1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CX trop chaud
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 25 januari 2016 10:15 PM

Lang geleden dat ik in dit deel van het forum ben: na een paar jaar XM ben ik weer terug bij… Nou ja, bij af vermoedelijk. Mét een CX Break 25 diesel, ongeblazen, uit 85. Niet mooi maar wel een héérlijk ding, sinds begin december al 3.500 kilometer mee getoerd. Wel anders dan een 24-kleps 6-cylinder.

Maar natuurlijk ook met de nodige narigheid, en dus een vraag.
De auto kwam niet goed op temperatuur. Na dat -overigens met succes-  een tijdje met kartonnetjes voor de radiateur te hebben opgelost, ben ik nu de thermostaat gaan vervangen. Dat bleek niet overbodig te zijn, want er zat helemaal geen thermostaat in. Na plaatsing varieert nu de motortemperatuur voortdurend, van precies goed (meter in het midden) tot onwenselijk hoog (tegen het rood aan). Volgens mij zou het kunnen liggen aan twee dingen:

1. Thermostaat verkeerd om, want ik had geen voorbeeld. Het leek mij dat het grootste deel, dus met de veer etc, in het thermostaathuis moet verdwijnen en niet in de slangtuit. Het ik dat goed bedacht?

2. Ontluchten. Als ik het goed begrijp is er een ontluchtpunt op de radiateur, aan de rechterkant vanuit de rijrichting gedacht, en een nippel op de aansluiting van een verwarmingsslang op de kop. Is het echt nodig met name die laatste los te draaien? Want die zat bij de eerste voorzichtige poging erg vast, en lijkt ook nu niet tot meewerken bereid…

Erg bedankt alvast!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 januari 2016 11:27 PM
  [ # 1 ]

En vergeet die op de waterpomp niet!

En ja, ze moeten alle drie open om goed te ontluchten.

Met een verkeerd om gemonteerde thermostaat zie je het volgende gedrag.
Vanaf de start van een koude motor zie je eerst de temperatuur flink oplopen, tot dik in de negentig graden.
Dan gaat de thermostaat uiteindelijk toch open en daalt de temperatuur naar de normale waarde van ca. 86 C.
Dit alles uit eigen ervaring.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 januari 2016 10:04 AM
  [ # 2 ]

Het waselement, dus het dikke deel, moet in het warme deel dus in de pomp.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 26 januari 2016 01:51 PM
  [ # 3 ]

Heel fijn, hartelijk bedankt! De thermostaat zit dan goed gemonteerd. Ook het ontluchten is geslaagd, de nippels kwamen na een nachtje kruipolie makkelijk los. Alleen op de nippel bij de verwarmingsslang kreeg ik geen ‘uitstroom’, maar dat probeer ik na de eerste lange rit nog wel een keer. De kachel zelf is warm genoeg. En: het warmlopen is iig voorbij!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 januari 2016 01:56 PM
  [ # 4 ]

Kijk even of de nippel zelf wel doorlaat.
Zit maar een klein gaatje in, mogelijk dicht door wat corrosie of prut.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 26 januari 2016 02:00 PM
  [ # 5 ]

veel plezier gewenst met de diesel break

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 26 januari 2016 02:25 PM
  [ # 6 ]

Goede hint René, want die nippel zit lager dan die op de waterpomp. Zou iets moeten doen. Ik ga er naar kijken.

En Shalom74, dank je wel!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 januari 2016 02:45 PM
  [ # 7 ]

Als je bij koude motor en de drukknop los de nippel verwijdert en tijdelijk even vervang door een M8-boutje, kan je de nippel even schoonmaken zonder veel kvs te knoeien.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 26 januari 2016 04:39 PM
  [ # 8 ]

als je de ontluchtnippel er al heel uitkrijgt tenminste cheese
kan nog wel eens vast gerot zitten

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 januari 2016 04:45 PM
  [ # 9 ]

Die is al los, alleen waarschijnlijk verstopt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 26 januari 2016 07:27 PM
  [ # 10 ]

De nippel is inderdaad prima losgekomen. Voor de rest heb ik te vroeg gejuicht: meter staat bij een lange rit toch nog steeds tegen het rood aan. Koelen gaat duidelijk via de kachelradiateur: ik moet de kachel maximaal zetten en ook voluit laten blazen om de motortemperatuur in de hand te houden. Ik ben een paar dagen van huis met de auto, maar zal morgen eens zien of ik een sleutel 8 kan bemachtigen -lag klaar om mee te nemen, maar vergeten…- voor de verstopte nippel. Even goed los en dan weer terug kan wellicht voor het moment ook al wat helpen…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 26 januari 2016 07:29 PM
  [ # 11 ]

waterpomp werkt misschien niet goed of radiateur verstopt met dreg?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 januari 2016 07:49 PM
  [ # 12 ]

Voel eens aan de radiateur, is die wel van boven tot onder warm?
Zo niet, dan heb je een doorstromingsprobleem.
Dus radiateur verstopt of waterpomp ter ziele.
De inschakeling van de ventilatoren werkt wel gewoon goed?

En waar zit de sensor van de meter in het blok, in de waterpomp of ter plekke van de dichte nippel?
Een luchtbel geeft namelijk vreemde effecten, vooral als de sensor in die luchtbel zit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 28 januari 2016 12:21 PM
  [ # 13 ]

Een verstopte radiateur of kapotte waterpomp liggen volgens mij niet voor de hand: zónder thermostaat had ik immers wel ruim voldoende koelcapaciteit. Aan de andere kant is het wel een teken aan de wand dat die thermostaat verwijderd is.

Ik was pas vannacht thuis -auto heeft er 500 kilometer niet minder om gereden- maar zal de tips vanmiddag weer even nalopen. Nog een mogelijkheid: ik heb tegelijkertijd met de thermostaat de bovenste koelslang preventief vervangen omdat de oude nogal cracquelé was. Het exemplaar dat ik kreeg is niet alleen van dunne flutkwaliteit, maar paste ook niet al te lekker. Eén bocht kwam met name wat te scherp uit. Wel zonder echt te knikken, maar toch een blik waard.

Bedankt weer zover, update volgt.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 januari 2016 12:39 PM
  [ # 14 ]
Freek1971 schreef:

Een verstopte radiateur of kapotte waterpomp liggen volgens mij niet voor de hand: zónder thermostaat had ik immers wel ruim voldoende koelcapaciteit. Aan de andere kant is het wel een teken aan de wand dat die thermostaat verwijderd is.

.

ik gok toch op een verstopte radiateur.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 januari 2016 12:42 PM
  [ # 15 ]

Een andere mogelijkheid is dat de nieuwe thermostaat niet doet wat hij hoort te doen, namelijk tijdig en volledig open gaan.

Al eens meegemaakt dat iets nieuws wat mankeerde.

Maar snel gecontroleerd, even in een pannetje op het fornuis.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook