mijn DS 21 - project heeft ca 5 jaar stilgestaan, waarbij er ook vochtproblemen waren.
Inmiddels heb ik de motor opgestart, loopt goed, hydrauliek functioneert goed ( wel lege bollen)
Probleem is echter de vastzittende voorremmen. Daardoor kan ik hem niet verplaatsen
Als ik hem in de versnelling zet, kan ik hem met de motor er wel doorheenduwen, maar verder zitten de remmen behoorlijk vast.
Vandaag schoongespoten met lucht, daarna een beetje WD 40 op de uitstekende zuigers, en proberen terug te duwen.
Bij 1 vd 4 plunjers lukte het goed, maar de andere geven geen krimp.
Toen een dikke moer als opvul tussen de remblokken en geprobeerd met een koevoet er beweging in te krijgen, maar nop !
Ik ben bang om de aluminium delen van de blokken te breken als ik nog harder druk. Er is sowieso maar weinig ruimte.
Wie geeft raad hoe ik de zuigers terug kan duwen ?
Eerst maar eens een weekje regelmatig WD40 er open dan nogmaals proberen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Is wel een serieus probleem denk ik…
Misschien helpt het nog als je het kan insmeren met een product als Rustico en dan flink geduld hebben…
Er is ook een speciale tang om de zuigers terug te drukken, maar dan moeten volgens mij wel eerst de blokken eruit…
En dat gaat waarschijnlijk niet lukken ben ik bang…
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
WD40 doet vrijwel niets, het is geen échte kruipolie namelijk. Je moet de boel met een échte kruipolie zoals IMAL gaan inspuiten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Ga het proberen, IMAL besteld.
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Anders demonteren en de zuigers eruit persen, schoonmaken en monteren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Kan hij het alu deel iets verhitten? ( ruim voor het alu smeltpunt. Zitten ook rubbers in het blok) klein beetje maar, alle beetjes helpen?
Hoe pers jedie zuigers er uit ? Zal met luchtdruk wel niet meer gaan nu.
Ben ook bang dat ik de klauwen en sowieso niet af krijg door die vast zittende blokken.
Met luchtdruk valt wel te proberen. Mocht dat echt niet gaan kun je een vetnippel in de remklauw draaien en de zuiger er met vet uitpersen (vetpomp voor het doorsmeren gebruiken. Daarmee kun je echt enorm veel kracht zetten).
Denk er daarna vooral aan om de slang van de overloop van de radiateur te bevestigen die voldoende lang is om eventueel lekwater voorbij de remklauw naar beneden te voeren. Dat lekwater is vaak de reden waardoor de remklauw vast gaat zitten.
auto’s:
DSuper5
DS 21 pallas
DS 21 IE H
DS 21 Break
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Proberen met perslucht. Anders met LHM! of met een vetspuit.
Ik zou ook de rubbers en vilt vervangen. Dan kan je de boel heetstoken zonder je te bekommeren om de rubbers..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vloeistof heeft wel de voorkeur boven luchtdruk, met 6 bar maak je een mooie knal als eea loskomt.
Als het goed is, heb je wel wat ruimte op je remblokken. Door deze tussen de zuigers uit te trekken kan je vervolgens je remklauwen loshalen en het geheel lekker weken in de kruipolie en demonteren.
Je zou ook nadat je de remblokken verwijderd hebt doormiddel van remmen je zuigers los kunnen drukken, maar dat garandeert niet dat je ze daarna weer makkelijk terugduwt.
Het beste is demonteren, goed nakijken, polijsten en voorzien van nieuwe rubbers en vilt en weer terugzetten. Is een leuk en makkelijk klusje.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Inmiddels meermalen ingespoten met Imal, maar ook met een grote hevel geen enkele beweging !
Op aanraden van de club nu het voeringmateriaal er tussen uit geslagen, zodat ik nu in ieder geval een remblok er uit kan krijgen.
2 vragen :
1) hoe ver kan ik de zuiger naar buiten persen (met de hydraulische druk) voordat hij er uit komt zetten ?
Is dat grofweg tot de remvoering versleten zou zijn, of kan hij helemaal tot aan de schijf zonder blokken er nog niet uit ?
2) welke ontluchtingsnippel moet je bij een hydraulique open draaien om de remdruk er af te halen ?
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De zuiger kan er niet tussenuit door er druk op te zetten. Als je dat toch doet ben je de lul want dan krijg je de boel er nooit mer normaal uit. Demonteer nu de klauw en maak het open.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Toevallig afgelopen vrijdag samen met een kennis deze klus geklaard: Re zat een remzuiger helemaal vast. Vriend kwam ivm schokkende remmen en iets scheef remmen. 4 uur werk en alles was gepiept. Ik raad je wel aan om de radiateur te demonteren, anders zit je onnodig in de diepte te werken.
Als de klauw er uit ligt de zuiger er uit persen. Kan je doen door een vetnippel te plaatsen ivm de remleiding en dan met de vetspuit er uit persen. Hopelijk is de zuiger niet te veel door corrosie beschadigd, dan hoef je alleen goed te reinigen ( en met fijn schuurpapier opschuren) en dan nwe o-ring en viltring plaatsen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
En die schokkende remmen zijn verleden tijd! Het was even prutsen maar al met al was het vrij snel gedemonteerd. Misschien nog een tip: het schoonschuren is gedaan met scotchbrite. Minder kans op groeven en het werkt prettig. En voor het verwijderen van de zuiger bood de onvolprezen testopstelling van DS-TT uitkomst: met de druk van het primaire circuit kwam de zuiger mooi gecontroleerd uit de cilinder.
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik gebruik de druk in mijn bollentester…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>