1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Tussenwand Berlingo 2004
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 30 december 2015 12:27 PM

Hallo Iedereen,

Er gaan heel veel verschillende regels over het internet omtrent de tussenwand van de Berlingo.
Mijn Berlingo staat op grijs kenteken en is uit 2004, in 2012 is deze in Nederland gekomen.

Nu is het feit dat zodra de laadbak hoger is dan 25cm tegenover de portieropening van de bestuurder je een laag tussenschot mag plaatsen.
Maar verderop in die regels staat:
aan de rechterzijde van de laadruimte mag 1 zijruit aangebracht zijn
aan de linkerzijde van de laadruimte mogen geen zijruiten zitten

Nu is het mooie dat mijn auto wel voor grijskenteken is goed gekeurd en hier wel aan beide kanten ramen heeft. Terwijl officieel links van de laadruimte geen raam mag zitten.
Is dit een uitzondering op de regel, of hoeft mijn auto zich nog niet aan die regels te houden?

Ik heb de belastingdienst gebeld en het RDW, deze geven aan dat er een tussenwand in moet zitten, maar konden mij verder ook niks duidelijk uitleggen. Ze lazen namelijk beide de belastingdienst.nl pagina op die ik zelf ook op mijn computer scherm kan lezen. Verder wisten ze het niet.

Heeft iemand hier meer antwoord voor mij? Want ik heb op dit moment een dicht schot erin zitten, maar het zou heerlijk zijn als daar een 30cm schot in mag.

Groeten,
Martijn

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 31 december 2015 09:58 AM
  [ # 1 ]

Bij mijn Berlingo uit 2004 zit een laag tussenschot en rechts een zijruit.
Dus als bij invoer van een auto de regels van het bouwjaar of eerste registratie gelden, mag dit bij jou.
Het is me jaren geleden al opgevallen dat in Frankrijk veel Berlingo’s links óók een zijruit hebben.
Dus jij boft dat je links èn rechts een zijruit hebt!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 31 december 2015 10:34 AM
  [ # 2 ]

Hallo Jalkerma,
Is jou berlingo ook op grijskenteken? Mijn auto heb ik gekocht in 2012, toen is die ook het land ingekomen.
Hoe kan ik erachter komen dat de regels van toe toepasbaar zijn op mijn auto.
Want inderdaad, volgens de officiele wet mag ik links niet eens een ruit in me auto hebben, kwam ik gister dus achter.

Profiel  
 
Gepost: 31 december 2015 11:48 AM
  [ # 3 ]

Waarschijnlijk heeft er iemand zitten slapen tijdens het invoeren. Ik heb nog nooit iets terug kunnen vinden over de combinatie volledige scheidingswand en ruiten achterin, dus het lijkt me stug dat die uitzondering officieel wel bestaat.

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 31 december 2015 11:56 AM
  [ # 4 ]

Heey Graddus, ja inderdaad.
Dus volgens de regels van nu, zou ik niet eens beide ruiten mogen hebben in de laadbak. Dus dan zouden de regels van 2004 kunnen gelden op mijn auto, waardoor de tussenwand er gewoon uit mag.

Als daar nu eens een keer duidelijkheid in kwam, dat zou een hoop schelen haha

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 december 2015 11:57 AM
  [ # 5 ]

Heel in het kort: Je berlingo heeft een type-goedkeuring van 2004, dus dat geldt voor wat de technische staat moet zijn, ingevoerd in 2012 maakt niet echt veel uit, zolang hij maar van binnen de EU komt. In Nederland mag die linkse ruit niet ingebouwd worden, maar bij invoer geldt: De Europese regels van vrij verkeer van goederen en personen verbieden het de RDW een auto die goedgekeurd is in een ander land en een geldig kenteken heeft in de EU in Nederland NIET toe te laten , dus als zij denken dat dat in Frankrijk mocht ( dat weet vrijwel geen mens), en dat kun je “claimen”....  dan laten ze dat gewoon toe. Eenmalig dat wel: Ik zou dus maar een paar foto’s bewaren van tijdens de invoer als je later nog eens problemen krijgt, het was goed bij invoer, dus heb je geen probleem. Ja dat is “rechtsongelijkheid”.....
Over dat tussenschot: Dat zat er origineel in, het moet dus blijven. De in Nederland geleverde Berlingo’s hadden blijkbaar een lager tussenschot, maar je mag dat eigenlijk niet veranderen. Als ze dat genoteerd hebben bij de invoer moet je er maar afblijven, als dat niet gedaan is dan kun je proberen dat te verlagen, maar als dat zichtbaar is heb je een wijziging aangebracht, en dat… mag niet, ook al mag het in Nederland wel.
Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 31 december 2015 12:01 PM
  [ # 6 ]

Klinkt als dat ik dan toch pech heb. Het is voor mij niet te achterhalen of ze genoteerd hebben dat de tussenwand erin zat. Het zit vast geschroeft, ik verwacht dat het bouten zijn en dan zal er schroefdraad in de cabine over blijven. Echter zou ik dit verbergen achter een nieuwe inrichting. Gestoffeerd, dan zouden ze dat moeten verwijderen.

Op dit moment wacht ik op een telefoontje van de Belastingdienst, van iemand die vrijstelling al dan niet toestemming mag geven op dit gebied.
Ben benieuwd, anders heb ik vooralsnog pech.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 31 december 2015 04:45 PM
  [ # 7 ]

Zal een Belgische Berlingo geweest zijn, hier kan dat perfect.
Hier bestaat ook dat lager tussenschot wel in combinatie met een ladderte achter de bestuurdersstoel.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 31 december 2015 04:52 PM
  [ # 8 ]

Hallo Paso,
Het is inderdaad een Belgische berlingo, komt het dan vaker voor? 2 ruiten achterin?
Goed om te horen, ik heb vandaag ook van verschillende dealers gehoord dat het tussenschot niet verplicht is.
Dus dan wijst het er toch wel op dat ik hem eruit zou kunnen gaan halen en kan gaan bekleden. Dan is het ook niet te zien dat daar een schot gezeten heeft.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 31 december 2015 05:19 PM
  [ # 9 ]

Ze zijn niet allemaal met ruiten achterin, was naargelang de klant het vroeg.
Er zijn er wel wel zo nieuw geleverd.
Er zijn er ook waar er achteraf ruiten zijn ingezet en omdat dat hier niet uitmaakt moest dat nergens doorgegeven worden, denk ook niet dat er een ander PVG (proces verbaal van goedkeuring) bestaat met of zonder ruiten.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 31 december 2015 05:27 PM
  [ # 10 ]

In België werden ze standaard geleverd met alleen een laddertje achter de bestuurdersstoel. Vroeg je om een laag tussenschot, dan kreeg je er een tot bovenaan de rugleuning van de stoelen. Ik heb destijds tweemaal een nieuwe Berlingo gekocht in België voor uitvoer naar Nederland. Het 30 cm schotje dat er in NL standaard in zat, stond in de catalogus als een schotje voor de Berlingo Electrique. Het was destijds even zoeken op de microfiche bij de dealer, maar het loonde de moeite. Voor goedkeur in Nederland moest het onverbrekelijk verbonden zijn met de carrosserie, alleen bouten was dus niet genoeg (bij de eerste slipte ik er tussendoor, bij de tweede trapten ze er helaas niet in).

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 31 december 2015 05:31 PM
  [ # 11 ]

Graddus dat was nieuw invoeren? Niet eerst ingeschreven in België? Want dan moet hij wel volledig aan de Nederlandse eisen voldoen, anders zijn het de Europeese richtlijnen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 31 december 2015 05:57 PM
  [ # 12 ]

De eerste was inderdaad nieuw invoeren, de tweede heeft twee weken op Belgische platen gereden, anders kreeg ik geen korting van de Citroën België Smile Ik heb ze hoe dan ook gewoon conform de Nederlandse regelgeving besteld, dus dichte zijwanden en het in NL gebruikelijke tussenschotje. De eerste was een 98er, de tweede de faceliftversie, een 03er.

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 01 januari 2016 04:40 PM
  [ # 13 ]

Mijn Berlingo heeft van 2004 tot 2012 op het Belgisch vliegveld rond gereden, het lijkt erop dat toen die dichte tussenwand er altijd ingezeten heeft. Want op de bouten is ook gekit.
Op dit moment lijkt het erop alsof ik die tussenwand er gewoon uit kan halen, want het zal nergens genoteerd staan. Ben benieuwd of ik uberhaupt word terug gebeld door de Belastingdienst met het antwoord omtrent de tussenwand. Ik heb inmiddels al van verschillende dealers vernomen dat het niet verplicht is. (Zelfde bouwjaar en ook grijskenteken berlingo’s)

Profiel  
 
ollie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-02-2009

Gepost: 01 januari 2016 08:59 PM
  [ # 14 ]

Hi,


De belastingdienst bekijkt het voertug fiscaal, een extra ruit(links) valt buiten de regels en is strafbaar.
Voor de aanwezigheid van de ruit, kun je op elk moment beboet worden.(bv gezamelijke verkeerscontrole verschillende diensten), de politie zal er overigens niet naar kraaien in het algemeen.
Ik heb destijds gebeld met de Bel.dienst ivm een soortgelijke situatie, daar werd me verteld dat er een sanctie plus 100%boete opgelegd kan worden.
Bij twijfel of protest kan men bellen en een afspraak maken en het voertuig laten schouwen.

Het lage tussenschot is verplicht(APK punt) bij een Berlingo/Partner(‘97/2008), het hoge schot kan men vrij plaatsen/verwijderen.
Ook de door Gefco geleverde modellen zaten zonder breekbouten vast.
Daareentegen, afgelopen week was men plots van mening bij de RDW dat zo’n schot met breekbouten vast moet zitten en dus niet gemakkelijk te verwijderen mag zijn.
Hierin lijkt de willekeur van de keurmeester een rol te spelen….ook hier geld leuker kunnen we het niet maken…moeilijker wel Smile

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 januari 2016 09:15 PM
  [ # 15 ]

Als je in Nederland een linker ruit inbouwt verlies je het grijs kenteken en de voordelen, dat is correct.
Als je echter een auto op grijs kenteken zet vanuit het buitenland MET een linker zijruit dan blijft dat O.K.: Waarom: Het europees recht gaat boven het Nederlandse ( of we willen/wilders of niet;). Dat vrij verkeer van personen en goederen was een echt stokpaardje van Bolkesteijn, hij heeft dat zo geïmplementeerd dat het met een paar uitzonderingen boven alle nationale wetten gaat. Als men daartegen ingaat en laat dat in “Brussel” weten dan komt er aardig snel een berichtje direct aan de minister in Nederland over ” wat hij/zij aan het doen is”. Men weet dat best wel bij de belastingdienst en naar mijn weten staan die zijruiten niet bij de uitzonderingen. Ze hadden dus bij de aanvraag van het grijs kenteken wel moeilijk kunnen doen…..maar later niet meer.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook