2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
LPG hapering
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 13 februari 2016 05:58 PM
  [ # 16 ]

ID-een zei je ?? hier komt er eentje: overbrug het veiligheidsrelais eens. Waarom ?? Dat relais
wordt ingeschakeld door een inductie gegenereerd door een (krachtige) bougievonk.
Wanneer jij de Ds start gaat er veel stroom naar de startmotor en blijft er weinig over voor de onsteking. Naar een tijdje gereden te hebben is de accu weer voldoende opgeladen en is het starten/lopen op LPG geen probleem meer. Nu is het koud buiten en zakt de capaciteit van de accu in
bij stilstaan (hij wordt immers niet meer bijgeladen).

P.s. dat veiligheidrelais kwam later dus kun je gerust overbruggen. Al was het alleen maar om te testen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 13 februari 2016 06:00 PM
  [ # 17 ]

——

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 13 februari 2016 08:55 PM
  [ # 18 ]

Ander idee: misschien heb je onvoldoende koelvloeistof, waardoor de verdamper na een paar minuten bevriest…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 14 februari 2016 12:52 PM
  [ # 19 ]

Of een luchtbel in je KVS als gevolg van een (klein) lek in je koppakking of een scheurtje in je cylinderkop. Dat gaf bij mij het afslaan effect als gevolg van een bevroren verdamper.

Even onder de kap kijken als de motor afslaat, als je verdamper bevroren is zie je dat meteen. Alhoewel anderhalve kilometer rijden en dan pas afslaan wel erg ver is. Heb het zelf een aantal keren bij de hand gehad een bevroren verdamper als gevolg van lucht in de KVS en kreeg het nooit voor elkaar om eerst anderhalve kilometer te rijden, verschijnsel trad altijd eerder op, al na een paar honderd meter.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 14 februari 2016 08:00 PM
  [ # 20 ]

Hier had ik niet aan gedacht, wel logisch. Morgen direct checken thnx

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 14 februari 2016 09:22 PM
  [ # 21 ]

Gelet om het te laag staande niveau van de koelvloeistof zou je zo maar eens gelijk kunnen hebben.
Afgetopt en benieuwd wat ze morgen doet. Geen melkchocola in olievuldop noch oliezweem op de koelvloeistof. Koppakking dus OK, toch?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 14 februari 2016 10:18 PM
  [ # 22 ]

Wat KVS verlies niet gelijk aan het ergste denken!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 15 februari 2016 11:53 PM
  [ # 23 ]

halelujah halelujah nltecoko had helemaal gelijk, problem solved. Moest er wel 2 liter KV bijgooien, olie toch ook 1,5 liter, maar geen blauwe rook tongue rolleye

Profiel  
 
JeroenK
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 18-04-2015

- ID/DS Dsuper5
Gepost: 17 februari 2016 12:55 PM
  [ # 24 ]

Herkenbaar probleem en eigenlijk een mooie detectie voor een iets te laag koelvloeistofniveau.
Bij veel LPG debiet (rit op de snelweg) en weinig beweging van de auto (ook snelweg) krjgt de verdamper bij een net te laag KVL niveau te weinig warmte om bevriezen te voorkomen. Even wachten of rijden op benzine laat de verdamper weer ontdooien. Heb dit zelf ook gemerkt door een eigen fout: bij werk aan de auto per ongeluk gesteund op de flens van de kachelradiator, dit gaf een haarscheurtje waardoor langzaam de KVL weg lekte.

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 18 mei 2020 10:10 AM
  [ # 25 ]

Dag allen,

Sinds vorig jaar zomer heb ik ook (toenemende) hapering/uitval van de LPG.

Verschijnselen:
Het begin: starten op LPG gaat prima, na ca. half uur rijden stotteren (op snelweg) bij constante snelheid.

Eind van de zomer: hapering niet alleen meer op snelweg, maar ook in stadsverkeer en tijdinterval werd korter.

Dit voorjaar: na 10 minuten uitval.

Opvallend is dat de hapering alleen maar is bij lage toeren. En bij het wegnemen van het gas, bijvoorbeeld naderen van stoplicht. Omdat het nu ook in stadsverkeer voorkomt, was de mogelijkheid om de motorkap te openen bij klachten. Op de verdamper ijsvorming.

Inmiddels zijn de volgende onderdelen al vervangen door nieuwe exemplaren:
# Bobine (nu blauwe Bosch); ik dacht eerst dat het aan de bobine lag
# Verdelerkap + rotor
# Verdamper
# thermostaat
# deels nieuwe KVS slangen (de oude waren wel schoon van binnen)

Maar de klachten blijven.. Het lijkt erop alsof KVS niet warm genoeg is om ijsvorming tegen te gaan.
KVS is er voldoende en is niet troebel. Mijn DS garagist heeft ook nog enkele zaken getest. Voorlopig sluiten wij een lekke koppakking uit. Opvallend is wel dat het alleen gebeurt bij lage toeren en/of snelheid verminderen.


Het lijkt er verder op dat de waterpomp goed werkt. Maar voordat de waterpomp vervangen wordt hoor ik graag of iemand nog andere ideeën heeft.

Groeten,

Jeroen Werges

 

 

 

salut

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 mei 2020 10:30 AM
  [ # 26 ]

Zijn de 2 waterslangen aan de verdamper warm na een rit ? Zoniet dan is er geen circulatie van koelvloeistof.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2020 10:31 AM
  [ # 27 ]

Hoe zit de KVS aangesloten? Paralel aan de kachel?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 18 mei 2020 10:35 AM
  [ # 28 ]

De slangen lopen parallel aan de kachel.

salut

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 18 mei 2020 10:37 AM
  [ # 29 ]
citroen23 schreef:

Zijn de 2 waterslangen aan de verdamper warm na een rit ? Zoniet dan is er geen circulatie van koelvloeistof.

Zijn warm. Wat wel opvalt is dat het opwarmen van de slangen langer duurt dan je mag verwachten.

 

salut

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2020 11:02 AM
  [ # 30 ]
J.Werges schreef:

De slangen lopen parallel aan de kachel.

Je kan eens proberen met de kachel er tussenuit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook