1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Happy 2016 met mijn nieuwe Citroën CX 25 diesel
Ralph antwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 07-02-2015

Gepost: 03 januari 2016 01:52 AM

Beste wensen voor 2016 aan alle citroen liefhebbers
Ben nieuw op het forum en mijn naam is Ralph uit Antwerpen
Gisteren een citroen cx25 diesel pallas bwj 83 met 210000km gaan halen die al een lange tijd stil stond.
Heb hem eerst een beetje gepoetst, oliepeil nagekeken alsook koelvloeistof en lhm
Nu was ik zo nieuwsgierig of het beestje wel zou starten???
Batterij aangesloten draaide kontaktsleutel om en ging voorgloeien.
Tot dan toe ging alles goed.Bij starten pats kortsluitng en alles uit. Niets meer???
Na wat zoeken kortsluiting gevonden een stroomdraad die tegen motorblok lag veroorzaakte dit.
Vervolgens batterij terug aangesloten terug voorgloeien en proberen te starten.
Ditmaal had ik meer geluk en hoorde ik de startmoter draaien doch ging heel zwak net alsof je een lege accu hebt.
Extra massakabel gelegd aan motorblok en jaaa hij start normaal.
Diesel opgepompt paar maal voorgloeien en YES hij doet het even een blauwe wolk en hij draaide.Motor loopt goed en geen koelvloeistof lekkage.Ongelooflijk hé.Het dashbord geeft me een space gevoel. Schitterend.
Doch nog wel andere probleempjes maar moest stoppen wegens te donker buiten om verder te doen.
Wagen heeft geen vering kwam niet omhoog popm tikte niet wel genoeg lhm olie in.
Waar kan ik ontlastingsschroef vinden??? Misschien staat deze los of moet ik hem even open draaien en terug dicht zetten of zijn alle bollen stuk?? Het tweede probleem is dat koppelingspedaal beneden ligt.Kabel gevroken of is dit ook hydraulisch
Hier alvast een foto van de wagen Bedoeling is hem in te schrijven als oldtimer en er toch wekelijks een paar maal mee te rijden.
Groetjes Ralph uit het Antwerpse

Afbeelding Bijlagen
235.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 januari 2016 02:46 AM
  [ # 1 ]

Als de pomp genoeg olie krijgt moet ze omhoog komen. Ook als de bollen stuk zijn. De koppeling is met een kabel. Welkom!!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Ralph antwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 07-02-2015

Gepost: 03 januari 2016 10:40 AM
  [ # 2 ]

Hoi Jantje alvast bedankt voor je reactie en zal ik nakijken
greetz Ralph

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 03 januari 2016 10:44 AM
  [ # 3 ]

Anders de slang er even afnemen bij het vaatje en vol laten lopen met lhm.

En welkom hier,

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Ralph antwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 07-02-2015

Gepost: 03 januari 2016 10:57 AM
  [ # 4 ]

Thanks voor de goede tip ga ik morgen zeker proberen
Groetjes Ralph

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 januari 2016 11:03 AM
  [ # 5 ]
Ralph antwerp schreef:

Het tweede probleem is dat koppelingspedaal beneden ligt.Kabel gebroken of is dit ook hydraulisch

er kunnen 3 dingen aan de hand zijn:

1- Kabel gebroken
2- koppelingshevel gescheurd/gebroken
3- druklager dwars door de koppelingsdrukgroep heen getrapt.

1 komt wel eens voor, 2 wat minder en 3 is meestal de reden dat 1 en 2 gebeuren. Om 3 op te lossen moeten de motor en versnellingsbak samen worden uitgebouwd.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Ralph antwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 07-02-2015

Gepost: 03 januari 2016 03:45 PM
  [ # 6 ]

Amai Waterman hoop dat het niet het laatste is want dat is waarschijnlijk veel werk?En dan is het beste een volledige nieuwe koppeling plaatsen zeker.Ga dit morgen alvast controleren.Nu misschien een domme vraag maar kan motor niet blijven zitten en enkel de versnellingsbak eruit.Heb dit vroeger eens gedaan met een citroen Xm en dat lukte wel,niet makkelijk werken natuurlijk.
Groetjes Ralph

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 januari 2016 03:47 PM
  [ # 7 ]

Helaas Ralph, bij een cx moet altijd de motor samen met de bak er uit. Het los uitbouwen van de bak gaat écht niet. En inderdaad, als de kabel en de hevel ok zijn is het 99% zeker de koppeling en moet er een nieuwe set in. Dat is een uur of 16 werk…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 03 januari 2016 04:36 PM
  [ # 8 ]

op die puntjes van waterman hoort te staan:

als je cx ervaring hebt, eb er verder niet veel aan de hand is.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Ralph antwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 07-02-2015

Gepost: 03 januari 2016 07:19 PM
  [ # 9 ]

Ok heren dus met mijn beetje ervaring zal het dus wel het dubbele aan uren zijn en geen tegenslagen hebben.Welk merk neem ik dan het beste als het de koppeling mocht wezen.Origineel of zijn er nog andere en betere merken???
Hierbij nog een foto van de wagen.Eigenlijk nog vrij strak wat koetswerk betreft wel hier en daar een roestpokje maar valt eigenlijk wel mee.

Profiel  
 
Ralph antwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 07-02-2015

Gepost: 03 januari 2016 07:28 PM
  [ # 10 ]

Poging 2 voor foto

Afbeelding Bijlagen
cx Ralph.jpgpallas Ralph.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 03 januari 2016 07:55 PM
  [ # 11 ]

ziet er leuk uit.

ga eerst maar even zien of de kabel en hevel in orde zijn voordat je denkt over welke koppeling erin moet.

hoe lang heeft hij stilgestaan? kan ook nog zijn dat de hevelas vast zit.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Ralph antwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 07-02-2015

Gepost: 03 januari 2016 08:32 PM
  [ # 12 ]

Hij heeft 2 jaar stilgestaan.Kan dit gebeuren op zo’n tijdspanne? Ja heren ga morgen al eerst zien dat ik mijn veersysteem in beweging krijg en als dat werkt en heb tijd over gaan we naar de koppeling kijken en zien wat het probleem eigenlijk is.Maar vraagje als die hevel vast mocht zitten hoe krijg je die dan los?? Met kruipolie of iets anders?Zal dan best WD40 inspuiten zeker.Ja eigenlijk ziet de wagen er nog best goed uit heb al ergere exemplaren gezien.Trouwens weet eigenlijk niet hoe een cx rijdt.Heb vroeger wel gereden met GS en ds.Trouwens ds heb ik nog steeds(ongeveer 20jaar en staat nu 5jaar stil) in garage maar dat is voor een ander topic als we daar mee starten. Nu belangrijkste is de Citroen cx weer mobiel te krijgen

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 januari 2016 10:39 PM
  [ # 13 ]
waterman schreef:

Bij een CX moet altijd de motor samen met de bak er uit.

De doodeenvoudige reden hiervoor is het feit dat de nokkenas door het koppelingshuis loopt en daarin zelfs is gelagerd.
Op het einde ervan zitten de V-snaarpoelies voor de aandrijving van de waterpomp en de hogedrukpomp (bij een non-airco-uitvoering) of airco (bij een airco-uitvoering).
Je krijgt simpelweg de bak niet voldoende opzij.

Even off topic, wij NL’ers zijn jaloers op jullie oldtimerregeling voor diesels. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 03 januari 2016 11:17 PM
  [ # 14 ]
Ralph antwerp schreef:

Extra massakabel gelegd aan motorblok en jaaa hij start normaal.

Ralph antwerp schreef:

Het tweede probleem is dat koppelingspedaal beneden ligt.Kabel gebroken of is dit ook hydraulisch

Hallo Ralph,

De kans is groot dat je koppelingskabel gebroken is doordat je een massaprobleem had. De massa gaat dan via de koppelingskabel lopen en die kan het hoge ampèrage wat nodig is tijdens het starten niet aan, wordt roodgloeiend, en breekt uiteindelijk.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Ralph antwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 07-02-2015

Gepost: 03 januari 2016 11:21 PM
  [ # 15 ]

Ok ga morgen nakijken wat eigenlijk de oorzaak is.Vind het tof van jullie als leek zijnde cx bezitter toch veel info te verkrijgen.Hou jullie op de hoogte wat het zal worden.Ja die regeling oldtimer hier in Belgie is nu nog gunstiger dan in Nederland maar we zijn niet zeker voor hoelang nog daar ze ook bezig zijn met aanpassingen in de toekomst betreft wetgeving.Spreken al van wijziging tegen 2017.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook