1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
startmotor draait niet rond, slechts een klik
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 01 februari 2016 01:22 PM

Goedemiddag,

mijn startmotor geeft bij het omdraaien van de contactsleutel alleen een klik. Heb de rechtstreeks het kabelschoentje van de stuurstroom op de plus gehouden, zelfde klik. Motor zit los; kan de auto in de versnelling verplaatsen.
Heb de startmotor gedemonteerd en buiten de auto doet de startmotor het gewoon. Na opnieuw inbouwen weer alleen de klik en geen draaiende startmotor.

Wat kan ik nog aanvullend testen? of is de conclusie dat de startmotor is overleden?
Alvast bedankt!

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 01 februari 2016 01:31 PM
  [ # 1 ]

als je er een tik opgeeft ? of de aansluiting misscien defect? contactpuntjes?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 februari 2016 01:45 PM
  [ # 2 ]

Slecht contact van de dikke + en/of - kabel?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 01 februari 2016 02:21 PM
  [ # 3 ]

Ik heb nu al bij 2 verschillende dssen gehad dat het probleem in de koolborstels zat.
Oplossing 1; koolborstels vervangen; blijkbaar kunnen de startkoolborsteld van een peugeot 504 makkelijk passend gemaakt worden.
Oplossing 2; anker goed schoonmaken en de koolborstels mooi inslijpen

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 01 februari 2016 02:40 PM
  [ # 4 ]

Dank voor de snelle reacties!

@ jantje1948, ik zal de plus eens nakijken, maar aan de kant van de startmotor is het een gesoldeerde kabelschoen.

@ stef; was vergeten te vermelden dat het een nieuwer type valeo 9 tands startmotor is.

Zal hem vanavond iig weer loshalen. Kan ik wat meten of zien aan de startmotor of gewoon eerst uit elkaar halen?

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 februari 2016 04:40 PM
  [ # 5 ]

Ook de MIN moet in goede staat zijn.

Hoe test je het ding?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 01 februari 2016 04:53 PM
  [ # 6 ]

De min is prima; dikke kabel met goede kabelschoen aan de waterpomp gemonteerd en goede klem aan de accu.

Ik heb de startmotor naast de auto getest met startkabels. De massa en plus van de accu.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 februari 2016 05:51 PM
  [ # 7 ]

En dan met een xtra draadje het lipje aan de plus?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 01 februari 2016 07:00 PM
  [ # 8 ]

Nee, dat heb ik achteraf niet goed gedaan. Ik heb het lipje los getest en de plus los getest, beide deden het goed, alleen niet de combinatie getest. Doe ik vanavond nog, lijkt dat mogelijk het probleem daar zit.
Is dat zelf te repareren of alleen via revisie of nieuwe kopen?

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 februari 2016 02:19 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat het relais slecht is of kapot. Als het open kan, kan je het koperen plaatje omdraaien.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 02 februari 2016 03:16 PM
  [ # 10 ]

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar: accu te zwak? Dan klikt ie toch ook alleen, maar heeft ie niet genoeg power om de motor aan te zwengelen?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
id20driver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006

- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Gepost: 02 februari 2016 03:55 PM
  [ # 11 ]

Ik neem aan dat je accu voldoende is opgeladen.
Meet de accuspanning eens terwijl je start. als deze dramatisch daalt dan is het waarschijnlijk je accu of je plus of minkabel .
Een startmotor los testen verbruikt veel minder stroom (hij hoeft immers de motor niet rond te draaien)en zal dan ook met een slechte accu nog wel werken.
Zit er bij de pluspool van de accu ook nog het relais? dan kan deze ook nog slecht doorverbinden waardoor je spanning verliest.

Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 02 februari 2016 08:16 PM
  [ # 12 ]

De accu is nieuw en heb ik eerder (toen de startmotor het nog deed) getest.
Standaard spanning 12,6 V en bij starten daalde hij tot rond 11 Volt.

Er zit geen relais bij de pluspool, kabel zit rechtstreek op de accuklem.

Ik heb de startmotor ook getest door te starten met hulpspanning over de accu van een auto met draaiende motor (mbv startkabels), hetzelfde effect; alleen een klik.
Spanning vanaf de accu is daarmee uitgesloten, maar nog niet helemaal de pluskabel, maar zoals bovenbeschreven toen de startmotor het nog deed geen spanningsdip dus lijkt dit ook in orde.
Maar ik check hem m nog wel, daarna demonteer ik de startmotor en check ik de oplossing van Boogaard77.

Dank voor de reacties!

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 februari 2016 10:27 PM
  [ # 13 ]

Toevallig heb ik hetzelfde probleem met een Valeo gereviseerde Ducellier.
Alleen bij mij hapert ie sporadisch.
Paar keer “starten” met alleen een klik en dan gaat hij ineens wel rond.
Ik denk ook aan hangende koolborstels of heel misschien een “contact-dood punt”
Daar bedoel ik mee dat een koolborstel misschien net tussen 2 contactpunten kan staan en dus net geen contact kan maken. Theorietje hoor, maar ik denk dat het zou kunnen.
Door die tikken verplaatst het anker zich een beetje en maakt wel contact.
Of de koolborstels zakken net een fractie en maken zo contact.

Profiel  
 
pokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-12-2015

- ID/DS D Super 5
Gepost: 03 februari 2016 07:05 PM
  [ # 14 ]

Mijn ervaring met de klikkende startmotor is dat het vaak de bendix is.Als er voldoende stroom
aanwezig is en je hoort alleen een klik dan treed de solenoide [elektro magnetische spoel die het rondsel
d.m.v. een hefboom naar het vliegwiel verplaatst] niet in werking. Ze blijven wel eens hangen [ouderdom]
Klapje met een hamer wil wel eens helpen.Heb mij in het verleden een breuk gezocht .Startmotor gedemonteerd testen en geen probleem. daarna terug in de auto en weer een klik. Vroeger had ik om
die reden in mijn barrels altijd een hamer bij mij.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 03 februari 2016 07:30 PM
  [ # 15 ]

Ik deed dat vroeger ook bij mijn 2CV, maar bij de DS is er een mooi hitteschild gemonteerd waardoor je precies niet bij de startmotor kan.  idiot . Levert alleen mooie deuken op

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook