47 van de 49
« Eerste  < Vorige 45 46 47 48 49 Volgende > 
   
Renovatie CX Turbo2: Le Général :: Hij rijdt!!!!
Benco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 25-02-2018

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech 110 man OneTone
Gepost: 06 mei 2019 03:54 PM
  [ # 691 ]

mooi

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 313
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 14 mei 2019 07:55 PM
  [ # 692 ]

Bij het LHM reservoir heb ik een lek door een gescheurd slangetje. Het gaat om het middelste slangetje. Dat heeft een stuk tussen reservoir en een T-splitsing. dit stukje is gescheurd op de aansluiting op het reservoir. Nu lijkt het, qua vorm dat ik dat kleine stukje slang van de t-spitsing kan trekken (er zitten ribbeltjes op die splitsing), maar verder lijkt het niet echt mee te geven. Moet nu die volledige slag vervangen worden?

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 313
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 14 mei 2019 08:47 PM
  [ # 693 ]
Profiel  
 
F.SvM
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8860
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 15 mei 2019 05:39 PM
  [ # 694 ]

De T stukjes waar een WIT/DOORZICHTIG slangetje in zit kun je er uit trekken .
Zwarte slangetjes NIET al lijkt het wel zo.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 313
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 26 maart 2020 10:12 PM
  [ # 695 ]

wow, het is al weer bijna een jaar geleden sinds mijn laatste post. Het is dan ook wel hard gegaan in de tussen tijd: verhuisd, tweede kindje, start-up die lekker gaat….je zou bijna vergeten dat je een CX hebt.

En aangezien hij rijdt, is meteen duidelijk dat die laatst klusjes al snel “plantenwerk” worden… die blijven dus liggen. Zoals sommige wel meegekregen hebben, heb ik nog wel een lezing gegeven over het motormanagement systeem in Arnhem. Dat systeem ben ik rustig aan het ontdekken, het is behoorlijk overweldigend als je er koud in duikt. Zoveel variabelen waarvan je geen idee hebt wat ze doen.

Maar goed, het is voorjaar aan het worden en je hebt in eens wat tijd over (je weet wel waarom), dus ik dacht dat het een goed idee was om eens het dimlicht-relais in te bouwen. Hiervoor gebruik ik de handleiding zoals die ooit is uitgedeeld op een technische lezing door Beau Wouda en Steven Rodenhuis. Het relais komt dan in de linker satelliet in het dashboard. Die omschrijving is op zich redelijk helder (en uitgevoerd in serie 1 en serie 2, waarbij de serie twee toevallig ook nog een turbo blijkt te zijn, top dus!). Echter bij het open schroeven van het dashboard en het onderzoeken van de bekabeling, was daar weer de close encounter met de Franse slag….de kleuren van de draden leken op geen enkele manier te corresponderen met de tekeningen.
De Relais moet natuurlijk “over” de schakelaar aangelegd worden en dus moet er geknipt worden in de draden….dan knip ik graag de juiste door. In de satelliet zitten drie stekkers, de genoemde kleuren van de draden zijn eerst de kleur van de draad zelf en dan de kleur die er eventueel nog op geprint is (streepje):

3pin = bruin (bij knop voor groot licht):
1 groen/zwart
2 groen/
3 geel/groen

4pin = bruin (aan de kant lichtschakelaar):
1 geel/zwart
2 grijs/
3 grijs/rood
4 geel/zwart

5pin = wit (bij de richtingaanwijzer)
1 wit/blauw
2 grijs/blauw
3 grijs/zwart
4 grijs/wit
5 zwart/wit

Als je dat vergelijkt met het detail uit het schakelcircuit, dan is er totaal geen verband:


Deze closeup uit het schakelschema bevind zich ergens rond regel 210 en dan bovenaan. Dit is uit het officiele schema en bij het vergelijken heb ik daar geen rare dingen in gevonden. (daar ligt het niet aan).


Hier nog even de schematische “ingreep” voor het relais. In principe dus vrij eenvoudig twee draadjes doorknippen en op nieuwe plekjes vast solderen (en nog ergens massa vinden).

Heeft een van jullie enig idee welke kabels ik moet hebben? Mogelijk kijk ik toch verkeerd naar het schakelschema en kloppen de kabelkleuren wel, maar zie ik het verkeerd. En waar/hoe vind ik de massa om het relais mee te verbinden?

Deze corona-tijd zou zo maar eens een periode kunnen worden met weer wat CX-updatejes…geluk bij een ongeluk.

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6703
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 26 maart 2020 10:58 PM
  [ # 696 ]

Hm, heb m’n dashboard net weer dicht zitten. Ik heb wel foto’s gemaakt, maar het relais staat er natuurlijk niet op,zul je altijd zien. In m’n vorige CX heb ik dit relais er zelf ingezet met een CX-basis-setje. Super simpel met hun handleiding. In mijn huidige CX is het er door Tres Beau ingezet en dat is dan inderdaad weer net anders. Eens kijken of de k ergens toch nog een plaatje heb.

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6703
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 26 maart 2020 11:02 PM
  [ # 697 ]
Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2020 08:22 AM
  [ # 698 ]

In de bedrading moet je knippen bij 1.

Dit is aansluiting 4M4.
4M4 staat voor een 4-polige bruine steker aansluiting 4, in het schema een gele draad met een zwarte huls.

Ook knippen bij 3, aansluiting 3M3, dus 3-polige steker aansluiting 3, een groene draad met gele huls.

Om de draadkleuren in het schema te lezen moet je de Franse namen van kleuren kennen.
Noir, jaune, vert, rouge, marron, blue, orange, blanc enz.

Zie ook https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2049046/

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23983
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 maart 2020 09:12 AM
  [ # 699 ]

Het grote nadeel van deze setup blijft dat je 5 meter draad hebt die veel stroom voert en dus veel weerstand heeft. Ik heb de relais dicht bij de koplampen geplaatst met een zo kort mogelijke permanente plus er naar toe. Dat scheelt echt veel licht!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2020 09:15 AM
  [ # 700 ]

Ik heb ook voor deze oplossing gekozen.

De plus vanaf de accu, maar wel gezekerd door toepassing van een relais met ingebouwde zekering.

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6703
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 27 maart 2020 09:49 AM
  [ # 701 ]

Dat blijft de discussie. Het relais in het dashboard heeft als doel de lichtschakelaar te ontlasten zodat die niet doorbrand. Simpele fix van een ontwerpfoutje. Dashboard dicht en niemand die het ziet. Relais bij de koplampen doen dat ook en leveren mogelijk wat meer licht, maar je moet extra draden trekken en relais monteren in de soms wat vochtige omgeving achter de koplampen. ik heb begrepen dat het controlelampje in het dashboard bij die laatste oplossing niet reageert als er een koplamp stuk is. Da’s toch wel een veiligheidsaspect.

Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2020 10:15 AM
  [ # 702 ]

Welk controlelampje in het dashboard bedoel je?
Degene die gaat branden als je dimlicht voert?

Zo ja, die staat gewoon parallel aan beide koplampen en gaat dus niet uit als 1 van deze 2 stuk gaat.
Bij de originele schakeling niet en ook niet bij beide varianten van een schakeling via een relais.

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6703
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 27 maart 2020 11:04 AM
  [ # 703 ]

Er is ook een controle-lampje dat gaat branden als de verlichting niet goed functioneert. Die schijnt dan niet meer mee te doen voor de koplampen.

Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2020 11:08 AM
  [ # 704 ]

Voor zover ik weet brandt dat alleen bij een defect aan de verlichting aan de achterzijde en mogelijk ook aan de parkeerlichten aan de voorzijde.
Ik heb dit althans nog nooit zien branden bij een kapotte H4 aan de voorkant.

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6703
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 27 maart 2020 11:15 AM
  [ # 705 ]

Dan heb ik het mis - had het van horen zeggen, maar nooit zelf uitgetest. Weer wat geleerd.

Profiel  
 
 
47 van de 49
« Eerste  < Vorige 45 46 47 48 49 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook