deurcontact binnenverlichting en achterklep
HSA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 03-09-2013

Gepost: 24 december 2015 11:01 AM

Hallo,
Ik heb een berlingo hdi van 2001
Wie kan mij vertellen waar de schakelaar voor de binnenverlichting vd achterklep zit?
Als ik de achterklep open gaat wel de binnenverlichting in de “cabine” aan maar niet in het laadruim. Het lampje gaat wel aan als ik het met de schakelaar aan/uit doe.

Als ik de bestuurdersdeur open, gaat er geen binnenverlichting aan. Deze werkt wel op de bijrijdersdeur.
Na wat gemorrel aan de deurschakelaar gaat het lampje wel aan, dus zit er waarschijnlijk een los contactje in de schakelaar, mar hoe vervang ik deze?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 december 2015 07:47 PM
  [ # 1 ]

Denk dat die schakelaar ergens aan de achterlichten zit maar die zal niet kapot zijn.
Wel is je achterste lichtje kapot, mogelijk enkel slecht contact en is je voorste schakelaar overleden.
Die schakelaartjes hebben echt niet het eeuwige leven maar kosten gelukkig maar een paar euro, net als dat lichtje.
Dat lichtje kun je repareren door de contactjes zuiver te maken, te kijken of de contactjes nog raken.
Die schakelaar moet je gewoon vervangen, vanaf de deurzijde de torxschroef uit de schakelaar draaien en dan het achakelaartje er naar voren uithalen, let wel op dat jue op het laatste en beetje moet draaien met het spul om de stekkertjes er mee uit te halen, en dat je de draadjes niet naar binnen laat floepen als je ze los hebt gemaakt.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
HSA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 03-09-2013

Gepost: 24 december 2015 08:30 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de reactie,
Ik heb het achtergedeelte opgelost door het lampje los te halen en in te spuiten met contactreiniger.
De voorste deurschakelaar zal ik op de beschreven manier eruit halen en vervangen voor een nieuwe.
Dank voor de snelle reactie

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook