Tuimelaar niet recht boven inlaatklep
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 30 januari 2016 08:35 PM

Ik had nog niet eerder de kleppen gesteld van deze citroen ds23 1974 maar kwam wat vreemds tegen bij de eerste (vooraan) inlaatklep.

De tuimelaar komt maar voor de helft op het contactoppervlak van de klep en lijkt me 4 mm ernaast te zitten.


Wat is hier mis?

Graag jullie mening.

De klepspeling was voor alle kleppen nog in orde, alleen bij deze klep 0,25mm i.p.v. 0,15mm (bewust ruimer gehouden?)

De afstand-ring op de tuimelas is 3mm dik,  zou deze dunner zijn geweest, komt de tuimelaar beter op de klep.

Afbeelding Bijlagen
1e&2eInlaatklep.jpgbovenaanzicht.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
pietrka
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 30 januari 2016 08:44 PM
  [ # 1 ]

het lijkt wel een heel ander type tuimelaar in vergelijking met die andere. Misschien ooit eens gerepareerd door iemand die even geen andere had?
Ik zou proberen een nieuwe orginele erop te zetten…. er zijn hier op het forum vast wel mensen die nog wat tuimelaars hebben liggen
Of die dikke ring verwijderen:-)

nice day

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 30 januari 2016 09:20 PM
  [ # 2 ]

Dank je wel PietR!

Voor je snelle reactie en ik heb nog eens beter naar de tuimelaar gekeken en deze wijkt toch wat af van de overige 3.

Zal hem wel zijn, een verkeerde tuimelaar.

Ga voor een andere of nieuwe kijken.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 31 januari 2016 02:40 AM
  [ # 3 ]

Als je een tuimelaar van de inlaatkleppen gaat vervangen dan moet de tuimelaaras los. Die zit vast met de kopbouten. Ik weet niet of je deze zomaar los kan halen en weer vast kan zetten. Denk dat je de hele cylinderkop moet lichten en ook de koppakking moet vervangen.

Maar er staat me vaag iets bij dat er ooit een post op het forum is geweest waarin een methode werd beschreven waarbij de kop kon blijven zitten.

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 31 januari 2016 03:18 AM
  [ # 4 ]

Goed dat je dit even meld. 

Ik zat wel aan een aanhaalmoment (welke) te denken maar zonder te beseffen dat het hier om de kopbouten ging…..

Ik heb het forum hierop doorgenomen en het lijkt goed mogelijk om deze tuimelaaras los te halen zonder de gehele kop te demonteren. 

De 8 bouten boven/van de tuimelaaras los, 9 kopbouten blijven dan zitten.

Eigenlijk haal je één zijde (inlaatkant) van de kop los terwijl de andere kant blijft zitten.
Hier kan je je vraagtekens bij plaatsen…

Toch ga ik het zo maar proberen. Elders op het forum wordt “er niet moeilijk over gedaan”.

Tips en tricks welkom!
Zoals : moeten er seals of ringetjes of rubber voetjes vervangen worden bij het loshalen van de as?

Dank!

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 31 januari 2016 03:33 AM
  [ # 5 ]

Op zich hoeft er niets vervangen te worden. Tenzij je er voor kiest om je klepseals meteen mee te nemen, maar dan zal je de kleppen moeten blokkeren met perslucht om de schotels en veren er af te kunnen halen.

Pas op als je ook de seals aan de uitlaatkant wilt doen. De klepseals uit de Glaser pakkingset willen nogal eens tot problemen leiden daar. Oftewel die komen regelmatig los van hun plek.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 02 februari 2016 04:59 PM
  [ # 6 ]
Erict schreef:

De klepseals uit de Glaser pakkingset willen nogal eens tot problemen leiden daar. Oftewel die komen regelmatig los van hun plek.

Kan je dat zien als het deksel er af is voor klep stellen?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 02 februari 2016 05:53 PM
  [ # 7 ]

Ja, dan zit de seal tegen de klepschotel aan. Even goed kijken tussen de veren, maar het is zichtbaar. Als je twijfelt even met een schroevendraaier op de seal drukken, als ‘ie dan naar beneden gaat zit ‘ie los.

Eerste symptoom is overgens dikke blauwe rookwolken van verbrande olie. Vooral bij gas een seocnde of 5 loslaten en dan weer op het gaspedaal drukken.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 03 februari 2016 07:58 AM
  [ # 8 ]

Een kennis heeft ook last van die losse seals. Is er iets aan te doen?
Kunnen ze op een of andere wijze worden vastgezet / verlijmd?
Moeten de geleiders anders worden bewerkt om ze vast te houden?
Zijn er andere seals te verkrijgen die wél goed zijn? Waar en welke dan?

Alle info is zeer welkom!

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 03 februari 2016 04:38 PM
  [ # 9 ]

Vastlijmen heb ik laten doen doen. Binnen 600 km weer los. Ik heb vervolgens mijn kop naar HRW in Wageningen gebracht, nu is het verholpen. Volgens mij zijn de geleiders extra bewerkt. Je zou even met Bert van HRW kunnen bellen.

Ik heb ook gehoord dat je een bepaald type Mercedes seals kunt gebruiken. Volgens mij is er een post op het forum aanwezig waarin ze genoemd worden.

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 07 februari 2016 02:33 AM
  [ # 10 ]

Voor weinig een gebruikte tuimelaar opgehaald en er vandaag opgezet.

Bouten losgedraaid, achteraan klein beetje uitgedraaid naar voren wat meer,
voorste bout er geheel uit en as vooraan opgetild. 
De voorste tuimelaar kon zo van de as geschoven worden en een vervanger weer teruggeplaatst.

As weer op zijn plek gebracht, bout er weer in , alle 8 handvast gedraaid, toen op 30 nm en daarna op 60 nm vastgedraaid. 

Wel het stelboutje van de tuimelaar eerst wat uitdraaien, en zorgen dat de tuimelaars en stootstangen goed op elkaar aansluiten.

Klepspeling weer controleren (en voor de vervangen tuimelaar opnieuw afstellen).


Viel reuze mee eigenlijk.


Hoe lang met een verkeerde/andere/kromme tuimelaar gereden? 

Roept u maar, zie foto.

Afbeelding Bijlagen
CIMG0037.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 08 februari 2016 12:28 PM
  [ # 11 ]

Mooi werk. ff in de gaten houden of de koppakking het heeft overleefd.

Profiel  
 
Gepost: 29 juni 2016 08:35 PM
  [ # 12 ]

Heb je na deze actie achteraf geen problemen gekregen met een lekkende koppakking?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 29 juni 2016 09:54 PM
  [ # 13 ]

Vreemd geval eigenlijk.
Hoe komt zo’n ding krom?
Of zou ie van een CX zijn geweest misschien?
Of van een langeslag motor?
Anyway, goed opgelost lijkt het.
Ik denk haast dat het met de koppakking wel zal loslopen.
Niet dat ie los loopt maar dat het losloopt… Wink
Als je niets verschuift lijkt mij risico wel mee te vallen…

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 30 juni 2016 02:30 PM
  [ # 14 ]

Heb je na deze actie achteraf geen problemen gekregen met een lekkende koppakking?

Gelukkig merk ik daar nog niets van.
Wel een heel licht zwetende klepdekselpakking, maar dat is zo weinig, is nog “normaal”.

Ik weet niet of je problemen kan verwachten na meer kilometers.
Ik heb nauwelijks daarna gereden, < 200km.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook