1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Centrale deurvergrendeling geblokkeerd Pluriel
kolleean
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 13-10-2014

Gepost: 18 januari 2016 10:25 PM

Sinds vandaag problemen met de centrale deurvergrendeling. Als de achterklep van de Pluriel open is geweest gaan de deuren niet meer op slot. De achterklep is gewoon dicht en sluit prima af. Maar als ik vervolgens met de CV de deuren wil afsluiten hoor ik een dubbele klik en gaan de deuren niet op slot. Het lijkt er echt op dat dit wordt veroorzaakt door het achterklepje. Is iemand bekend met dit probleem? Enig idee hoe dit kan worden opgelost? Dank alvast voor de reacties.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 januari 2016 10:29 PM
  [ # 1 ]

De CV ziet dan de achterklep niet als “gesloten”.

Krijg je die melding niet in het display?

Aan weerskanten, bij de achterklepvergrendeling, zitten microswitches die dat detecteren.
Mogelijk 1 defect of draadbreuk?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
kolleean
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 13-10-2014

Gepost: 18 januari 2016 10:53 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie Rene. Ik heb het straks nog even bekeken. Als ik het achterklepje open heb, dan zitten er aan de zijkanten 2 ‘palletjes’. Het linkerpalletje kan ik indrukken, het rectherpalletje niet. Zijn dat de microswitches waarover jij het hebt in jouw reactie?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 januari 2016 11:21 PM
  [ # 3 ]

Welke kleur hebben de palletjes?

De microswitches zijn zwart met groen.

Heb je mogelijk last van iets wat vast gevroren is?
Waar overnacht de Pluriel, binnen of buiten?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 januari 2016 11:24 PM
  [ # 4 ]

De microswitches zijn overigens alleen zichtbaar als de kunststof kap aan de binnenzijde van de achterruit verwijderd is.

Volgens mij zie je dus de vergrendelingen, waarvan er 1 vast staat.

Kan je een foto plaatsen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Escher
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013

- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gepost: 22 januari 2016 10:12 AM
  [ # 5 ]

Ik zou sowieso eerst goed controleren of de twee slotjes van je kofferruit, die zich uiterst links en rechts bevinden en ook deels met het blote oog te zien zijn, wel goed functioneren. Heb zelf een gelijkaardig probleem gehad in de zomer van 2012.

De kofferruit leek op het eerste zicht wel te sluiten, maar als je vervolgens je vingers onder één van de hoeken stak, gaf het ruitje aan die kant nog mee (= niet in het slot gevallen). Als niet alle sloten vergrendeld zijn, kan je de auto ook niet met de centrale deurvergrendeling sluiten.

Met wat geluk dient dan enkel het defecte slotje vervangen te worden. Met wat pech, zoals in mijn geval, wordt het haperende slotje veroorzaakt door de versleten kabels van het dakmechanisme en zit je met een dure herstelling aan het dak…

2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i

Profiel  
 
kolleean
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 13-10-2014

Gepost: 22 januari 2016 12:19 PM
  [ # 6 ]

Dag Escher, dank voor je reactie. Het slotje aan de rechterkant sluit inderdaad niet af. Ik ga eens kijken of ik dit onderdeel los kan vervangen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 januari 2016 12:31 PM
  [ # 7 ]

Zijn los te vervangen, maar nieuw flink prijzig.

Het onderdeelnr. van de sluitingen is 8484A9 voor rechts en 8484A8 voor links, kosten per stuk ca. 106 euro
De bijbehorende elektrische bediening kost ca. 146,50, alles bij de dealer.

Ik zou beginnen met het verwijderen van de kunststof afdekkap aan de binnenzijde van de achterruit en kijken wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Wellicht lost wat WD40 alles al op.

En mocht er echt iets stuk zijn, neem dan maar even contact op met Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep.
Die heeft het zeer waarschijnlijk wel gebruikt op de plank liggen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
kolleean
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 13-10-2014

Gepost: 22 januari 2016 12:48 PM
  [ # 8 ]

Top, bedankt voor de info Rene. Ik ga het morgen (als het wat minder koud is buiten) allemaal eens loshalen. Ik woon in de buurt van Oldenhage dus dat komt wel goed.

Profiel  
 
kolleean
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 13-10-2014

Gepost: 24 januari 2016 12:20 PM
  [ # 9 ]

En het probleem lijkt (voor dit moment) verholpen. Het achterklepje sluit weer en de CV werkt inderdaad weer. Het heeft met de vorst te maken gehad denk ik. Maar het is natuurlijk niet goed, ik ga deze week alles even loshalen en bekijken.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 januari 2016 02:50 PM
  [ # 10 ]

Waarschijnlijk dus vocht in het vergrendelmechanisme.

Drogen en inspuiten met WD40 o.i.d.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Meervoud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-04-2015

- C3 Pluriel 1.4 Caractère (NL)=Côte d'Azur (B)
Gepost: 21 september 2018 11:56 PM
  [ # 11 ]

Mijn blauwe Pluriel (2006) blokkeert sinds kort, ook in de zomer, om met de afstandsbediening af te sluiten. Het probleem zit waarschijnlijk in de mini contact(en) van het achterruit, of het is toch een mechanisch- of een vochtprobleem.

Bij geopende ruit zie je aan de zijkanten een inklikbaar sluithaakje. Bij mij klikt het haakje aan de rechterkant niet maar veert weer open. Hoort dat verschil? Als je dan op de opentoets drukt opent het de haakje(s). Het raam gaat daarna gewoon dicht maar meestal gaat de auto niet op slot. Wacht je een onbepaalde tijd, dan gaat de auto alsnog met de AB gewoon op slot.
Als je daarna de auto weer opent, weigert het dak open te gaan, dus zit de achterruit electrisch nog niet goed dicht. Het oranje serv lampje brand, evenals het rode deuren open lampje.

Kan een van jullie en/of een computeruitlezing deze storing ophelderen? Ben benieuwd.

MEERVOUD

 

 

Profiel  
 
Meervoud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-04-2015

- C3 Pluriel 1.4 Caractère (NL)=Côte d'Azur (B)
Gepost: 27 september 2018 10:55 PM
  [ # 12 ]

Vandaag de kunststof bescherming onder het achterraam los gehad. Het rechter slotje werkt weer normaal net zoals de linker en daarmee gaat de auto gelukkig weer met de AB op slot.
Daartoe heb ik heb de witte plastic verbindingsasje tussen een zuigertje naar het metalen slotje wat bewogen. Er zit speling op de verbindingsas dus hoe lang het goed blijft moet blijken. In ieder geval was niets kapot. De metalen sluiting klikt weer en veert tegen een mini-contactje die de auto afsluit.
Bovenal gaat het dak daardoor ook weer open en dicht!
MEERVOUD = PLURIEL

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 september 2018 08:46 AM
  [ # 13 ]

Wat jij een zuigertje noemt is een solenoid of te wel een magneetspoeltje.
Er zit aan beide zijden 1 gemonteerd.
Bij het indrukken van de ontgrendelingstoets op de achterruit worden deze bekrachtigd, via een stangetje worden de sluitingen ontgrendeld.
Zorg ervoor dat deze soepel blijven werken, bijvoorbeeld door deze te smeren met WD40 o.i.d.
De speling op de verbinding is standaard, dit om de sluiting de mogelijkheid geven om goed te vergrendelen.
De stand van de sluiting wordt bewaakt m.b.v. het microswitchje.
Als de besturing van het dak de achterruit als niet gesloten ziet, bijvoorbeeld omdat een sluiting blijft hangen, volgt er geen vrijgave.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Meervoud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-04-2015

- C3 Pluriel 1.4 Caractère (NL)=Côte d'Azur (B)
Gepost: 28 september 2018 12:59 PM
  [ # 14 ]

Dank Rene voor je aanvullingen.
Zal WD40 gebruiken als een slotje weer blijft hangen. De mechanische overbrenging van de ‘solenoid’ naar de microswitch blijft een heel gevoelig onderdeel. En vooral lastig als de auto met de AB niet wil afsluiten én het dak daardoor niet meer wil openen.
MEERVOUD

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 september 2018 01:10 PM
  [ # 15 ]
Meervoud schreef:

De mechanische overbrenging van de ‘solenoid’ naar de microswitch blijft een heel gevoelig onderdeel.

Die is er niet, de solenoid is door een stangetje verbonden met de sluiting.
En op de sluiting zit weer de microswitch. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook