1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DW8 heeft het loodje gelegd (toch niet: “Hij leeft”)
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 18 december 2015 07:13 PM

Omdat mijn Berlingo al langer slecht starte bij koud weer, had ik voor vandaag een afspraak met een lokale Citroën specialist voor het stellen van de kleppen. Om 10:00 werd ik gebeld met de mededeling dat van de 4 inlaatkleppen er 3 zo weinig speling hadden dat de bus niet te draaien was. Bij de vierde klep was geen speling maar de bus was wel nog draaibaar. Volgens de specialist was de kans groot dat het blok op was (kleppen ingezakt, ofzo). Als ik de kleppen toch liet stellen, zou met een compressie test kunnen worden bekeken wat het blok nog waard is, maar dan ben ik wel een paar honderd euro armer…. Meer dan de speling meten is niet gebeurt.
Een goed tweede hands blok lijkt de beste oplossing.
Voer om in de kerst vakantie over na te denken, dacht ik.

Bij het wegrijden bij de garage begon de auto na een pasr honderd meter erg slecht te lopen en enorm te roken. Telefonisch contact met de garage leverde niet veel op. Aangezien ik in de spits reed, de auto maar aan de kant gezet, zien de enorme rook ontwikkeling.

Wie weet raad:
Is een DW8 zelf te vervangen? Ik heb redelijk wat sleutel ervaring.
Wat brengt zo’n Berlingo (nette staat) op als ik hem zelf sloop? Heb eerder een Smart gesloopt, maar denk dat een berlingo minder op brengt.
Ik sta voor alle info open.

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 18 december 2015 07:39 PM
  [ # 1 ]

Je zou ook een koprevisie of een ruilkop kunnen overwegen, kleppentoestanden spelen zich uitsluitend af in de ciliderkop en zeggen niets over de conditie van de rest van de motor. Als je niet vies ben van een een gokje kun je uiteraard ook een kop van een sloopauto monteren waarvan je uiteraard wel voor montage de kleppen hebt gesteld. Dat kan voor veel minder geld maar je weet dan niet helemaal wat je monteert, dat moet blijken.

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 18 december 2015 07:50 PM
  [ # 2 ]

Tja, km stand? Zou kop er af doen en eens aan revisie bedrijf vragen wat de kosten zijn. Denk dat dit het snelste en goedkoopste is.
Motor vervangen, zonder airco is dat vrij gemakkelijk klusje, anders dat vullen kost weer centjes. Enigste lastige is transponder op de pomp.

Waarde in onderdelen, veel vraag, veel concurrentie en nieuw kosten ze namaak ook niet veel dus ik vrees er voor…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 december 2015 07:59 PM
  [ # 3 ]

Wat heeft dat wagentje gelopen? Zijn de kleppen eerder al eens gesteld? Inzakken van de kleppen komt vaak voor bij de DW8 en iedere 80.000 km staan ze wel dicht eigenlijk. Gewoon stellen en weer gaan is dan in 9 van de 10 gevallen voldoende, en voor de 300.000 km hoeft de kop er eigenlijk niet af maar red je het met stellen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 18 december 2015 08:13 PM
  [ # 4 ]

Dat is inderdaad zo, het feit dat de kleppen geen speling meer hebben komt vaker voor en wil niet zeggen dat ze niet meer gesteld kunnen worden. Zolang er maar niet al te lang mee is doorgereden zonder klepspeling…

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 18 december 2015 10:16 PM
  [ # 5 ]

Het stellen houdt op als de vulplaten onder de klepveerplaat komen te liggen.
Met 2.20 mm is dat moment aangebroken.
Onze xsara is nu uitgesteld, over 80 KKm komt er een xud9t in.

Profiel  
 
H van Zandvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 29-08-2012

- C4 (2004-heden) 1.6HDI 90 ligne business 5D
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
Gepost: 18 december 2015 11:08 PM
  [ # 6 ]

hallo RVD

ik zou ook eerst de kleppen stellen het is alleen lastig als er geen speling meer is, je moet nl met de gemeten speling de nieuwe klepstel plaatjes berekenen.
Het is zelf heel goed te doen.
In jou geval met geen speling zou ik de eerste berekening beginnen met een gemeten speling van 0
dan de nieuwe klepplaatjes er in en opnieuw meten is de speling nu te krap dan opnieuw met deze speling het juiste plaatje berekenen.
Mijn xsara 1.9D heeft er nu 574000 km op zitten ik controleer regelmatig de klepspeling en heb nu drie keer de klepstelplaatjes gewisseld.
Vaak kan er een plaatje van de ene naar de andere cilinder en hoefje er maar een of twee bij te kopen of te ruilen.
Het motor revisie bedrijf waar ik de plaatjes weghaal geeft aan dat 1,5 mm het dunste plaatje is
Bij mijn xsara zit in cilinder 2 nu 1,8 mm hij komt van 2,8 mm en dat in ongeveer 340000 km
Dus in theorie zou ik nu nog ongeveer 100000 km kunnen rijden en gaat het laatste plaatje erin.
Wat ik wel bijzonder vind is dat ik nog nooit de uitlaatkleppen stelplaatjes heb moeten vervangen.
Kortom met kleppen stellen kun je een heel eind komen.

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 19 december 2015 01:12 AM
  [ # 7 ]

Iedereen bedankt voor de reactie.
Gelukkig loopt hij alweer, de EGR bleek fout aangesloten.

De KM stand van mijn auto is 274K. Maar dat schijnt niet te kloppen??? Er zou een ander blok in liggen met nu 150K.
Verder is de auto in een hele goede en nette conditie (volgens de specialist)

Als ik ga voor een andere DW8 (met garantie) weet ik wel wat ik heb.
Met een andere auto (in die prijsklasse) is dat dan maar afwachten.

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 19 december 2015 09:29 AM
  [ # 8 ]

EGR klep, Ik zou die uitschakelen, 2 vacuüm darmpjes los trekken en iets in steken. Werkt perfect en dan heb je die last niet meer.

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 19 december 2015 09:38 AM
  [ # 9 ]

Die EGR had ik al uitgeschakeld, maar in vermoed dat de garage (bij het loshalen van de kleppendeksel) hier iets aan heeft gedaan.

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 december 2015 11:12 AM
  [ # 10 ]

Met sleutelervaring zou ik er een andere kop op leggen, dat is het makkelijkste.
Je weet inderdaad wat je hebt met een andere is het toch maar afwachten hoe goed je alles ook nakijkt bij aankoop.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 10 januari 2016 09:49 PM
  [ # 11 ]

Wie heeft ervaring in het in- en uitbouwen van een DW8?

Is er bij het vervangen nog software nodig, ivm inlezen nieuwe onderdelen (dieselpomp-transponder, enz) ofzo?
Of is het alleen “mechanisch” en de electronica insteken?

Ergens ligt een blok zonder dieselpomp, als ik mijn oude pomp omzet heb ik (denk ik) geen probleem met de transponder, toch?

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 10 januari 2016 10:53 PM
  [ # 12 ]

Klopt, als je uw pomp overzet is het opgelost.

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 10 januari 2016 11:02 PM
  [ # 13 ]

Brengt dat nog extra problemen met zich mee?
Los van het feit dat de D-riem eraf moet en dan heb je natuurlijk weer die Seem meter nodig😩

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 10 januari 2016 11:07 PM
  [ # 14 ]

Nope, is elektronische vervroeging dus precies gemakkelijk te wisselen.
Enkel distributie riem en waterpomp mee vervangen + koppeling eventueel.
EGR klep, die schakel je maar uit.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 10 januari 2016 11:41 PM
  [ # 15 ]

Volgens mij is de stopklep wel electronisch, hij wordt vrijgegeven door de startonderbreker.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook