Zekering parkeersensoren en achteruitrijlichten
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 02 december 2015 09:16 PM

Sinds maandagavond kreeg ik af en toe een piep te horen van de parkeersensoren achter. Vreemd, terwijl ik gewoon 80km/h reed in z’n 5. Hoewel het vreemd is dat ze sowieso geactiveerd worden als je 80km/h rijd dacht ik eerst nog, zal wel vuil op de sensoren zitten. Maar die bleken gewoon schoon (had ook 2 dagen eerder de auto nog gewassen)

Was toch al van plan met de garage te bellen voor wat andere mankementjes. Was vandaag net te laat met bellen, waren al gesloten. Vlak daarna van m’n werk uit naar huis gereden en beginnen de parkeersensoren weer af en toe te piepen, vervolgens begint de auto achter mij met zijn grootlicht te seinen.

Auto aan de kant gezet, ben achter de auto gaan staan, branden gewoon beide achteruitrijlampen. Na 2 keer de achteruit versnelling ingelegd te hebben gaan de lichten weer uit, ben verder gereden en daarna geen piepjes meer gehad, dus ook geen lampen meer.

Die schakelaar die de lichten en sensoren inschakelt is dus waarschijnlijk brak. Nu ga ik morgenvroeg nog eens proberen te bellen om een afspraak te maken, maar heb in de tussen tijd geen zin om telkens seinende auto’s achter me te hebben. Wil dus tijdelijk even de zekering van in ieder geval de achteruitrijverlichting eruit trekken.

Nu de vraag, welke zekering is dat? Want die wordt nergens in het boekje vermeld?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 02 december 2015 10:48 PM
  [ # 1 ]

Heb eens wat heen en weer gezocht op Google en de schakelaar schijnt bij de 2.0 16v op de bak te zitten, direct onder het luchtfilterhuis. Luchtfilterhuis verwijderd en een stekker aansluiting gevonden. Geen idee of dat ‘m was…

Kon echter de stekker niet los krijgen of bewegen, dus na wat gefriemel alles weer terug gebouwd en even getest, na een km of 6 á 7 komt het probleem gewoon weer terug. Wat dan weer verdwijnt als je even stopt en een paar keer in z’n achteruit schakelt.

Nu maar gewoon beide lampjes er uit gedraaid voorlopig tot ie weer naar de garage gaat.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 02 december 2015 11:05 PM
  [ # 2 ]

Ik heb niet helemaal het zelfde maar mijn C4 piept de laatste tijd regelmatig dat de parkeersensoren niet werken. Kan gebeuren als ik net wegrij maar ook als ik al onderweg ben. Maar gebeurt wel steeds als ik van versnelling verander maar gelukkig nooit meer dan één melding per rit.

Verder werken de cruisecontrol en snelheids-limiter al een tijdje niet meer en de ruitensproeiers geven nog maar een laf straaltje… Hoog tijd voor een bezoekje aan de garage dus. Nu moet ik daar alleen nog even tijd voor vinden…

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 02 december 2015 11:19 PM
  [ # 3 ]

Alleen jij hebt in je Exclusive waarschijnlijk ook parkeersensoren aan de voorzijde. Ik heb ze alleen aan de achterzijde en die zijn ook alleen actief als ik de achteruit versnelling inleg. Echter door waarschijnlijk die brakke schakelaar worden de parkeersensoren geactiveerd, de achteruitrijlichten gaan aan en de koplampen draaien niet meer mee in bochten en dat dus gewoon als ik vooruit rij.

Cruise control issue is meestal het schakelaartje onder het koppelings of rempedaal (zou bij jou dan ook een storing moeten geven als je de cruise control in wilt schakelen?)

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 03 december 2015 12:03 AM
  [ # 4 ]

ook bij een exclusive waren parkeersensoren aan de voorkant optioneel. Een optie die de eerste eigenaar van mijn auto helaas niet heeft aangevinkt want het zou best handig zijn. De voorkant is lastiger in te schatten dan de achterkant wat mij betreft.
De storingsmelding komt bij mij niet alleen als ik hem zijn zijn achteruit zet, ook als ik hem in zijn 1 zet maar kan op een willekeurig schakelmoment tijdens de rit zijn maar dus nooit vaker dan één keer per rit.

Dat schakelaartje bij de pedalen is mij bekend inderdaad, er is er ooit al eens een vervangen dus zal nu de ander wel zijn. Vreemde is dat eerste cruise control uitviel en pas maanden later ook de snelheidsbegrenzer en die gebruikte ik veel vaker.

De rest van jou klachten heb ik gelukkig niet. zijn er twee achteruit rij lichten? ik dacht dat het er maar 1 was?

Ik zal morgen vijf minuten eerder opstaan om een afspraak te plannen bij de garage…

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 03 december 2015 12:17 AM
  [ # 5 ]

Of het er bij jou auto ook 2 zijn weet ik niet, bij mijn coupe zijn het er in ieder geval 2.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 03 december 2015 12:41 AM
  [ # 6 ]

oh ja, jij hebt een coupe, dat zal dan wel het verschil zijn

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 30 december 2015 11:04 PM
  [ # 7 ]

Bij mijn auto werkt inmiddels alles weer. Het parkeer probleem lag aan een defecte parkeersensor, die is vervangen en daarmee was het dus opgelost.

De andere probleempjes die ik had zijn ook gefikst. Het probleem met de cruisecontrol en snelheidsbegrenzer kon opgelost worden door het wieltje op het stuur weer ‘gangbaar’ te maken.
En verder bleek het pompje van de ruitensproeier defect.

Vervangen,betalen en verder niet te lang over nadenken…

Kreeg wel een leen Cactus mee, wat een leuke auto is dat! Lekker ruim, creatief dashboard, creatief alles eigenlijk en prettige wegligging (voor zover ik dat in die paar km’s kon uitproberen). Ik miste alleen de power van een 2.0 4 cilinder een beetje, maar ja, details hou je altijd.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook