motor komt niet op temperatuur
adne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-09-2015

Gepost: 22 november 2015 07:20 PM

Hej,

Ik heb een mysterieus probleem met mijn berlingo:
De motor temperatuur van mijn Berlingo 1.4i geraakt niet boven de 60 a 70 graden sinds ik mijn toppakking heb vervangen. Zelfs bij langere afstanden van een uur lang blijft de temperatuur steken onder de 70 graden. Is er iemand die ooit is soortgelijk probleem heeft meegemaakt of enig idee heeft wat hiervan de oorzaak kan zijn ??

Enkele vaststellingen die ondertussen heb gedaan:

- De thermostaat is reeds vervangen, en de nieuwe heb ik vandaag nog eens getest. Hij opent mooi boven 90 graden en sluit onder 90 graden.


- koelvloeistof temperatuur sensor (uitgelezen met obd lezer) geeft dezelfde temperatuur als de lucht temperatuur sensor na nachtje parkeren (-2 graden vanochtend). Dus hij heeft alvast geen ‘offset’. Of de meting bij hogere temperaturen nog klopt (of 70 graden meting effectief 70 graden is) ga ik morgen testen.

- radiator is warm hoewel thermostaat dicht blijft ! Niet gloeiend heet; ik kan mijn hand er net tegen houden. ik heb wel gemerkt, als de thermostaat dicht is, en ik giet er een beetje water op, dat dit er langzaamaan doordruppelt. De thermostaat is dus niet volledig ‘waterdicht’. Is dit normaal/ ok ? Een vriend beweert dat dit de bedoeling is om circulatie te garanderen. Klopt dit ?

- als ik het koelvloeistofreservoir open na een lange rit (waarin ik 70 graden heb bereikt) en mijn vinger hierin steek is het water hier ijskoud. Is dit normaal ? Wordt de koelvloeistof in het reservoir niet gecirculeerd met de rest van de koelvloeistof ?

- De bovenkant van mijn motorblok voelt zelfs na lange ritten nog koud aan. Het blok onder te toppakking is wel te warm om langdurig aan te raken.

- toen ik het oliedopje opende na een rit van een uur kwam hier een beetje rook uit. Vanf welke temperaturen kun je rook in je oliereservoir krijgen? Betekent dit dat mijn olie warmer wordt dan mijn koelvloeistof? Zoja, hoe is dit mogelijk?? Olieniveau is ok en olie is minder dan 2 maanden oud.


Daarbovenop heb ik 2 sensorproblemen die mischien van invloed zijn, hoewel ik denk van niet:

- mijn motorlampje brandt met O2 sensor heater circuit alarm. Heb dit uitgemeten met fluke, en het heater circuit van de sensor is inderdaad onderbroken (oneindige weerstand op circuit terwijl dit slechts 7 ohm is bij de 2de O2 sensor). Na een 5tal minten rijden gaat het controle systeem van mijn motor alsnog in ‘closed loop’, dus ik denk niet dat dit er iets mee te maken heeft.

- ik heb een (grijze) sensor vlak naast mijn oliefilter waarvan er 1 draadje is afgebroken. Ik heb geen idee of deze olie temperatuur, druk of ‘niveau’ meet. Ik krijg hier ook helemaal geen foutcode van en kan niet vinden waarvoor deze metingen eventueel gebruikt zouden worden…


mvg

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 november 2015 08:27 PM
  [ # 1 ]

Ik zet in op lucht in het systeem. Goed ontluchten en een paar keer in de slangen knijpen en bijvullen als het niveau daarna zakt.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 22 november 2015 10:29 PM
  [ # 2 ]

Zal idd wel lucht zijn, en mischien weer een koppakking.
Er is een by-pass ingebouwd die de radiateur iets voorverwarmd zodat het blok niet in een keer de koude hoos krijgt terwijl die al 90gr is. Het kleine gaatje in de thermostaat is ter compensatie van het krimpen van het kv volume tijdens afkoelen

Gr. Wim.

Profiel  
 
adne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-09-2015

Gepost: 22 november 2015 10:33 PM
  [ # 3 ]

Hej,

dank je voor je hulp!
Dat van die bypass wist ik niet, maar klinkt idd logisch. En dat zou de temperatuur vd radiator in elk geval verklaren ! Die bypass, is dat via het ‘gaatje’ in de thermostaat? er gaat namelijk enkel een leiding langs daar naar de radiator. onderaan vertrekken er 2 leidingen van de radiator.

En hoe kan lucht een te lage termperatuur veroorzaken? Zou lucht in het systeem die de stroming van het koelwater blokkeert niet net oververhitting veroorzaken in de plaats van te lage temperatuur ?

Waarom denk je dat de pakking opnieuw stuk zou kunnen zijn ? (top is bijgeslepen trouwens en er zit een dikkere pakking in)

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 23 november 2015 11:06 AM
  [ # 4 ]

De by-pass gaat via een slang. Het gaatje is enkel om volumewisselingen op te vangen terwijl de thermostaat gesloten is.
Lucht veroorzaakt geen lage temperatuur, maar doordat er lucht bij de voeler kan zijn meet deze geen koelwatertemp en denk je dat de temp laag is, terwijl de temp in het blok zeer hoog kan zijn doordat er geen koelvloeistof maar lucht is op bep plaatsen, vandaar dat ik zei “en nog een koppakking” maar ga daar maar niet van uit. Lucht blokkeert alleen de stroming als de pomp in de luchtbel zit, waaier pompen zijn niet zelf aanzuigend en dienen altijd “onder water” te staan.

Gr. Wim.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 november 2015 12:04 PM
  [ # 5 ]
adne schreef:

Hej,

Daarbovenop heb ik 2 sensorproblemen die mischien van invloed zijn, hoewel ik denk van niet:

- mijn motorlampje brandt met O2 sensor heater circuit alarm. Heb dit uitgemeten met fluke, en het heater circuit van de sensor is inderdaad onderbroken (oneindige weerstand op circuit terwijl dit slechts 7 ohm is bij de 2de O2 sensor). Na een 5tal minten rijden gaat het controle systeem van mijn motor alsnog in ‘closed loop’, dus ik denk niet dat dit er iets mee te maken heeft.

- ik heb een (grijze) sensor vlak naast mijn oliefilter waarvan er 1 draadje is afgebroken. Ik heb geen idee of deze olie temperatuur, druk of ‘niveau’ meet. Ik krijg hier ook helemaal geen foutcode van en kan niet vinden waarvoor deze metingen eventueel gebruikt zouden worden…


mvg

Ik zou eerst beginnen met die afgebroken sensor te vervangen !

thermostaat moet een klein beetje doorlaten om zichzelf te ontluchten ;

reservoir is een reserve hoeveelheid KVS , zit niet mee in het doorstromen .

wat de problemen met de werking van lambda sondde geeft weet ik niet , maar goed lijkt me dit niet .

en temperaturen kan je op afstand meten met een digitaal temperatuurmetertje .

 

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook