Reparatie Stoel Xsara Picasso en voorstellen
Lieuwke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 08-02-2016

Gepost: 08 februari 2016 02:35 PM

Hallo allemaal,

mijn naam is Martin en zowel nieuw hier op het forum als met Citroën….
In het dagelijks leven ben ik ICTer. In mijn vrije tijd kan ik mij redelijk amuseren met diverse hobby’s.
Een van mijn hobby’s is motorrijden en hieraan doe ik alle onderhoud zelf. Ik ben echter geen automonteur en laat het echte sleutelwerk over aan mensen met verstand van zaken.
Ik heb een achtergrond in de elektronica en ben niet vies van vuile handen.

Ik (wij… mijn vrouw en ik) zijn sinds kort in het bezit van een Xsara Picasso 1.8 16V van 2003 met zo’n 165d op de klok.
Het rijdt heerlijk, maar zo’n auto van 13 jaartjes heeft natuurlijk wat liefde nodig.

Een van de mankementen was de armleuning van de bestuurdersstoel die was afgebroken en de lendensteun die niets deed.
Ik lees online heel veel over een afgebroken plastic plaat die makkelijk vervangen kan worden, maar helaas was het bij mij wat ernstiger.
In de stoel was de metalen bevestiging waarop die plaat geklikt wordt dus volledig afgebroken….
(ik weet het,, dat was ook mijn gedachte… hoe krijg je het voor elkaar???)

De lendensteun kon ik gewoon aan draaien, maar het veranderde niets aan de steun in de rug. Daar zat dus ook iets niet goed.

Profiel  
 
Lieuwke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 08-02-2016

Gepost: 08 februari 2016 02:35 PM
  [ # 1 ]

Vandaag had ik vrij en ben aan de slag gegaan om te kijken of we e.e.a. konden repareren:

De stoel naar voren geklapt middels de ontgrendeling achteraan de stoel en de minpool van de accu afgekoppeld.
Na een koffiepauze van een half uurtje ging ik er van uit dat het wel safe zou zijn de airbag connector los te koppelen onder stoel.
Nadat deze los was voorzichtig de clips losgemaakt van de bedrading naar de airbag en de kabel en connector veilig aan de onderzijde van de stoel weggestopt.

Aan de voorzijde van de stoel zitten twee torx bouten waarin de stoel als het ware scharniert.
Deze losgedraaid en de stoel kon uit de auto genomen worden.

Om de rug van de stoel vrij te krijgen moest er vanalles worden losgemaakt. De bediening van de rugleuning ging er af door een torx boutje los te draaien.
Het klaptafeltje er uit gewipt met een brede schroevendraaier en daarachter zitten weer twee torx boutjes.
De kunststof bevestigingsplaat van het klaptafeltje schoof nu naar beneden en kon uitgenomen worden.

Hierachter werden twee gaten zichtbaar in de bekleding.
Aan de onderzijde de twee elastieken losgemaakt waarmee de flap van de rugleuning vast zat en daarachter kwamen twee verticale stangen tevoorschijn.
De stangen houden de bekleding op zijn plaats aan de achterzijde van de stoel.
Onderaan zijn deze stangen haaks gebogen en steken zijwaarts in een clip.
Het was even priegelen maar toen deze eruit waren kon ik de stangen aan de onderzijde uit de stoel trekken.
Via de vrijgekomen gaten (achter de plek waar het tafeltje zat) kon ik de kunststof strip waarmee het stof aan het metaal vast gehaakt was losmaken.
Nu kon ik het midden van de rugbekleding naar beneden wegtrekken.

De pijpjes van de hoofdsteunen zitten aan weerszijden vast met twee clipjes.
Door met een kleine fitting schroevendraaier te zoeken in het gat naar deze clips kon ik deze met wat wroeten makkelijk eruit schuiven.

De airbag was een van mijn grootste zorgen, deze moest er van af i.v.m. het laswerk dat ik wilde uitvoeren.
Aan de binnenzijde zat deze vast met een m10 moer. Deze losgedraaid en met wat beleid kon ik de airbag uit het stoelframe drukken.

LET OP! Uit het frame, dus NIET uit de bekleding. Dit zal ook wel los gaan, maar was nu niet noodzakelijk en ik wilde er niet achter komen dat ik iets gesloopt had dat niet nodig was. Aan de bovenzijde zit de airbag ook met twee metalen lipjes in het stoelframe, dus het is even een gepriegel met het naar buiten duwen van het stof.
Toen de airbag los was heb ik alle tie-wraps losgeknipt en de stoel bekleding compleet met airbag zo van het frame getild.

Daar was meteen duidelijk wat er aan de hand was met de lendensteun, de kabelbevestiging in de kunststofplaat aan de achterzijde was gebroken.
Dit was redelijk eenvoudig op te lossen. Net onder de bevestiging twee gaatjes geboord en hierdoor twee zware tie-wraps kruislings om het uiteinde van de buitenkabel getrokken.
Nu dit vast zat was de binnenkabel wel zo’n 2 cm te lang geworden omdat een bevestiging bovenaan nu ietsje lager zat. In de knop van de lendensteun heb ik dit opgevangen door een klein busje van 2cm om de kabel te doen.
(een andere optie zou zijn om het uiteinde af te knippen en bij een fietsenmaker een tonnetje te halen dat je om het uiteinde van je remkabel doet.)

De knop van de lendensteun functioneerde weer prima en ik kon verder met de armsteun.
Het metaal was volledig afgebroken van het stoelframe en ook vervormd. Met wat krachttermen en een hamer deze weer in de oorspronkelijke vorm gekregen. Het bleken twee lossen platen te zijn met een bus ertussen.
Vanaf de fabriek zijn deze gepuntlast en dat zou normaal gezien voldoende moeten zijn, maar iets of iemand heeft het voor elkaar gekregen dit te slopen.
Het geheel weer netjes aan het stoelframe en elkaar gelast en met een afbraamschijf weer netjes glad gemaakt zodat deze niet door de bekleding zou gaan slijten.

Het terug samenbouwen van de stoel is eigenlijk de omgekeerde volgorde. Helaas heb ik geen foto’s van alle stappen gemaakt, vandaar dat ik het zo goed mogelijk probeer te beschrijven mocht iemand op zoek zijn naar deze info.

De stoel heb ik vervolgens terug ingebouwd en met de deuren open uit voorzorg de stekker van de airbag weer aangesloten. Hierna de minpool weer op de accu gezet en de auto op contact gezet en gestart.
OEF! geen airbag waarschuwingen etc…. Dat scheelt.

Afbeelding Bijlagen
Stoel1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Lieuwke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 08-02-2016

Gepost: 08 februari 2016 02:39 PM
  [ # 2 ]

Overigens mijn excuses voor de losse berichten, maar kon om een of andere reden niet meer dan 6000 tekens in een post duwen.

Ik hoop dat iemand gebaat is bij mijn ervaring.

Volgende project zijn de clipjes waarmee de hoedenplank vastzit aan de klep, die zijn verdwenen. Ik heb online 3d files er van gevonden en ga deze morgen op het werk door de 3d printer halen.

Wat ik nog wil doen:
Deuren kraken en zijn stroef, scharnieren reinigen en invetten.
Machette van schakelpook is gescheurd, deze vervangen.
Pookknop is vies, deze ook vervangen.
Dagrijverlichting in de grille inbouwen
Extra sleutel regelen met AB

Profiel  
 
alwins
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008

- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Gepost: 08 februari 2016 07:21 PM
  [ # 3 ]

Welkom ! En veel fijne kilometers in je Picasso. Duidelijk verhaal, als je het zo opschrijft zou ik het met m’n twee linkerhanden bijna overwegen Smile en een 3D printer op t werk, wat een luxe om onderdelen na te maken ! Cool !

Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive -  Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX

Profiel  
 
GrandPicasso
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 08 februari 2016 09:08 PM
  [ # 4 ]

Ik ben blij dat jij het echte werk overlaat aan de mensen met verstand van zaken. Anders zaten die nu zonder werk Laughing
Welkom hier en veel succes. Op naar het volgende boekwerk. type

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  
 
Lieuwke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 08-02-2016

Gepost: 08 februari 2016 09:27 PM
  [ # 5 ]

@Alwins,

die 3D printer, tja… het lijkt leuk, maar tot nu toe is het een onding. Het ding inregelen enz. is meer werk dan we hadden gedacht. Voordeel daarvan is dan wel dat we om ‘ervaring’ op te doen wel eens voor privé dingen mogen maken. Alhoewel dat waarschijnlijk duurder is dan een paar clips bij de bekende chinese webshops. Maar ja, die hebben chinees nieuwjaar nu, dus dat duurt weer twee maanden voor levering, leg dat mijn vrouw uit…. hahahaha…..

@Grand Picasso,

ik wil best wat sleutelen, maar met de huidige motoren en aanhangende elektronica is het gewoon niet verstandig dit zonder de juiste kennis en apparatuur te gaan doen. Ook ontbreekt het mij aan een garage met hefbrug. Maar wat kleine opknap klusjes hoop ik toch zelf te kunnen doen met een beetje hulp van de hier aanwezige kennis.

Beiden bedankt voor het warme welkom!

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 08 februari 2016 09:47 PM
  [ # 6 ]

Welkom, en wat een duidelijke uitleg.
Veel veilige km’s met de dame.

Groet,
René.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook