Lekkende stuurpomp
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 18 december 2015 07:50 PM

Beste forummers,

De stuurpomp van mijn 1.9d van 1997 (XUD9A) lekt al sinds ik hem ca. 40000km geleden kocht. De lekkage zit achter de riemschijf bij het asje. Hoewel het geen enorme hoeveelheden zijn wordt het uiteraard niet minder en de weggelekte ATF is een dermate agressief goedje dat de multiriem toch wel aardig wordt aangetast. De pomp zelf heeft nauwelijks speling maar ik vermoed dat de keerring zijn beste tijd achter zich heeft. Weet iemand of zo’n keerring makkelijk te vervangen is en, heel misschien, ook welke maat de keerring heeft zodat ik hem van te voren in huis kan halen?

Grtz, Arnt

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 17 maart 2016 10:10 PM
  [ # 1 ]

Voor wie het weten wilt; het is te doen, ik ben als volgt te werk gegaan.

Ik heb eerst de riemschijf eraf geperst met een hydraulische pers. Er komt dan een seegerring tevoorschijn waarmee het lager geborgd zit. Met een tang voor inwendige seegerringen de ring verwijderd en dan pak je het asje met lager en al er zo uit. De keerring blijft zitten en het hele pompgedeelte ook. Ik heb met een schroevendraaier de keering eruit gewipt en met de hydraulische pers het lager van het asje af geperst.

Het verbaasde mij enigszins dat het lager buiten de keerring (droog dus) zit gemonteerd maar het is een stofdicht lager met eigen vet dus normaal gesproken gaat dat wel lang mee. Omdat bij mij de keerring lekte, was bij mijn pomp al het vet eruit gewassen door de ATF. Toch had het lager nauwelijks speling doordat het door de ATF wel een beetje werd gesmeerd.

lager: 40x17x12mm high temp
keerring: 36x19x6,5mm high temp (was niet makkelijk te krijgen dus ik heb 36x19x7mm high temp gemonteerd, past net)

Lager en keerring ieder op hun plek geperst, asje terug in de pomp geduwd en seegerring gemonteerd. Het is niet mogelijk om de riemschijf er zo weer op te persen omdat je het asje daarmee te ver de pomp in zou persen en dan gaat de pomp kapot. Bij mij bleek er inwendige schroefdraad in het asje te zitten waar een M10 bout, weliswaar moeizaam, een aantal spoedjes in ging. Door deze bout met riemschijf, ring en moer in de as te draaien kun je door middel van de moer de schijf op de as trekken zonder dat je druk op de as zet.

Pomp monteren, ATF erin en klaar!

Kosten €16,- en een beetje ATF, heel wat minder dan een ruilpomp i.i.g.


happy

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook