Griekse 2CV-zelfbouwcabrio
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 27 januari 2016 06:43 PM

van de voorpagina

Griekse 2CV-zelfbouwcabrio

Hoewel Griekenland geen Citroën-land is, trekt Kees “Visa GTI 115” daar graag rond. Hij ontdekt er toch steeds weer bijzondere Citroëns en ontlokt aan hun eigenaren de levensverhalen van henzelf en van hun auto’s. Deze keer verkennen we de Peloponnesos en zien een bijzondere cabriolet op 2CV-basis.

Griekenland is niet bepaald een Citroën-land. Toch organiseerde Griekenland in 1999 in Skotina de 2CV-wereldmeeting, dus de Citroën 2CV kom je nog weleens tegen. Sporadisch kom je een Ami, Dyane, GS of een BX tegen. Wel hebben ze hier ooit een hele scheepslading Saxo’s van het type 16v gedropt, die zijn er wel veel. Waarschijnlijk hadden ze die in Frankrijk over nadat de productie was gestopt. Ook de lokale Méhari-achtige Pony zie je nog weleens op straat en die zet ik steeds op de foto.

Onze favoriete plek in dit land is Vivari, niet al te ver van Nafplion. Op een dag in 2011 rijden we Vivari uit en volgen een prachtige weg over grote hoogtes en met heerlijke uitzichten tot we de kustplaats Galatas bereiken. Hier direct tegenover ligt het eiland Poros, waar het altijd druk is met zeilboten en rondvaartboten. Vanuit Athene zijn er eendaagse cruises naar de eilanden Hydra, Poros en Aegina, vandaar. Op dit schiereiland heb je nog vele kleine haventjes waar weinig toerisme is en waar je nog heerlijk kunt eten in kleine tavernes.

Als ik langs de stad Kranidi rij, zie ik een Bosch-servicepunt met veel oude auto’s eromheen, zowel rijdbare als slopers. Dit betekent stoppen en op onderzoek uitgaan. Op het terrein veel rotzooi en auto’s die er al een hele tijd staan, waaronder een Pony, Méhari, Mini Moke, VW 181, 2CV en nog veel meer gek spul. Wie verwacht er hier nu een Reliant Robin tegen te komen? Ook naast het garageterrein is nog een veld met sloopauto’s. Het fototoestel wordt opgezocht en ik maak mijn rondje om alles op de foto te zetten. Dan komt ineens de vrouw van de garage-eigenaar naar buiten en vraagt in het Duits vanwaar de belangstelling voor juist de Citroëns? Na mijn antwoord nodigt ze me uit ook binnen te komen, want daar staat nog iets bijzonders. “Dat moet je zien”, zegt ze.

Binnen staat in de hoek van de garage een geel racemonster onder een berg van dozen en onderdelen. Mijn verbazing is groot als ze mij vertelt dat het een 2CV is. Vader Vasilis en zijn zoon Theo komen er ook bij staan en het hele verhaal wordt verteld. Deze tweezits 2CV Cabrio heeft zoon Theo in 1998/1999 tijdens zijn studie autotechniek in Thessaloniki zelf gemaakt. Hij heeft met dit project toen ook de TV en de krant gehaald. De aanvoer van onderdelen kwam toen uit Vasilis’ garage. Later is hij in de garage thuis in Kranidi verder afgemaakt.

Het resultaat is opmerkelijk. Mooi is wat anders, maar daar gaat het mij helemaal niet om, wel om de inzet van iemand die zijn droom weet waar te maken. Aan het einde van het gesprek met deze leuke familie vraag ik of ze de Cabrio uit de hoek willen halen en hem in de garage willen plaatsen voor een goede fotoreportage, maar dat is nu onmogelijk. Ik zeg dat ik nog wel een tijdje in de buurt ben en spreek af dat ik over twee weken weer langskom. “OK!” is hun antwoord.

Na twee weken ga ik weer naar de garage in Kranidi en inderdaad staat de 2CV Cabriolet netjes op de put. Nu kan ik eens goed bekijken hoe alles is geconstrueerd. Het is een grappig ding, zeker gezien de leeftijd van de bouwer. Valislis’ zoon Theo is zelf ook weer zo enthousiast geworden dat hij hem weer rijdend wil maken om er in september in te trouwen. Trouwen wekt mijn nieuwsgierigheid, dus ik vraag of hij van de gelukkige passagiere een foto heeft. Jawel, Theo toont trots zijn toekomstige bruid Sophia.

Na dit bezoek trekken wij verder door dit altijd weer heerlijke vakantieland. De vraag blijft mij bezighouden of de cabriolet inderdaad al weer rijdt. Ik hoor een lezer zeggen: “Dan ga je dat toch dit voorjaar even uitzoeken?” Dat is inderdaad een goed idee, dus de tickets voor de veerboot van Ancona naar Patras liggen nu al voor mij op tafel. Binnenkort kun je hier meer lezen over de vakantieplannen 2016 van mijn Jumpy.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Gepost: 27 januari 2016 07:08 PM
  [ # 1 ]

wauw wat een spannend verhaal weer kees en wat ben je toch een wereldreiziger

doei

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 27 januari 2016 08:40 PM
  [ # 2 ]

Van de ene Kees aan de andere: weer een geweldig verhaal!

Groeten van Kees Rougefurio

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 28 januari 2016 11:17 PM
  [ # 3 ]

Nu ik nog eens beter lees: een huwelijksreportage met dat gele monster als middelpunt zou heel mooi zijn!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook