benzinemeter doet niets meer/ tellerkabel loshalen
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 06 februari 2016 03:42 PM

Sinds kort doet mijn brandstofmeter ineens niets meer. Boven de tank kun je niet makkelijk komen zie ik. Weet iemand waar meestal de fout zit? Zekeringen heb ik al gecheckt.

Omdat de KM-teller het ook niet doet (dat was al zo, snelheidsmeter doet het wel) wil ik het hele blok wisselen. Heb dat nu los, maar de kabel verwijderen gaat nog niet zo vlot. Ik heb de koppeling in de tellerkabel bij het schutbord los en dan kun je het tellerblok iets naar buiten trekken. Moet je de ring dichtbij het tellerblok tegenhouden met een tang en de andere ring linksom draaien?

Nog en vraag: heeft iemand zo’n blok liggen? Mijn auto is een 25 tri break 1985 Serie II (inmiddels voorzien)

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 07 februari 2016 11:53 AM
  [ # 1 ]

Een tellerblok heb ik nu, nog wel ophalen (via Müller van het forum). Grappig: Ik vroeg ook een tellerblok op Speurders en Marktplaats en kreeg er al direct een aangeboden door een faker/oplichter, maar die was snel ontmaskerd:).

Nu blijven nog twee vragen:
-hoe moet de kabel los van het tellerblok?
-als de benzinemeter niets doet, waaraan ligt dat gewoonlijk?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 februari 2016 01:15 PM
  [ # 2 ]
panhard schreef:

Hoe moet de kabel los van het tellerblok?

Gewoon de kunststof klem inknijpen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 07 februari 2016 03:15 PM
  [ # 3 ]

Gelukt, dank je.
Niemand tips aangaande de brandstofmeter?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 februari 2016 01:30 PM
  [ # 4 ]

.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 februari 2016 01:30 PM
  [ # 5 ]
panhard schreef:

-als de benzinemeter niets doet, waaraan ligt dat gewoonlijk?

Aan de sensor in de tank.

zitting achterbank eruit. 10 boutjes los… klaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 februari 2016 01:34 PM
  [ # 6 ]

Huh, toch gewoon door het luikje in de vloer van de kofferbak?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 februari 2016 02:22 PM
  [ # 7 ]

Dat is er niet altijd!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 februari 2016 02:24 PM
  [ # 8 ]

TS heeft een serie 2, dus twee kunststof doppen in de laadvloer.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 februari 2016 02:49 PM
  [ # 9 ]

Ah, ok.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 februari 2016 03:27 PM
  [ # 10 ]

Fak, dacht een DS..

Need coffee..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 09 februari 2016 12:21 AM
  [ # 11 ]

Ha Bogaard,

Ik heb eerder wel een DS gehad en toen heb ik ook weleens een advies van je gekregen dus ik snap de verwarring.

Heb gistermiddag, zoekend naar berichten over het luikje in de vloer, jouw bericht over het uitzagen van een luikje gelezen, maar zie nu dat de CX II een dop zou hebben. Maar wat ik zeggen wilde: ik raakte vanuit “het luikje” verzeild in jouw (en Waterman’s) avontuur met de Turbodieselmotor (Steely). Leest als een roman vond ik, plaatselijk een tragedie. Waarbij de lezer dan weer vrolijk wordt van de fraaie kotsende smiley tussendoor. Uiteindelijk goedgekomen zag ik met een andere motor. Loopt-ie nog steeds goed? (Als je dit jaar weer naar de Wintersport gegaan bent hoop ik dat je goed bent aangekomen.)

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 09 februari 2016 12:27 AM
  [ # 12 ]

Nu Bogaard dacht dat het om een DS ging ga ik nog even terug naar de eerste vraag: waardoor wordt een totaal weigerende brandstofmeter meestal veroorzaakt?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 februari 2016 08:46 AM
  [ # 13 ]

Als je in het elektrisch schema kijkt, zie je dat de tankinhoudsmeting grofweg uit drie delen bestaat:
- de opnemer in de tank
- de aanwijzing in de tellerpartij
- de tussenliggende bedrading
In alle drie delen kunnen dus gebreken zijn, dus defecte opnemer, draadbreuk of slecht/geen contact in stekers, aanwijzer defect.
Die laatste heb ik nog niet meegemaakt, meestal zit het in de andere delen.
Dus van achter naar voor werken.
Opnemer uit tank halen, bij een bewegende vlotter moet de weerstandwaarde varieren.
Bedrading even doorpiepen.
Enz.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 februari 2016 12:37 PM
  [ # 14 ]
panhard schreef:

Ha Bogaard, Loopt-ie nog steeds goed? (Als je dit jaar weer naar de Wintersport gegaan bent hoop ik dat je goed bent aangekomen.)

Nee we moeten nog! we gaan het zien. Het ding loopt nog goed!

Als je in je luikje de plusdraad op de vlotter hebt gevonden kan je die naar aarde leggen en kijken of de meter reageert.
Soms hangt de meter vast . Een dreun op dash wil dat wel eens verhelpen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 09 februari 2016 01:59 PM
  [ # 15 ]

Allebei bedankt voor de reacties!

Het tellerblok ligt er momenteel uit omdat ook de teller zelf kapot is. Vrijdag haal ik een ander tellerblok op in A’dam (zie advertentie: Oude Liefde roest wel degelijk).  Mocht de benzinemeter dan nog niet werken dan zal ik jullie tips opvolgen (de klap op het dash -een tip uit de tijd van de zwart-wit TV maar nog steeds actueel-  had ik al vruchteloos beproefd.

Groet

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook