Kabeltje laadstroomcontrole lampje doormeten
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 17 februari 2016 04:43 PM

Wie wil voor mij even nameten wat het losse kabeltje van de voorbekrachtigingsstroom aangeeft bij weerstand meten.

Is dat oneindig weerstand of vrijwel 0 ohm gemeten op de massa?

Hierbij: contact uit, stekkertje (geel schuifstekkertje) los van de dynamo / alternator.


Met contact aan , komt er ook bij mij gewoon 12 volt door dit kabeltje.
Met contact uit meet ik vrijwel 0 ohm tussen stekker en massa.


Ik heb gisteren een nieuwe Iskra / Letrika alternator 70A mogen uitbouwen nadat deze goed stroom heeft gegeven tijdens een aantal keren proefdraaien.

Klaar voor de eerste keer weer op de weg, laadstroomcontrolelampje blijft branden…..
Aan het eind vd straat maar weer omgekeerd.


Dynamo heeft bij elkaar opgeteld hooguit een uur gedraaid.


Nu zijn de meningen verdeeld over Iskra dynamo’s waarbij niet iedereen laaiend enthousiast is…


Ik heb de dynamo direct weggebracht en laten repareren.
Tip voor de regio Den Haag:  D&SDD; dynamo en startmotor service.

Kon erop wachten en voor niet teveel geld wist ik dat er een trio dioden vervangen moesten worden.
Ze hebben gelijk de spanningsregelaar vervangen, want de 14.8 v die de dynamo gaf was wel wat aan de hoge kant.


Nu vertelde die man:  je kan de dioden beschadigen wanneer het bewuste kabeltje “aan de massa lag”.

Vandaar mijn vraag en ik ben benieuwd wat jullie meten.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 februari 2016 10:07 PM
  [ # 1 ]

Het laadstroom controle lampje zit aan een geschakelde plus en aan de andere kant aan massa in de originele regelaar.
Dus contact uit meet je oneindig weerstand en contact aan niet gedefinieerd.

Of nul volt en krap 12 volt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 februari 2016 10:22 PM
  [ # 2 ]

Vreemd zeg!
Zat er nog garantie op de dynamo?
Levensduur van een uurtje is wel wat aan de krappe kant…

Ik heb trouwens jarenlang geleden mijn dynamo laten repareren bij Rietveld aan de Beeklaan in Den Haag.
Prima gedaan, ziet er ook weer netjes uit…

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 17 februari 2016 10:48 PM
  [ # 3 ]

Dank je wel Bogaard,

Daar was ik al een beetje bang voor,

Ik meet toch een contact met de massa…
Ik mag dus flink gaan zoeken.

Da’s balen.

@Hans:
De dynamo is weer gerepareerd en voor niet veel geld.

Als je zo traag bent als ik met restauratie, heb je nog weleens nieuwe onderdelen die veeeel later nog eens geplaatst worden.
Maar, de dynamo zou nog kunnen.

Tis goed zo.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 februari 2016 01:04 PM
  [ # 4 ]

Er zijn dynamo’s die naar 12V regelen, maar er zijn er ook die naar massa regelen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook