Veel succes!

edit:
Nog even toevoegen,  zeker de motor goed warm rijden als hij terug goed start. Met dit weer kruip er veel vocht en condensatie in alle kantjes, stekkertjes, etc… een ritje van 50km en af en toe wat toeren maken al hij warm is, verhielp bij mij ook altijd veel problemen. Na het reinigen van mijn stekkers floepte het temp lampje nog af en toe flikkerend aan, maar na een goeie warme rit was alles weer ok.


Citroen C5 2.0i
Lexia

Profiel  
 
RoosFina
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-11-2015

Gepost: 30 november 2015 04:57 PM
  [ # 15 ]
Jokke schreef:

Roos,

Klinkt exact hetzelfde als ik voorhand deze week (zie dit topic:  http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229934/ )

Er zitten namelijk 2 temperatuursensors in de saxo 1.1.  Een zit bovenaan het motorblok (inderdaad 2 draden), maar de andere zit rechts opzij in het motorblok, en die heeft maar 1 draad.  Het is die sensor die de ventilator aanstuurt en mogelijkerwijs enkele zaken ivm de injectie.

Vaak is het blijkbaar gewoon slecht contact, zoals andere forummers mij vertelden.  Simpelweg de stekker eruit trekken, en reinigen met contactspray of breakcleaner (vind je in elke doe het zelf zaak) en terug insteken.  Ik vond hier een filmpje van hetzelfde motortype bij een peugeot, die exact laat zien waar hij zit, en hoe je hem losmaakt :
https://www.youtube.com/watch?v=3fKm643JixA

Blijkbaar wordt deze sensor ook gelezen bij het starten en de waardes worden gebruikt door het injectiesysteem.  Het doorspoelen van de benzineleiding zorgde er bij mij voor dat hij terug super startte van de 1e keer. 

Da’s ook heel simpel zelf te doen:
Bovenaan links het motorblok zit de benzineleiding.  Het is een harde ronde connector (bij mij met witte zijkant), die je aan beide kanten moet indrukken om hem los te trekken. Je moet flink duwen en trekken.  Hij hang aan een soort plastieken pijp (da’s de injector).  Als je hem lostrekt ruik je benzine en zal er een klein beetje uitkomen, da’s niet problematisch.  Trek je de verkeerde los, geen probleem gewoon terugsteken.

Dan hang je het uiteinde van de darm (de connector) in een lege fles, en draai je de contactsleutel om.  De auto probeert te starten (lukt niet want krijgt geen benzine), maar als het goed is zou je de benzine in de fles moeten zien gutsen.  een paar seconden starten is genoeg.  Daarna benzineleiding terug goed aandrukken (moet klikken), en proberen te starten.  Dat zou moeten helpen. Als er geen bezine uit gusts (het spuit er echt uit) dan is er een ander probleem hoogstwaarschijnlijk met de benzinepomp.

Misschien ligt het aan iets anders, maar de symptomen zijn exact hetzelfde als bij mij, en ik heb ook een 1.1 van 2001.  En gewoon proberen die handel, aan een Saxo kan je echt alles zelf doen, en het zijn vaak supersimpele dingen die een wereld van verschil maken Smile

Veel succes!

edit:
Nog even toevoegen,  zeker de motor goed warm rijden als hij terug goed start. Met dit weer kruip er veel vocht en condensatie in alle kantjes, stekkertjes, etc… een ritje van 50km en af en toe wat toeren maken al hij warm is, verhielp bij mij ook altijd veel problemen. Na het reinigen van mijn stekkers floepte het temp lampje nog af en toe flikkerend aan, maar na een goeie warme rit was alles weer ok.

Jokke, bedankt voor jouw uitgebreide en duidelijk antwoord! Ik ga het zeker uitproberen! Ik heb jouw toppic gelezen en zie inderdaad veel overeenkomsten…..... nu even duimen dat dit het is!

Groetjes, Roos

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook