Tikkend / rollend geluid in de bocht
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 21 december 2015 04:31 PM

Sinds enkele weken hoor ik bij een bocht naar rechts een tikkend / rollend geluid uit het vooronder komen.
Als ik in de bocht meer gas geef, wordt wordt het luider. Eenmaal uit de bocht is het weg.
Homokineten?
Gaat dat een dure grap worden? Het betreft een saxo 1.1 uit 1999, met 150.000 op de klok.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 21 december 2015 04:51 PM
  [ # 1 ]

Hey RF

ik heb precies hetzelfde en bij mij is het ook in de uiterste stuuruitslag in een bocht naar links. Mijn homokineten linksvoor in de aandrijfas zijn gaar omdat er vuil in gekomen is door het loszitten van de aandrijfashoes. Ik heb het goed schoongemaakt onder de hoes en ingevet en de aandrijfas netjes vastgemaakt. Ik rijd inmiddels 45.000 km met deze aandrijfas, heb er geen problemen mee. Alleen het tikken in een bocht en accelereren.

Op de sloop liggen aandrijfassen voor gemiddeld zon 40 euro. Nieuw zijn ze makkelijk 120 euro van het merk SKF. Als je de aandrijfas vervangt, vervang dan ook meteen de versnellingsbakkeerring want die gaan lekken! Binnenkort moet ik de aandrijfas ook maar eens gaan vervangen want ik ondervind tijdens het rijden een resonantie van onderuit de auto. In een bepaalde bochtenwerk is het tijdelijk weg.

mvg René

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
ruudzuid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 31-01-2016

Gepost: 28 maart 2016 08:48 PM
  [ # 2 ]

Toch oppassen met je aandrijf as.

Oke was citroen Xm, maar deze brak toch af.

En nee niet heel veel mee gereden.

Saxo uit 2002 1.1 bij 220000 km is binnen 1 week hard achteruit gegaan rechts voor.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 28 maart 2016 09:11 PM
  [ # 3 ]

Hallo Ruud,

Deze geluiden in een bocht naar rechts: Dan is voor 99% zeker je linker homokineet versleten.

Dat betekent een nieuwe aandrijfas monteren.

Bij carpartsdirect.nl betaal je 65.00 euro voor een Quinton Hazell aandrijfas. (Geen verzendkosten, levertijd 1 dag).
Dit zijn kwalitatief goede assen.

Bij misterauto.nl betaal je voor hun huismerk ongeveer een tientje minder, maar ik ben niet kapot van de kwaliteit van hun huismerk artikelen.

Montage stelt niets voor.
Ik heb ongeveer een uur nodig om deze te monteren.
Iedereen roept heel hard dat je direct keerringen moet vervangen.
Ik heb dat nog nooit gedaan, heb al de nodige assen vervangen, en nooit lekkage gehad.

Wacht niet te lang met vervangen, als de as breekt heb je een hoop schade.

Succes

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook