Snelheidsmeter XM doet het weer
niekcx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007

- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Gepost: 24 januari 2016 02:40 PM

Al een tijdje had de snelheidsmeter van mijn XM V6.24 uit 1999 kuren. Af en toe sloeg de naald naar nul en gaf dus geen snelheid meer aan. Het aantal gereden kilometers telde dan ook niet verder. Een klap op het dashboard hielp vaak wel, dan gaf de meter weer vrolijk de snelheid aan. Zo lang het duurde…

Zoekend op het forum en elders op internet vond ik diverse mogelijke oorzaken, die ik vervolgens probeerde op te sporen en te verhelpen. Onder meer bekeek ik de printplaat goed op mogelijk losse solderingen. En probeerde ik of met contactspray de stekkers beter contact zouden maken. Dat leek te helpen, dan functioneerde de snelheidsmeter daarna een tijdje prima. Maar blijkbaar was dat meer geluk dan wijsheid, want na verloop van tijd begon de naald weer kuren te krijgen.

Uiteindelijk vond ik een andere mogelijke oorzaak die iemand aangaf. De draadjes in de stekkers zijn bij de productie blijkbaar (met de isolatie er nog omheen) in een soort V-vormige metalen contacten gedrukt. Die drukken door de isolatie heen en maken zo contact met de kernen van de draden (als ik het goed begrepen heb). Door een zwart stripje blijven ze onderin gedrukt. Maar na verloop van tijd maakt blijkbaar soms de kern van een draadje net geen contact meer.

Van het draadje van de snelheidsmeter heb ik de isolatie verwijderd. Daarna heb ik de kerndraadjes dubbel gevouwen en om elkaar gedraaid, zodat het geheel iets dikker werd. Daarna heb ik een dun reepje zacht kunststof er bovenop geplaatst (zodat het draadje goed onderin gedrukt blijft) en daarna het zwarte stripje er weer op gedrukt. Daardoor maakt de kern goed contact en het wonder geschiedde: de snelheidsmeter blijft nu functioneren.

Hopelijk is dit een blijvende oplossing. Inmiddels al een hele tijd functioneert de snelheidsmeter probleemloos.

Afbeelding Bijlagen
01.jpg02.jpg03.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook