4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
Opeens weet je het: je BX lekt!
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 15 januari 2016 02:08 PM
  [ # 46 ]

Je kunt al een globale eerste test doen.

Als je de motor hebt gestart, moet de bovenste slang aan de radiateur koud blijven totdat de thermostaat opengaat. Dan wordt die slang ineens loeiheet. Wordt deze slang met het opwarmen van de motor direct langzaam warmer, dan werkt je thermostaat in ieder geval helemaal niet. Deze staat dan constant open. Dan duurt het dus ook langer voordat de motor op bedrijfstemperatuur is, met overmatige condensvorming als gevolg. Dit niet snel genoeg op temperatuur komen van de motor zou ook best eens invloed kunnen hebben op het olieverbruik.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 15 januari 2016 02:24 PM
  [ # 47 ]

Klopt helemaal, maar de XU mag heel graag wat mayonnaise aanmaken onder de vuldop. Het wordt dan wel wat beter, maar de mayo zal wel terugkomen.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 15 januari 2016 02:53 PM
  [ # 48 ]

De “pannenspons” uit de dop halen wil ook al wat helpen.

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 15 januari 2016 07:08 PM
  [ # 49 ]
Zweefgraag schreef:

Vlak voor montage nog even de computer uitgelezen: 13, 33, 31 en 52. Na montage van de onderdelen en resetten van de computer zijn 13, 31 en 52 verdwenen, maar is 33 er nog steeds. Is dat wel de gaskleppotentiometer? Op zoek naar een lijstje met codes vind ik vooral veel dode links en een pdf van een Haynes waar een heleboel lijsten met foutcodes in staan, voor verschillende merken en types. Citroën 33 is gaskleppotentiometer of MAP-sensor.

De nieuwe inlaatluchttemperatuursensor lijkt zijn werk dus goed te doen, van de gaskleppotentiometer weet ik nog niet wat te denken. De nieuwe en de oude gaskleppotentiometer heb ik doorgemeten zoals beschreven door Rob Marklin (http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196514/). Helaas heb ik geen analoge meter, maar met een digitale kan ik toch ook wel iets checken. En wat heb ik dan zoals gemeten? In de eerste plaats meet ik (anders dan in het verhaal van Rob) op beide gaskleppotentiometers variabele weerstand tussen poot 1 en 2 en tussen 2 en 3, en een vaste waarde tussen 1 en 3. Meetbereik 20K Ohm:

Oud:            Nieuw:
1-2: 6,32 - 2,02   1-2: 2,81 - 1,28
2-3: 1,98 - 6,36   2-3: 1,37 - 2,18
1-3: 4,33         1-3: 1,72

Bij de oude is het verschil tussen laag en hoog dus inderdaad ongeveer 4000 Ohm, bij de nieuwe zit daar nogal verschil tussen! Maar geen idee hoe ik deze metingen verder moet interpreteren, iemand?)

ik heb indertijd de nummers willekeurig gekozen.
opmerkelijke waarden:

Het is gewoon een draaiende potmeter. je zou verwachten dat de waarde tussen 1 en drie altijd de hoogste waarde geeft.
maar los van dat: je hebt twee verschillende gaskleppotmeters te pakken. De waarde is immers verschillend. óf er zat een verkeerde in, óf je hebt nu de verkeerde gekocht.

Dit blad komt uit een kluwers van een chic: (plaatje lukt niet)
Als je van jouw type iets soortgelijks kan vinden dan kom je verder. Ik meen mij te herinneren dat we van de chic ook een blad met waarden hadden, maar het is al even terug.

voordeel van een analoge meter: die potmeters gaan stuk door op het gedeelte wat veel gebruikt wordt slecht kontakt te maken. Als je dus een analoge meter tussen 1 en 2 hangt, en je draait langzaam de potmeter door en zie je de wijzer schokken, dan is de potmeter stuk. Anders is ie goed.

Gr Rob

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 15 januari 2016 08:10 PM
  [ # 50 ]

ik heb nog redelijk wat info van een 1.6 bx blok, van een MMg6. Dat zit in elk geval in een chic.
Toendertijd eens aan het zoeken geweest voor een andere forummer met motorproblemen. Het is uit een kluwer voor een Peugeot 405, maar die motorcodes zijn hetzelfde:

db nz 66 1.6 tgi tzi inj cat BDY 1580 cc 65 kw
BDY XU5M3Z 89pk magneti marelli G6.10
in kluwer: Peugeot 405 92-96


in die motor is foutcode 33 de absolute druk-sensor, de MAP.

Gr Rob

Profiel  
 
Zweefgraag
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-2015

Gepost: 20 januari 2016 11:22 PM
  [ # 51 ]

Rob, dank voor de moeite!

Misschien heb ik idd twee verschillende gaskleppotmeters. De oude is een Solex CP90/018/01, er staat ook nog 3391 op. Deze kan ik online vinden (als CP90/018) en dan wordt gezegd dat deze voor een ZX is (o.a. Bart Ebben) maar ook voor een BX (alweer Bart Ebben, al wordt er niet bij gezegd voor welk type) en ik geloof ook voor een Peugeot (niet verrassend). Geen idee dus of deze geschikt is voor mijn 16 TZI, wie het weet mag het zeggen. De nieuwe is een Magneti Marelli 230016080057 die volgens diverse sites voor mijn auto is.

Ik heb helaas geen analoge meter bij de hand maar zal er eens naar op zoek gaan en opnieuw meten. Zou het zo kunnen zijn dat de absolute weerstandswaarde niet van belang is maar dat het om het verschil gaat? In ieder geval lijkt de nieuwe potmeter zijn werk goed te doen, al was de oude misschien niet stuk omdat code 33 dus niet naar de potmeter verwijst.

Dan code 33: MAP-sensor dus, dankjewel! Heb je misschien ook nog een volledige lijst met codes voor deze motor?

Ik ga dus binnenkort de MAP-sensor wisselen en kijken of de codes dan weg zijn. En vervolgens de oude potmeter nog eens terug zetten en kijken wat er dan gebeurt!

1992 Citroën BX 16 TZI

Profiel  
 
Zweefgraag
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-2015

Gepost: 20 januari 2016 11:24 PM
  [ # 52 ]

En het olieverbruik: de thermostaat lijkt goed te werken en iets wat op een pannenspons lijkt in de vuldop heb ik niet aangetroffen. Ik zal de volgende oliewissel er eens 15W40 in gooien en het verbruik goed in de gaten houden. En verder laat ik het maar voor wat het is…

1992 Citroën BX 16 TZI

Profiel  
 
d.vanaalst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-02-2016

Gepost: 02 februari 2016 12:24 AM
  [ # 53 ]

Super grappig dit,
Ik zit wat rond te surfen en kom dit topic tegen. En zie daar gewoon een identieke auto staan als die ik zelf heb! Complimenten:)

Groet,

Dennis

Citroën BX 16 TZI 1992

Profiel  
 
Zweefgraag
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-2015

Gepost: 02 februari 2016 03:58 PM
  [ # 54 ]

En er is er nog éen cheese die van de topic ‘bx na 15 jaar’ alleen is dat een automaat.

Wat is jouw verbruik zo gemiddeld?

1992 Citroën BX 16 TZI

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 02 februari 2016 04:53 PM
  [ # 55 ]

Mijn 16 TZI verbruikt 1 op 9,5. Vooral in de stad. Buiten de stad kom ik snel op 1 op 11. Het blijft een zeer fijne auto.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 02 februari 2016 06:48 PM
  [ # 56 ]

Mijn 1.6 CHIC met 5 bak gebruikt gemiddeld 1 op 11.5 tot 1 op 12.5 en op de lange weg kan ik 1 op 14.5 tot 1 op 15 halen

Profiel  
 
Zweefgraag
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-2015

Gepost: 02 februari 2016 11:11 PM
  [ # 57 ]

Dat klinkt al beter. ca. 1 op 10 vind ik best gortig voor een auto van nog geen 1000 kilo. Ik heb het verbruik nog niet echt gemeten maar zal dat binnenkort eens doen. Vermoed dat het niet mee zal vallen. Stiekem heb ik daarom toch een beetje spijt dat ik niet weer een 14 heb gekozen. Maar die had ik 15 jaar geleden ook en die was in mijn herinnering een beetje tam, vandaar de 16.

Maar het moet gezegd, inderdaad een hele fijne auto en als dagelijkse gezinsauto bevalt hij tot nu toe prima!

1992 Citroën BX 16 TZI

Profiel  
 
d.vanaalst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-02-2016

Gepost: 02 februari 2016 11:21 PM
  [ # 58 ]

Eerlijk gezegd weet ik het ook niet precies. Ik heb me sinds ik de wagen heb voorgenomen om dat uit te rekenen. Nu is dat niet zo moeilijk, maar de dagteller laat zich sinds een maand of 3 niet meer resetten.
Moet er binnenkort toch eens naar kijken, ook ivm een defect lampje in achter de toerenteller.
Groet,

Dennis

Ps: ik zag dat jouw auto in Zoetermeer staat. Daar heb ik de mijne ook gekocht van een vriend van me. Grappig toeval.

Citroën BX 16 TZI 1992

Profiel  
 
Zweefgraag
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-2015

Gepost: 03 februari 2016 12:59 PM
  [ # 59 ]

Laughing Het houdt niet op met het toeval: mijn dagteller laat zich ook niet meer resetten! Wat is jouw km-stand dan? De mijne 165.000 nu, gekocht met 159.400.

1992 Citroën BX 16 TZI

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 03 februari 2016 01:43 PM
  [ # 60 ]

Bekend BX kwaaltje.
Dagteller vervangen is makkelijk te doen.
Misschien heeft Garage 80 in Leeuwarden wel een paar goeie liggen.
Zij hebben heel veel onderdelen in voorraad.

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook