1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vreemde leiding
Hanmetdsnsm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-12-2014

Gepost: 07 januari 2016 05:51 PM

Beste mede DS’ers,

De laatste tijd weer actief met mijn ambulance bezig geweest. En met name de hydrauliek. Nieuwe leidingen maken e.d. Maar nu kom ik linksvoor achter het schutbordje een leiding tegen met een krul erin. Deze is afgeroest van een t-stuk waar ie vast in zit, dus zonder koppeling. En bij inspectie is het een leiding met een kern. Is dus geen leiding maar iets anders?

Ik heb geen idee waar deze voor dient en hoe dit te vervangen. Hebben jullie tips?

Dank alvast.

op de wat bewogen foto (excuus) is de leiding al korter dan oorspronkelijk

Afbeelding Bijlagen
Leiding ds.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 januari 2016 06:06 PM
  [ # 1 ]

Ik dacht dat (in ieder geval op oudere) dssen in sommige leidingen een metalen draad zat om bij de hoge vloeistofsnelheden vibraties te voorkomen..Van waar naar waar loopt de leding?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hanmetdsnsm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-12-2014

Gepost: 08 januari 2016 12:35 AM
  [ # 2 ]

Die leiding komt van het rempedaal en splitst zich in de roze leiding naar achteren. Ik kan ff niet zien of het rem of veer is.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 08 januari 2016 11:34 PM
  [ # 3 ]

Het betreft hier een remleiding, zoals je kunt zien in het onderdelenboek, pag 3-394/4 of 5.
M.i. zijn er twee manieren om deze verbinding te herstellen:
- Je kunt een koppelstuk (knelkoppeling) monteren (verkrijgbaar bij de id/ds club). Je koppelt dan de bestaande leiding aan een nieuw stuk met wartel aan het andere uiteinde. Die komt in het drieweg stuk. Ofschoon niet iedereen zal aanraden zo’n koppelstuk in een remleiding te plaatsen, heb ik er goede ervaringen mee. Er zijn koppelstukken geleverd van een niet goede passing, laat je dus goed informeren.
- Je kunt de gehele leiding vervangen. Dit is beslist geen gemakkelijke klus, maar het kan wel, ook met gemonteerd draagarmenstel. Risico is dat je andere leidingen, die mogelijk aangetast zijn door roest, doet breken. Dan ben je niet blij.

Als je toch van plan bent de motor te demonteren, en het draagarmstel, dan wordt de klus een heel stuk makkelijker.

Profiel  
 
Hanmetdsnsm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-12-2014

Gepost: 09 januari 2016 01:17 AM
  [ # 4 ]

Dank repelsteeltje voor je reactie en advies. Ik ga het eens proberen zonder demontage. Wordt wel lastig om op die plek een flens te maken maar toch. Heb je ook enig idee waarom er een kernin zit? En waarom de krul.

Als ik het voor elkaar heb dan post ik een foto!

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 09 januari 2016 10:06 AM
  [ # 5 ]

Kern en krul waren dacht ik bedacht om vibraties tegen te gaan, zodat hydraulische vloeistof gecontroleerd rond kan gaan. Hiermee zouden trillingen tijdens het remmen voorkomen worden, of geminimaliseerd (gereduceerd).

Het gaat beslist lukken om op die plek een knelkoppeling te monteren, zorg wel dat de bestaande leiding brandschoon is (roestvrij). En check, na montage, uiteraard op lekkage. Gewoon in rijstand, na ontluchten remmen in de hoogste stand, dubbelcheck bij meerdere keren intrappen van rempedaal. Werk op zekerheid.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 januari 2016 02:20 PM
  [ # 6 ]

De kerndraad werd toegepast om de stroomsnelheden in de leidingen voor de vering te beperken.
Zonder die draad zakt de auto te snel in.
Bedenk dat de achterremmen worden gevoed door de veerdruk op de achterveercilinders. Dat verklaart ook de bos HD leidingen van voor naar achter.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 12 januari 2016 05:38 PM
  [ # 7 ]

Die veer heeft inderdaad een dempend effect op de vloeistofsnelheid langs de binnenkant van de wand in de leiding, en die krul is zodat de leiding niet breekt als ie trilt.
@JanSr; volgens mij worden de oudere types de achterremmen inderdaad gevoed vanuit de bollen, en worden in ieder geval de nieuwere types (met paddestoel ipv. pedaal) niet direct gevoed door de achterbollen maar vanuit een aparte rembol. De achtervering heeft wel nog een leiding naar de remcilinder lopen omdat de druk op de bollen van de achtervering bepaald hoe hard de achterremmen bekrachtigd worden. Wellicht dat ook de ‘kale’ (ID) nieuwere types berline met rempaddestoel nog steeds direct remmen op de achterboldruk maar in elk geval de break (en ambulance) vanaf naar ik meen ‘67 hadden rembollen. Dat verdeelblok waar ie uit komt is als het ware een veiligheidsklep met een druksensor erin. Die klep zorgt ervoor dat het remsysteem eerst op druk wordt gebracht en daarna pas de vering. De sensor van dit blok zorgt volgens mij voor een waarschuwingslamp van je rempedaal op je dashboard. correct me if i’m wrong want ik heb het boekje hydrauliek hier niet bij de hand, maar als de TS dat wel heeft dan kan ie misschien beter herleiden waar de leiding voor dient.

edit: ik zit te twijfelen over het achterremverhaal (ik dacht dat breaks een eigen achterrembol hadden) maar ik denk dat die kabel met krul voor je hoogteregelaars is.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 januari 2016 06:03 PM
  [ # 8 ]

Dsen hebben nooit een extra rembol achter. Ook de breaks niet. Bij De paddestoel komt de remdruk uit de remaccu en stuurt de veerdruk achter het wagentje onder de paddestoel en komt de remdruk achter daar ook vandaan (alle breaks hebben een paddestoel). Bij de pedaal auto’s komt de achterremdruk uit de achterveercylinder.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 januari 2016 06:08 PM
  [ # 9 ]
bogaard77 schreef:

Dsen hebben nooit een extra rembol achter.

tot ca ‘60 wel Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 12 januari 2016 06:13 PM
  [ # 10 ]

ja bogaard, dat bedoel ik, met dat wagentje! Wist alleen niet zeker of er nog een extra bol achter was. Meen ook ergens gelezen te hebben dat er een extra rembol zat bij bepaalde uitvoeringen maar dat zal wel fictie zijn geweest.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 januari 2016 06:14 PM
  [ # 11 ]

De paddestoel was een prachtig stukje engineering maar nodeloos ingewikkeld.
Bij de paddestoel wordt op listige wijze de remdruk naar rato van de veerbelasting verdeeld over voor en achter.
De achterveerdruk duwt een zuigerstang met een rol aan het eind tegen een spiraalveer in over een hefboom.
De hefboom drukt de twee remserve’s in, eentje voor de voorremmen, eentje voor de achterremmen.
De stand van die rol op de hefboom bepaalt welk deel van de pedaaldruk (=paddestoeldruk) naar de voorrem, resp. de achterrem gaat.
Beide servo’s worden gevoed door de systeemdruk, die daar komt na de remdrukaccu.
Die is er alleen om te zorgen dat je nog kan remmen als er te weinig systeemdruk is, bijvoorbeeld door een calamiteit.

Het remservo van de eenvoudiger modellen (zeg maar de ID modellen) is veel simpeler maar minstens zo effectief en een stuk minder storingsgevoelig.
Er is maar één plunjertje, dat drukt tegen de voorremdruk in, dat is de tegendruk die je in het pedaal voelt. De tweede helft van het plunjertje laat de veerdruk van de achterbollen toe op de achterremmen. Het eerste deel heeft de systeemdruk als voeding, alweer uit die remdruk-voorraadbol.
Op die wijze ontstond ook een gescheiden remsysteem voor/achter.

Als je achterremmen te veel slag hebben kan je dat voelen doordat de auto achter een stukje zakt bij het remmen.
Dus: zowel de paddestoel als de pedaalmodellen hebben evenveel HD leidingen naar achter. En beide hebben ze een rem-accu.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 januari 2016 06:21 PM
  [ # 12 ]

De verwarring is altijd groot, met name ook door de wijzigingen die het XM systeem meekreeg.

Alle XM’s met Diravi besturing hebben zo’n rem-accu, die wordt daarom geheel ten onrechte Diravi bol genoemd.
Men zegt dat die rem accu daar dan zit omdat de Diravi besturing meer systeemdruk zou gebruiken dan een Dirass besturing.

Echter, auto’s met Dirass hebben een dubbele HD pomp, met een separaat stuurbekrachtigingsdeel.
De veer- en remsysteemdruk wordt daar dus niet beïnvloed door de besturing.

Er zijn ook XM’s met achter een extra bol, om het inzakken tegen te gaan.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 januari 2016 06:23 PM
  [ # 13 ]
JanSr schreef:

Dus: zowel de paddestoel als de pedaalmodellen hebben evenveel HD leidingen naar achter. En beide hebben ze een rem-accu.

Jan, een D-model met een rempedaal heeft géén remaccu. Alléén een D-model met paddestoel-remknop heeft een remaccu, en tot ca 1960 hebben die auto’s er zelfs 2.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 januari 2016 06:38 PM
  [ # 14 ]

Ha, net even gekeken, je hebt weer gelijk. Hoewel ik een D-Super5 1973 had MET een remaccu. Misschien naderhand door een angsthaas erbij geklust.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Hanmetdsnsm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-12-2014

Gepost: 12 januari 2016 06:44 PM
  [ # 15 ]

De leiding met kern is dan de drukaanvoer naar de achterremmen in ieder geval. Ik zal een knalkoppeling maken maar ben benieuwd of ik de boel dan niet blokkeer met knellen. Trompen zal wel geen optie zijn of heeft iemand daar ervaring mee?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook