Citroën DS3 Sport Chic 1.6 THP 2011 aankoopadvies
Escher
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013

- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gepost: 26 januari 2016 08:26 AM

In mijn zoektocht naar een nieuwe daily driver (waardoor mijn huidige Pluriel enkel nog zou worden ingezet op mooie dagen), heb ik mijn oog laten vallen op een DS3 Sport Chic (in het geel met de geweldige gele zetelbekleding), die uitgerust is met de beruchte 1.6 THP-motor. Een Google-search op problemen hiermee is niet goed voor je nachtrust Wink

Nu las ik dat veel te maken heeft met de productiedatum van de motor. Blijkbaar hebben modellen tem 2010 er last, waarna het euvel af-fabriek zou zijn opgelost. Het exemplaar dat ik op het oog heb, is van september 2011, met 48.000 km op de teller. Is dit al een exemplaar met aangepaste motortechniek of kan ik me in het geval van aanschaf van een THP sowieso verwachten aan motorische gevoeligheid? Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt voor jullie tips!

2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 26 januari 2016 10:09 AM
  [ # 1 ]

......... moeilijk, moeilijk, moeilijk ......... ik vraag me af of het probleem op nieuwere versies zich niet voordoet, misschien in mindere maten dan in het begin, maar volgens mij is het bij de 155/156pk versies nooit helemaal de wereld uit geholpen.

Mijn C5 met dezelfde motor was van januari 2011 (met de nieuwe koplampen), 2 keer heeft het beruchte probleem van zich laten horen (of eigenlijk: problemen)

........ wel een dijk van een motor .........

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
Escher
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013

- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gepost: 27 januari 2016 05:55 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie. Natuurlijk erg jammer om te horen dat de motoren nooit helemaal foutloos zijn… Wat waren jouw persoonlijke (fout)ervaringen?

2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 27 januari 2016 09:46 PM
  [ # 3 ]

....... het eerste waar je het aan merkt is dat optrekken niet meer constant verloopt, dan heb je af een toe een bokje, het vermogen neemt af (gaat overigens geleidelijk zodat het in eerste instantie niet opvalt) ........ de rijbeleving wordt gewoon minder

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 28 januari 2016 02:02 PM
  [ # 4 ]

Ik heb ook een C5 1.6 THP automaat gehad uit 2011 en deze heeft ook nog de modificatie ondergaan. Overigens is dit bij normaal onderhoud gebeurd en heb ik ook geen klachten gehad voordat de modificatie is doorgevoerd. Het is dus belangrijk dat de auto een sluitende onderhoudshistorie heeft gehad, waarbij het ook duidelijk is wat er per beurt is gedaan en welke modificaties zijn doorgevoerd (rekeningen dus).

Verder zoals aangegeven door GSPallas een topmoter die helemaal geen moeite had met de zware C5 Tourer, ik reed met een normaal rijgedrag 1:12 en dat vind ik erg netjes voor een automaat en dat formaat en gewicht auto. Ik denk nog regelmatig met heimwee terug aan die auto…

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 28 januari 2016 05:29 PM
  [ # 5 ]

Ook mijn DS4 (2011) heeft het beruchte “distributie-ketting” probleem gehad @ 30.000 KM
Hoewel probleem…... Heel af en toe iets inhouden, meer niet, maar toch .....
De kleppen gereinigd, ketting en -spanner vervangen en software vernieuwd.
Dit doen ze echt niet tijdens het reguliere onderhoud. De auto is drie dagen weg geweest.
Heeft vooral te maken het het aanvragen van de toestemming tot reparatie.
Gelukkig wel “rekening Citroen” maar GEEN garantie dat het niet meer terug komt.
Citroen zou er ook dan ruimhartig mee omgaan. We zullen zien.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 28 januari 2016 09:03 PM
  [ # 6 ]

Bij mij is het wel degelijk tijdens regulier onderhoud verholpen, ik had zelf nog niks gemerkt en had de auto voor gewoon onderhoud weggebracht. Waarmee ik maar wil aangeven dat de auto mij niet heeft laten staan vanwege dit probleem. Ook bij mij was de auto 3 dagen in de garage, maar ik kreeg netjes deze dagen een mooie leenauto gratis mee.

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 29 januari 2016 12:55 PM
  [ # 7 ]

Wanneer het uitlezen van de computer tijdens onderhoud aangeeft dat het probleem zich heeft voorgedaan, ook al heb je er niets van gemerkt, wordt er natuurlijk actie ondernomen. (gelukkig maar)
Op deze manier wordt er erger voorkomen. very good
Ik had geen leen-auto nodig maar deze werd idd wel aangeboden en is alles keurig door Citroen opgelost.
Nu maar hopen dat er een distributie “ketting” in zit ipv een “elastiek” halelujah

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook