Vervangen dwarsbalk achter
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 28 november 2015 08:27 PM

sinds kort heb ik een nieuw project erbij : een DS 21 hydraulique. Prachtig grijs op het eerste gezicht, maar er is nogal wat oppervlakte roest bij de deurnaden. Zeker 5 jaar stil gestaan, na meer dan 25 jaar bij dezelfde eigenaar dagelijks in dienst te zijn geweest.
- Door inlekken van water is de kofferplaat verroest (daar las ik wel een nieuwe in) maar ook de dwarsbalk achter bij de achterwielen.
Wie weet wat het kost om dat te laten doen? Ik zie op tegen al die dwarsschotjes ed.
Verder vraag ik me af :
- de motor heb ik opgestart, draait prima. Maar hoe moet ik proberen of de koppeling niet vast zit ? Het is een hydraulique, en ik ben bang dat als hij opeens wegrijdt, dat hij door mn garage heen schiet
- de bollen heb ik er even af gehaald om hem omhoog te kunnen draaien voor vervoer met die speciale bouten. Moet ik na terugmontage alle hydraulique ontluchten, of ontlucht het systeem zichzelf zoals bij de mechanique ?
- wie weet hoe ik schimmelpuntjes wegkrijg uit de prachtige hemelbekleding ? En hoe krijg je schimmelplekjes uit leren bekleding ?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 28 november 2015 09:22 PM
  [ # 1 ]

Voor het reinigen van hemelbekleding en leder heb ik zeer goede ervaringen met Meguiars APC+. Gewone APC zal net zo goed gaan. APC staat voor All Purpose Cleaner en zoals de naam al doet vermoeden is het geschikt voor vrijwel ieder oppervlak in je auto. Het reinigt zeer goed en laat geen resten, vlekken of onaangename geurtjes achter…
Na het behandelen het leer wel weer in het vet zetten… APC reinigt geweldig en maakt je lederen interieur werkelijk beter als nieuw, maar door zijn ontvettende werking is het wel aan te raden het leer weer te beschermen.. Daar zijn zeer veel verschillende middelen voor… Ze verkopen het onder andere op http://www.carclean.nl

De koppeling: mij lijkt het handig de auto even op te bokken. Wanneer de wielen los hangen van de grond kan hij nooit wegschieten…

De rest kan ik je helaas niet bij helpen, maar daar komen vast genoeg anderen voor langs!

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 29 november 2015 01:20 AM
  [ # 2 ]

Je hebt ondr je stuur. n knopwaarmee je de hydraliek ontlast. Als je die handel gebruikt werkt de koppeling niet is dus een extra zekerheid

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 29 november 2015 06:19 AM
  [ # 3 ]

Pas op, dat klopt volgens mij niet. Het knopje onderaan de stuurkolom ontlast de druk van het ‘bloque hydraulique’ en daarmee ook van de koppelingscilinder. De koppeling is dan zeker wél aangegrepen.

Opkrikken van tenminste één voorwiel is een goede manier om te voorkomen dat ze wegschiet. Alternatief: naar tweede versnelling met handrem erop en evt blokken voor de wielen. Motor langzaam stationair laten draaien, dan heeft ze niet zo heel veel koppel. Evt alternatief: als de motor net gedraaid heeft en het systeem nog op druk is kun je met de slinger voelen of de koppeling los is, zie procedure voor afstellen koppeling in WerkPlaatsHandboek.

De hydrauliek voor vering, sturen en schakelen is zelfontluchtend, de eindstrengen van de remmen niet, als je die leidingen leeg hebt gehad zul je ze moeten ontluchten.

Succes!

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 29 november 2015 06:53 PM
  [ # 4 ]

Ik heb die plaat dwarsonder vervangen. Zie het draadje citroenid19p1958. Op zich is dat niet zo moeilijk. Wel kan er onder die plaat nogal wat werk zitten doordat er meer is weggeroest dan je nu ziet.
Om je een indruk te geven van de kosten:
-auto op kantelbrug zetten
-weghalen van tectyl
-uitboren puntlassen en weghalen plaat
-ontroesten van onderliggend werk en in epoxy of lasprimer
-dwarsplaat maken
-dwarsplaat lassen en slijpen
-dwarsplaat gronden en lakken
-antisteeenslag aanbrengen
-antiroestmiddel aanbrengen

Je mag zelf invullen hoeveel uur daarvoor nodig is, ik schat zo’n 30 uur… Ik weet niet wat de uurlonen zijn die bij dit werk horen, dus de vertaling naar de kosten zul je zelf moeten maken. De kosten van staal en lak zijn hierbij marginaal.

En als er dan nog dwarsschotjes etc. gerepareerd moeten worden, dan gaat het hard met de uren en kosten. Maar het kan ook meevallen cheese

Profiel  
 
id20driver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006

- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Gepost: 30 november 2015 05:40 PM
  [ # 5 ]

Met de knop onder het stuurwiel sluit je het bloc hydraulique af van de hydraulische druk. Hiermee is het gehele schakel en koppelingssysteem uitgeschakeld. De versnellingsbak staat dan altijd in neutraalstand. bij het starten zal de wagen dan ook niet gaan rijden.

Op de centrifugaalregelaar zitten twee ontluchtingsnippels, 1 voor de voorrem en 1 voor het ontkoppelcircuit.

Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 30 november 2015 08:21 PM
  [ # 6 ]

Dank voor de reacties ! Inmiddels geprobeerd en de hydrauliek en koppeling lijkt prima te werken.
Valt wel op dat bij remmen de auto acuut omlaag komt voor en achter. Is dit de remaccubol, die leeg is ?
De vering is ook bijna nihil, dus de bollen zullen na al die jaren wel leeg zijn.
De auto komt snel omhoog en daalt na uitzetten van de motor maar langzaam.

2-de probleem : de startmotor reageert meestal niet op de versnellingshendel. Bovendien doet een deel van de electriciteit , bv de radio, het dan niet.
Als ik de dunne draad van de startmotor tegen de accu houd, start hij prima. Af en toe start hij dan ook weer met de hendel en gaat de radio ook aan.
Lijkt alsof een contact bediend relais niet werkt . Of is het een bekend euvel van een defect contactslot ?

Wie kan nog verder iets zinnigs zeggen over de kosten van het vervangen van een dwarsbalk, inclusief schotjes ? Is auto Keizer een goed adres daarvoor ? (Ik woon in de omgeving eindhoven)

De motor verzoop als een dolle op benzine ( zit ook gas in) . Bij schoonmaken van de carburateur bleek er oa een nootje van een muis oid boven de gasklep ingeklemd te zitten. Hoe die daar in komt ? De slangen en luchtfilter zijn intact. Bovendien zaten er kleine nootkruimeltjes in de vlotterkamer! Begrijp er niets van. Viel op dat het koperen stangetje van de vlotter veel te dun is en daardoor veel speling geeft bij de vlotter. Lipje wat bijgebogen om eerder druk te geven tegen de naald, en ja hoor, hij loopt nu goed. Kan je die stangetjes los krijgen ? Eventueel meteen vlotter , naald erbij vernieuwen ? Hoe weet je hoe hoog de vlotter tegen de naald moet duwen/ wat het juiste benzine niveau is in de vlotterkamer?

Zou ik het aandurven de motor ook op gas te laten lopen na zoveel jaar ? Er zit nog gas in de tank. Is dat gevaarlijk om te proberen , zit die gasklok misschien vast , is die lek oid ? Vind het maar een griezelig idee, dat gas .

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 november 2015 10:30 PM
  [ # 7 ]

Dat gas gewoon proberen. Veel veiliger dan benzine.
Asje van vlotter is niet nieuw te koop. Wel tweedehands.
Vlotterhoogte staat in het WPH.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook