Trillen bij optrekken in 1e versnelling
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 16 januari 2016 04:09 PM

Al een tijdje heb ik last van een trilling tijdens optrekken vanuit stilstand (dus in de 1e versnelling van de EGS versnellingsbak). Het lijkt de koppeling dit trilt. Ook heb ik een enkele keer last gehad van wat bonkerig weggedrag bij langzaam rijden, het lijkt alleen bij koud weer en is er niet continu.

De auto is bij de dealer geweest en die heeft de welbekende uitspraak: niets aan de hand, producteigenschap. Wij hebben nog Citroen Select garantie tot half augustus en ik wil niet ná de garantie te maken hebben met een dure reparatie. Heeft iemand enig idee of dit vaker voorkomt en zo ja, wat er aan de hand is?

De EGS bak schakelt verder zeg soepel dus daar geen klachten over. Ik lees op een Peugeot forum wel iets over een regelunit van de 2tronic bak (dezelfde als de EGS) en lekkage bij de bak…

Alvast bedankt!

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 16 januari 2016 06:35 PM
  [ # 1 ]

Keer langs een andere garage rijden. Oldenhage in Nieuw Vennep heeft bovengemiddelde kennis van automaten. Wellicht van jouw half-automaat.

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 16 januari 2016 08:22 PM
  [ # 2 ]

Prima tip! Ik ga ze wel even bellen, is half uurtje rijden voor mij dus is de moeite waard!

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 20 januari 2016 09:48 PM
  [ # 3 ]

Waarschijnlijk ben je een rustige rijder!  Je koppeling pakt dan op bij een laag toerental en daardoor slijt de koppelingsplaat ongelijk….
De koppeling krijg je weer vlak door een keer flink gas te geven met de voet op de rem. Niet te lang om verbranden te voorkomen!
Onze Pluriel had er ook last vast, evenals mijn MGb uit 1979.

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 20 januari 2016 11:29 PM
  [ # 4 ]

Klopt inderdaad. Ik hou van lekker doorrijden maar ben geen stoplichtsprinter. Bedankt voor de tip, ik ga dat voorzichtig proberen.

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi.

Huidige voertuigen: C1 (2019), Ë-C4 Shine (2023), Ford Puma (2022), Yamaha Super Ténére (2013), Hymer B654 camper

Profiel  
 
caroden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 19-05-2005

Gepost: 14 augustus 2016 08:34 AM
  [ # 5 ]

UPDATE probleem trillen bij optrekken:

Het probleem met trillen kwam steeds vaker voor en was na de vakantie (de auto is thuisgebleven) ineens zo erg dat het net was of je over een geribbeld wegdek reed tijdens optrekken. Niet altijd maar zo af en toe. De tip van JohnFred om het de rem erop gas te geven heb ik 1x geprobeerd en dat leek inderdaad te helpen maar helaas hielp het maar van korte duur. En ik denk dat dat niet de oplossing kan zijn. Lijkt met toch niet goed voor de techniek om dit met regelmaat uit te voeren. Dus ik wilde uiteeraard heel graag een definitieve oplossing Smile

Gelukkig kon ik het probleem tijdens een rit filmen en heb dit filmpje naar onze dealer gestuurd. De garantie loopt namelijk af en ik wil niet over een paar maanden ineens met hoge kosten geconfronteerd worden, te meer omdat het probleem al vanaf het begin aanwezig is.

De dealer reageerde erg snel (binnen een paar uur nadat ik een brandmail gestuurd had werd ik al gebeld) en vroeg de auto een paar dagen bij ze achter te laten. Daar staat de DS5 nu dus en het blijkt dat het vliegwiel los zat/speling had (??) en de koppeling vervangen dient te worden. Volgens mij wordt het vliegwiel ook vervangen. De auto is nog niet klaar maar ik ben uiteraard erg benieuwd hoe ie straks rijdt.

Ik ben i.i.g. erg blij met hoe de dealer de zaak uiteindelijk aangepakt heeft.

DS5 2012 (de 12e Citroen in mijn autoleven)
Fiat 500 2015
HYMER camper B544 1992

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook