18 van de 18
« Eerste  < Vorige 16 17 18
   
Oplossing olieverbruik EW7J4,EW10J4,EW12J4,EW10A,TU,XU,VTi en THP motoren.
Elvis
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 308
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 07 juni 2020 05:42 PM
  [ # 256 ]

heeft iemand ervaring met fin 25

The King is in de building

Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3

Citroen C3 14 exclusief 2003

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5101
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 juni 2020 06:39 PM
  [ # 257 ]

Ja
Ik vind het prima spul, maar de meningen zijn verdeeld…
Er is een topic over:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219596/

Profiel  
 
Shalom74
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1984
Geregistreerd: 18-11-2007

- C4 (2004-heden) coupe 1.6 16 v VTI 120PK
- CX 22TRS 115PK
Gepost: 07 juni 2020 08:06 PM
  [ # 258 ]

met aankoop c4 vti 1,6 2009   een liter op 1000 km, De motor gefluschd en 5w40 ipv 5w30 er in gedaan . Mijn olie pijlstok staat op de helft en heb er al weer 2,5k opzitten dus fluschen heeft geholpen de motor was waarschijnlijk erg vervuild inwendig en tevens van w30 naar w40 gegaan, ben blij!

take it easy

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5101
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 juni 2020 10:10 PM
  [ # 259 ]

Fin25 werkt niet echt tegen olieverbruik overigens.
Bij mij wel (tijdelijk) tegen benzineverbruik. Gering effect.

Profiel  
 
Elvis
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 308
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 03 augustus 2020 10:14 PM
  [ # 260 ]

Vervuiling inlaatkanaal (THP motor)
Bij een direct ingespoten benzinemotor stroomt het mengsel niet meer langs de inlaatkleppen de verbrandingsruimte in, maar de brandstof wordt direct in de verbrandingsruimte ingespoten. Hierdoor worden de inlaatkleppen niet meer ‘schoongespoeld’ en kan er een vettige vervuiling op de kleppen afzetten. De luchtinlaat wordt kleiner met als gevolg dat de verbranding van het mengsel niet meer optimaal is. In eerste instantie zal het motormanagementsysteem corrigeren, maar uiteindelijk levert de motor minder vermogen, reageert niet meer lekker op het gaspedaal en kan gaan inhouden tijdens het rijden. Het lampje van het motormanagementsysteem hoeft niet te gaan branden.
Om deze vervuiling te verwijderen maken wij gebruik van een granulaat reiniging van TUNAP en een chemische reiniging met de BG cleaning tool. Hiermee hebben wij inmiddels zeer goede ervaring mee opgedaan. De kleppen en het inlaatkanaal worden weer brandschoon en de verbranding van het mengsel weer optimaal. Voor meer informatie en foto’s kunt u terecht op deze pagina.

Olieverbruik (THP en VTi motor)
De vervuiling op de kleppen van de THP-motor (ook van de VTi) ontstaat door oliedampen in de verbrandingsruimte. Deze oliedampen zijn voornamelijk het gevolg van olieverbruik. Dit olieverbruik ontstaat door verkleefde zuigerveren of via de klepstelen door niet goed afdichtende klepseals. Er komt dan teveel olie boven de zuiger en bij verbranding ontstaat er een vettige brij op de relatief koude inlaatkleppen.
De verkleving van de zuigerveren kunnen we behandelen door middel van flushen van de motor. Een toevoeging aan de motorolie zorgt ervoor dat de zuigerveren beter gaan afdichten en het olieverbruik vermindert, waardoor de vervuiling van de inlaatkleppen ook vermindert. Daarna voorzien wij de nieuwe olie van een toevoeging en doen een toevoeging door de brandstof. Met deze toevoegingen zullen de verkleefde zuigerveren langer worden gereinigd voor een optimaal resultaat.
Het vervangen van de klepseals is ingrijpender. Hiervoor moet de cilinderkop worden gedemonteerd. Ook wordt dan de hierboven beschreven flush methode toegepast. Deze behandelingen geven over het algemeen een goed resultaat.
Ook door grote motorslijtage komt olieverbruik voor. Als dan de toevoegingen niet meer helpen is de slijtage te groot geworden waaraan wij ook niks meer kunnen doen. Dan is motorrevisie nog de enigste oplossing

Ik zelf zat de denken zou carbon cleaning hierbij kunnen helpen. Iemand hier ervaring mee.

The King is in de building

Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3

Citroen C3 14 exclusief 2003

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2260
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 augustus 2020 10:35 PM
  [ # 261 ]

Wat wil je nu zeggen:  In het eerste stuk komt de vervuiling door de olie in het inlaatkanaal vanwege het gebrek aan reinigende benzine ( alleen voor de THP dus)  en in het tweede gedeelte door het olieverbruik. “Op de inlaatkleppen ontstaat een vettige brij door de relatief koude…)
A: Op de klepschotel komt een harde steenachtige koolstofaanslag, niks brei, die zit in het inlaatkanaal, maar NIET bij een VTI.
Je hebt een VTI: Welk probleem wil je oplossen?
Olieverbruik: Dat hoort bij die motor, en als het rond de 1 op 2000 - 3000 liter zit dan is het OK. Met verkleefde zuigerveren of echt lekkende klepsteelafdichtingen zit je zo onder de 1 op 1000. Dan kun je flushen wel proberen, anders wordt het een revisie.
Je rijdt op gas? Dan verband je motor van binnen een stuk heter en blijft schoner.
En nog eens over die olie: Die W staat toch echt voor “Winter” d.w.z. een 5W30 en een 5W40 zijn bij -10 en 0 graden even dik !. Maar bij hoge temperaturen ( denk aan 70-100 graden is een “40” behoorlijk dikker.
Je VTI heeft zowel “VANOS” als Valvetronic ( een THP onder de 205 PK heeft GEEN valvetronic !), om dat goed te laten werken heb je een relatief dunne olie nodig. Carbon cleaning helpt goed tegen de kool-opbouw in de inlaatkanalen van een THP.
Dus nog eens : wel probleem wil je oplossing?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Elvis
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 308
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 03 augustus 2020 11:23 PM
  [ # 262 ]

Ik vond dit op het internet dus ik laat het jullie meelezen en daarop mijn vraag od carbon cleaning hierbij zou kunnen helpen. Hierbij de link http://www.jwa-autoservice.nl/thp-vti-motor.html

The King is in de building

Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3

Citroen C3 14 exclusief 2003

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2260
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 augustus 2020 11:27 PM
  [ # 263 ]

Dan hoort het misschien niet hier thuis maar in een van de vele topics over de problemen van de THP motoren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 04 augustus 2020 07:56 AM
  [ # 264 ]
Elvis schreef:

Ik vond dit op het internet

Vermeld dan direct jouw bron in het vervolg, nu lijkt het alsof dit jouw eigen verhaal is.

Daarnaast biedt naar mijn eigen ervaring de Oilsaver geen oplossing voor het olieverbruik van de VTi en THP motoren.
Dat is het gevolg van andere oorzaken en hoort dus inderdaad op een andere plek op dit forum thuis.

Profiel  
 
RJPLH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 14-08-2020

Gepost: 16 augustus 2020 01:32 PM
  [ # 265 ]

Hallo , ik ben Roy en nieuw hier op het forum. Mijn C5 heeft de EW10A 2.0L 16V. IK heb alle treads mbt Olie en olieverbruik gelezen. En ik weet dat het inmiddels een oude discussie is,maar ben ik benieuwd hoeveel mensen nu nog de Restrictor van GW gebruiken, of juist niet. (als ze uberhaupt nog in de auto rijden.)
Zoals ik begrijp uit meeste bevindingen: volsynteet 5W40 erin, van een goed merk, en liever iets vroeger verversen.

Voor een auto uit deze periode begin/midden 2000, vindt ik verbruik van 1:5000 niet raar, ik heb meerdere merken gereden,mijn avensis vvti uit 2001 bijv, (Toyota had bij deze types hun eerste volledig aluminium blokken geplaatst, ook extreem hoog olieverbruik.Naar ik heb gelezen va ongeveer 70.000 spontaan hoog verbruik 1:1000, of soms slechter. Toyota heeft toen alle auto’s tot een leeftijd van 7 jaar teruglaten komen. Het complete onderblok werd vervangen. Toleranties /kwaliteit zuiger en zuigerveren was slecht gekozen…) verbruikte dat ook; 1:5000, ik vondt dat een paar jaar geleden al een hele verbetering. (ik rijdt altijd oudere maar goed onderhouden auto’s) dan de autos die eerder heb gereden. Nieuwere en huidige motoren verbruiken minder, naar mijn mening: 1. omdat ze nieuwere techniek/materialen/toleranties en daarbij ontwikkelde olieen (of andersom?) gebruiken. 2. De meeste jongere auto’s hebben meestal ook minder km gereden.Olieverbruik altijd vergelijken met auto’s met dezelfde km-stand en met dezelfde gebruikte techniek (Leeftijd).

In moderne auto’s komt het veel nauwer met de olietypes, ik bespaar zowieso nooit op olie/banden/remmen.Een vriend van me heeft een 2.0 HDI Peugeot 508, en werd op het hart gedrukt om het de door hun geadviseerde olie te blijven gebruiken. Wegens mogelijke motorschades.(Weet even niet meer welke type olie).

Ik heb een tijd als motorfiets monteur gewerkt, en als je de blokken opende kun je precies zien wie wel regelmatig ververst en wie alleen bijvult en denkt daarmee geld te besparen, laatstgenoemde hadden allemaal zwartbruine aanslag in carters, en meer sludge. Meer vocht in de olie,door condensatie (dit komt bij luchtgekoelde blokken duidelijk vaker voor omdat ze niet op bedrijfstemperatuur komen,vooral als ze in koude periodes korte woonwerk verkeer reden), wat de kans vergroot op pitting op loopvlakken, nokkenassen/nokvolgers/tuimelaars.

mvg Roy
Graag lees ik graag de nieuwe ontwikkelingen/bevindingen omtrent olieverbruik van de EW10 blokken.

Citroen CX Athena Bleu Régate 1980, Citroen CX Athena Vert Tamarin 1981, Citroen C5 Break Zwart 2006

Profiel  
 
 
18 van de 18
« Eerste  < Vorige 16 17 18
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook