Onderblokken Citroën DS
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 10 december 2015 12:51 PM

Volgens mij weleens eerder aangehaald op het forum, maar kan het niet meer terugvinden.

Ik heb weleens vernomen dat er verschil in kwaliteit bestaat tussen de gietijzeren onderblokken van de Citroën ID/DS. Bepaalde series hebben de neiging om na verloop van tijd (of na revisie) te gaan scheuren. Echter, wat is/zijn de goede series waarop de kans op scheuren het minst groot is? Is de kans op scheuren eigenlijk bij de mindere types heel groot, of gebeurt dit ook maar exemplarisch?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 10 december 2015 02:43 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij zijn de onderblokken van de Dy3 goed en hebben de Dx blokken kans op scheuren.
Ik heb het ooit eens bekeken bij Hijnekamp op de cursus van de club, alweer wat jaartjes geleden.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 10 december 2015 02:54 PM
  [ # 2 ]

We hebben in beide wagens DX blokken liggen (DX en DX2). Had alleens gehoord dat dit de slechtere onderblokken zijn. We hebben wel twee andere onderblokken maar dit zijn een DV2 en DY2. Zijn deze onderblokken ook goed?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 december 2015 03:16 PM
  [ # 3 ]

Alle motorblokken kunnen scheuren, maar zelf heb ik het het vaakst gezien bij de eerste serie vijfmaal gelagerde motorblokken: DX,DV en DY. Bij motoren van na september 68 komt het naar mijn gevoel bijna niet meer voor. Ergo: DX2/3/4/5, DV2/3 en DY2/3 zouden “goed” moeten zijn. Maar nogmaals: alles kan stuk en een gescheurd motorblok is iets wat sowieso niet zo vaak zal voorkomen.

Overigens: ALLE onderblokken, met uitzondering van de onderblokken van een injectie-halfautomaat met oliekoeler en de ds23 onderblokken zijn exact gelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 10 december 2015 03:24 PM
  [ # 4 ]

Dank voor je reactie Waterman. Toch frappant dat bij de revisie van mijn DX2 er preventief gekozen werd voor een DY3 onderblok. Moet eigenlijk niet nodig zijn dus. Nou ja, dan zitten we met de DY2 en DV2 wel goed qua onderblokken.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook