2 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Citroën Advanced Comfort
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5823
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 01 december 2015 06:30 PM
  [ # 16 ]
Jako schreef:

Uit het oorspronkelijke Autocar-artikel: “The new suspension system will replace the hydropneumatic set-up that is utilised on the Citroen C5 at present, and will eventually be rolled out across the entire Citroen range.”


Ah, dat had ik gemist. Maakt me dan wel benieuwd hoe geavanceerd het systeem is en op welke auto’s het betaalbaar is. Kan me zo voorstellen dat een auto onder de €30.000 niet meedoet.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 01 december 2015 06:33 PM
  [ # 17 ]

Als het revolutionair is, is het natuurlijk goedkoop én voortreffelijk.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5823
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 01 december 2015 06:36 PM
  [ # 18 ]

Haha, ja dat is waar natuurlijk. Very Happy

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 01 december 2015 09:00 PM
  [ # 19 ]

In hetzelfde artikel staat dat Citroen terug gaat van 14 naar 7 modellen, dus “the entire Citroen range” wordt ook “gehalveerd”

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 02 december 2015 06:31 PM
  [ # 20 ]

van de voorpagina

Citroën en Bose: een gelukkig huwelijk?

De redactie van Citroën-Forum.nl heeft het nieuws over Citroëns beloofde revolutionaire veersysteem doorgegeven. In ons volgende artikel onderzoeken we de techniek van het Bose Suspension System. Nu vragen we ons eerst af of Citroëns revolutie wel van Bose afkomstig is. En als het tot een huwelijk komt, wordt dat dan een gelukkig huwelijk?

Geruchten over een geheel nieuw veersysteem voor PSA zingen al langer rond. Ze staken vooral de kop op rond de presentaties van de studiemodellen Metropolis (2010) en Numéro 9 (2012). Beide worden gezien als voorstudies voor de toekomstige DS 9, vandaar dat dit veersysteem vaker in verband gebracht werd met DS dan met Citroën.

Het Britse Autocar heeft op de Shanghai Motor Show in april 2015 met DS-directeur Yves Bonnefont gesproken en citeert hem als volgt: “Technology is opening up opportunities and we are determined to take advantage. I cannot talk about specifics, but, yes, there is something sophisticated with the advanced engineering department at the moment that we hope will work with all of our potential platforms.” Zijn referentie aan alle platforms sluit in ieder geval het merk Citroën niet uit. Waar Yves Bonnefont in mei nog enkel en alleen over de interne ontwikkelingsafdeling sprak, wordt Linda Jackson in het door iedereen overgenomen artikel van Autocar geciteerd met de uitspraak dat de ontwikkeling samen met een toeleverancier gebeurt. Zo komt de vraag op: wie is die toeleverancier?

Een van de eerste links met het Bose Suspension System komt van het Italiaanse magazine Omniauto. Zij beroepen zich in een artikel uit mei 2015 op “een bron dichtbij PSA”, wat dat ook moge betekenen. Meer over de relatie tussen Citroën en Bose is te vinden in een business case van de Tuck School of Business at Dartmouth College. Dr. Amar Bose kocht in 1967 een DS en onderzocht mogelijkheden om het hydraulische veersysteem te verbeteren. In 1975 groeit uit zijn persoonlijke fascinatie een zakelijk onderzoeksproject dat in 1980 afgesloten wordt met de conclusie dat noch hydrauliek, noch lucht de toekomst heeft, maar dat alleen elektromagnetisme de spagaat tussen comfort en handling kan maken. Bose heeft al in februari 2009 gemeld dat het systeem in samenwerking met een autofabrikant productierijp gemaakt zou moeten worden. De business case uit 2012 sluit af met de observatie dat het Bose nog niet gelukt is om acceptatie van zijn veersysteem door de automobielindustrie te verzekeren.

Wat we uit het bovenstaande kunnen afleiden, is dat zowel Citroën als Bose een partner wenst, maar wensen zij elkaar? We raadplegen nog een universitaire bron: de Tech van het MIT in Boston, waar Dr. Bose professor was. Daarin leren we dat Bose van 1980 tot en met 2007 al meer dan USD 100 miljoen in het project gestoken had. Bose had met alle “premium” (waar kennen we dat woord ook alweer van?) autofabrikanten gesproken, maar geen enkele partij kunnen overtuigen. Aan Citroën had Bose niet eens gedacht, ervan uitgaand dat Citroën bij zijn hydropneumatische veersysteem zou willen blijven. Nu, dat obstakel is inmiddels uit de weg geruimd!

Bose zoekt sinds 2004 een partner voor zijn veersysteem en van Citroën weten we sinds kort dat het een partner voor een revolutionair veersysteem gevonden heeft. Hebben Citroën en Bose elkaar gevonden? Wij vermoeden van wel. Het gaat in de uitlatingen van Citroën om een revolutionair nieuw alternatief voor hydropneumatiek. Luchtveersystemen en actieve veercilinders met variabele demping worden al op redelijk grote schaal toegepast en zijn dus niet meer revolutionair nieuw. Het enige veersysteem dat voor dit predikaat in aanmerking komt, is het Bose Suspension System. De bruidsschat zal aanzienlijk lager gewaardeerd zijn dan de USD 100 miljoen die hij Bose gekost heeft, want de vrijers stonden niet bepaald in de rij. Indien het systeem nu productierijp is en de kosten per voertuig duidelijk onder die van Hydractive III+ liggen, kan een huwelijk tussen Citroën en Bose een gelukkig huwelijk worden.

Hoe het Bose Suspension System werkt, lees je in ons volgende voorpagina-artikel. Denk jij ook dat Citroëns nieuwe comfortonderstel op het Bose Suspension System gebaseerd is of heb je juist aanwijzingen dat het om iets heel anders gaat? Reageer hier!

tekst: RensKorevaar, foto’s: Citroën Communication, Bose Corporation

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5823
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 02 december 2015 06:44 PM
  [ # 21 ]

Ha, mooi stuk, gedegen argumentatie. Op basis van deze informatie zou je inderdaad aan Bose kunnen denken. In mijn beleving zijn de laatste berichten over het systeem van Bose vrij oud en is er de afgelopen jaren weinig mee gebeurd. Ik kan het nodige gemist hebben, maar het kan ook daadwerkelijk op een plank hebben liggen verstoffen. In beide gevallen kan het dat er nu een samenwerkingspartner is gevonden in Citroën.

Maar mijn gevoel zegt nog steeds dat het systeem te duur zal blijken om een middenklasser betaalbaar te houden. Meer een systeem voor de grote jongens dus. En bovendien denk ik dat Bose de ontwikkeling heeft stilgelegd toen er geen kandidaat naar voren stapte. IS het systeem al zover uitontwikkeld dat het in 2017 in productie kan?

Toch ben ik met dit artikel opnieuw aan het denken gezet. Kom maar op met het volgende artikel!

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 02 december 2015 06:47 PM
  [ # 22 ]

Dit las ik in Wiki bij het Bose artikel. Geeft toch weer een andere invalshoek.

Automotive suspension system

Bose conducts research into using electromagnetic motors in place of conventional (hydraulic or air) automotive suspension systems. The system was due for release in 2009,[32][33] however there are no vehicles in production using the system.

This research is based on two-state, non-linear power processing and conditioning. In 2004, Bose unveiled a prototype application of the technology[34] after more than 20 years of research. The system uses electromagnetic linear motors to raise or lower the wheels of an automobile in response to uneven bumps or potholes on the road.[35] Within milliseconds, the wheels are raised when approaching a bump, or extended into a pothole, thus keeping the vehicle level. This technology uses similar principles to noise cancelling technology for speakers and earphones. The unevenness of the road is sensed, and processed much like a sound wave. A canceling wave is generated, which is applied to the wheels through the linear motors.[22] In a French interview, Bose even shows off the car jumping over an obstacle.[36] Bose says that the system is “high cost” and heavy, even after many years and $100 million of development.

Adri

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 02 december 2015 06:54 PM
  [ # 23 ]
jaco schreef:

Toch ben ik met dit artikel opnieuw aan het denken gezet.

Hier heb je eerder ook al eens over nagedacht: klik! Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JDEKKER
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009

- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Gepost: 02 december 2015 07:07 PM
  [ # 24 ]

Ik denk dat de BOSE electro-magnetische vering een hele aannemelijke hypothese is.
Mooie “scoop”!
Dat Bose dit systeem niet eerder kon slijten verbaast me niet, want de belangstelling voor comfortabele vering blijkt niet groot onder het kopend publiek.
Mogelijk omdat de kwaliteit van het wegdek behoorlijk verbeterd is in de loop der jaren, maar volgens mij ook omdat plankhard/sportief een modetrend is.
Bij mij rijst wel de vraag of het BOSE systeem nou zoveel goedkoper zal zijn per auto dan het hydro-pneumatische systeem.

Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 02 december 2015 08:06 PM
  [ # 25 ]

Heerlijke artikelserie zo! Ik heb inmiddels die (gedateerde) filmpjes gezien. Veelbelovende ontwikkeling. Al rijdt deze “gier” nog wel een tijdje met zijn Xantia rond. Smile

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5823
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 02 december 2015 08:20 PM
  [ # 26 ]
RensKorevaar schreef:
jaco schreef:

Toch ben ik met dit artikel opnieuw aan het denken gezet.

Hier heb je eerder ook al eens over nagedacht: klik! Wink


Ja, maar daarna bleef het stil aan het Bose-front en ben ik gestopt met hier over na te denken. Dat was 2011, nu is het bijna 2016. Er zijn twee mogelijkheden:

1. Er is in die jaren niks meer mee gedaan (en kan daarom niet voor 2017 productierijp zijn)

2. Er is achter de schermen hard verder gewerkt en misschien wil Citroën het systeem nu implementeren.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5823
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 02 december 2015 08:23 PM
  [ # 27 ]
Breeze schreef:

Bose says that the system is “high cost” and heavy, even after many years and $100 million of development.

Deze zin blijft bij mij het meest hangen. Te zwaar, te duur. Dus niet voor middenklasse Citroëns (eerder voor een A8 of 7-serie).

Bovendien wijst alle informatie die tot nu toe boven tafel is gekomen erop dat er de laatste 4 jaar geen enkele ontwikkeling op dit front heeft plaats gevonden.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 02 december 2015 08:45 PM
  [ # 28 ]

ver3, de spanning wordt opgevoerd zo.
Een middenklasser analoog aan GS met bollen zit er waarschijnlijk niet in. Eeuwig zonde natuurlijk.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5823
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 02 december 2015 08:46 PM
  [ # 29 ]
hogervp schreef:

ver3, de spanning wordt opgevoerd zo.


Electro-magnetisch nog wel. En met vooruitziende blik! Very Happy

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 02 december 2015 09:10 PM
  [ # 30 ]

Ik wacht het maar af overtuigt ben ik geenszins nu

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
 
2 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook