LPG vraagje
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 02 december 2015 12:37 PM

Meedenkers,
Ik heb een probleem met mijn 23ie op LPG. De motor loopt in de lagere toeren onregelmatig hij stottert Soms zelfs zo erg dat hij ook niet meer op toeren wil komen als ik gas geef. Als ik overschakel op benzine heb ik dat probleem niet. Zelfs als ik een tijdje op benzine rij en dan overschakel op LPG is het probleem even weg maar komt later weer terug. De installatie is 3 jaar oud kan het zijn dat de verdamper is vervuild. Koelwater is bijgevuld. Alle suggesties zijn welkom.
Groetjes Martin

Profiel  
 
Gepost: 02 december 2015 02:03 PM
  [ # 1 ]

Zit er een gasfilter in het systeem?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 december 2015 02:11 PM
  [ # 2 ]

Welk merk en type verdamper heb je? Welk keelstuk?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 december 2015 02:30 PM
  [ # 3 ]

En, wordt de verdamper goed warm?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 02 december 2015 04:10 PM
  [ # 4 ]

Ik verdenk meteen de benzineafsluiter. Ik denk dat deze in gesloten toestand niet helemaal afsluit. Deze kun je ook met de hand bedienen, dus dichtzetten. Als je dan op LPG rijdt zou het zonder problemen moeten gaan. Probeer dat eerst eens.

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 02 december 2015 05:51 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de snelle reactie. De verdamper is een OMVL http://www.vogelsautogas.nl/documenten/Techniek OMVL Nederlands/OMVL_R90__Use_and_Maintenance_Manual.pdf Het afsluiten van de benzine gebeurt door het uitschakelen van de benzinepomp. Het lpg systeem is ingebouwd door van Orsouw in Eindhoven en op het keelstuk zie ik alleen maar een geschreven 6 maar aangezien het altijd goed heeft gewerkt verwacht ik dat het keelstuk wel goed zal zijn. De verdamper heeft bij de vloeibare lpg aansluiting (Op de link positie 1) iets wat lijkt op een vlotterkamer daar zou een filter in kunnen zitten, De verdamper wordt goed warm.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 02 december 2015 09:15 PM
  [ # 6 ]

Je zou de afstelling eerst ook kunnen controleren of opnieuw afstellen zoals hier omschreven,


http://www.vogelsautogas.nl/documenten/Techniek OMVL Nederlands/OMVL_R90E_Afstelprocedure verdamper-2010 versie.pdf


hele link even kopiëren en plakken

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 02 december 2015 09:25 PM
  [ # 7 ]

Sludge aftappen, kijken zoals Waterman zegt of hij niet bevriest.

En de film van DS-TT hierover bekijken:

https://youtu.be/lhUpoRNZA64

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 december 2015 10:33 PM
  [ # 8 ]

omvl is een klote verdamper. mijn gs liep er ook slecht op.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 03 december 2015 12:23 PM
  [ # 9 ]

Ben het helemaal niet eens met de stelling dat de OMVL een kloteverdamper is. Wel is het zo dat de OMVL zich niet of nauwelijks op het gehoor laat afstellen i.t.t. een GSM. Een gasspecialist stelt de OMVL perfect af met de juiste apparatuur. Ik heb de afgelopen 15 jaar diverse DS-en en CX- en hier gehad die mooi draaiden op een OMVL.

Ik zou de oorzaak van het stotteren allereerst in de ontsteking zoeken. Mijn laatste CX 2200 1976 met OMVL stotterde net zoals jouw DS. En op benzine geen vuiltje aan de lucht. Na vervangen van bougies, kabels en bobine + afstelling waren alle problemen voorbij. 

gr rinus

Rinus

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 03 december 2015 11:07 PM
  [ # 10 ]

Vandaag de filter gevonden en schoongemaakt hij was niet erg vuil maar ik zal hem t.z.t. vervangen morgen maar een testen hoe ze nu loopt in de lagere toeren. Bougies zitten er nog geen 2000km in dus daar verwacht ik geen problemen mee Ontsteking is een 123 en is afgesteld op LPG. Mocht het filter niet de oorzaak zijn dan ga ik verder met bougies en ontsteking
Gr. Martin

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 december 2015 11:26 PM
  [ # 11 ]

Filter in de drukleiding LPG ken ik niet. Heb je een foto?
Nogmaals tap ook bij warme motor de sludge in de verdamper af. Is een stopje op het laagste punt in het sec gas deel van de verdamper. LPG is een mn methaan en propaan, maar er zit een vervuiling van lange keten koolwaterstoffen in. Die fractie blijft in je verdamper achter en moet je bij het periodiek onderhoud aftappen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 04 december 2015 10:25 AM
  [ # 12 ]

Maar sludge in een verdamper geeft nooit aanleiding tot stotteren. Sludge zorgt ervoor dat de bewegende delen (membraan, doseerventieltje) in de verdamper gaan “kleven” of zelfs niet meer goed hun beweging kunnen uitvoeren. Het resultaat is dan krachtverlies, traag reageren op het rechtervoetje enz. Nooit treden door sludge intermitterende verschijnselen als stotteren op. Stotteren van de motor is bijna altijd een snel optredend in- en uitschakelen meestal in een onregelmatige frequentie van een elektrische functie. Je zoekt je vaak wezenloos naar de oorzaak van het stotteren. Denk aan een bobine waarvan de isolatie niet meer jofel is en daardoor lekt. Voor benzine is er dan nog genoeg vonk, maar lpg is meedogenloos en straft zulke onvolkomenheden af. Het frustrerende is dat de auto op benzine wel goed of redelijk goed loopt.
Wat voor een bobine geldt, gaat ook op voor kabels en bougies en zelfs voor een 123 ontsteking. Je ziet er niets aan en zoekt dan de oorzaak van het stotteren op andere plaatsen.
Ik heb in het verleden nogal wat auto’s “geholpen” door vol te houden. Bij een MB W114 van een vriend trad het stotteren op lpg steevast pas na 10 a 12 km rijden op. Het bleek, na lang zoeken, dat de isolatieweerstand van de bobine zeker 50% lager werd als die warm was. Maar was nog wel genoeg voor rijden op benzine.

Overigens…..een OMVL is best een goede verdamper, maar nauwelijks zelf te regelen. Ik heb nu in mijn DS een GMS zitten. En dat is een prettige verdamper. De auto loopt er weergaloos goed op en deze verdamper is heel makkelijk met een schroevendraaiertje en een goed gehoor af te regelen.

groet en succes Rinus

Rinus

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 04 december 2015 11:57 AM
  [ # 13 ]

Vergat de verdeelkap te noemen. Wees daar kritisch op. Zelfs bij perfect uitziende verdeelkappen kunnen kruipstroomppjes over de oppervlakte van de wand lopen. En het koolstiftje is ook zo’n lekkere… Overigens ook meegemaakt dat stokoude en shabby uitziende verdeelkappen hun werk prima (blijven) doen.
gr rinus

Rinus

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 04 december 2015 10:48 PM
  [ # 14 ]

Ik heb vandaag een proefrit gemaakt Het stotteren is voor 75% opgelost Door het schoonmaken van de filter Af en toe voel ik nog een hik.Ik zal proberen een foto te posten maar hij zit erg vervelend om te fotograferen. Dan ga ik vervolgens het electrische en ontstekings gedeelte controleren. Ik vraag me alleen af waarom alleen in de lage toeren als het daaraan lag zou het toch ook te verwachten zijn in de hoge toeren.
Gr. Martin

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook