Saxo VTS uit 2001 loopt op 3 cilinders
Edwin78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 20 februari 2016 01:36 AM

Hey mensen, ik heb sinds 3/4 jaar mijn eerst Citoën gekocht en bevalt me prima, beter als verwacht. 👍
Nu heb ik in 1 keer wat probleempjes waar ik al 1 en ander aan gedaan heb.
Hij begon ineens met af en toe op 3 cylinders te lopen en af en toe uitvallen.
Nu loopt hij op 3 cylinders en af en toe 2.
Ik heb de bougies vervangen(zaten ook niet goed vast en geoxideerd aan de bovenkant.
Bobine vervangen, zat ook oxidatie en vocht in.
Nog steeds loopt hij niet goed.
Ik vond ook wel dat het een appart systeem was met die soort van veertjes contact maken met de bougies.
Vervolgens heb ik het stappenmotor gedeelte schoon gemaakt en nog geen resultaat.
De dingen die ik gedaan heb waren wel echt nodig maar niet het probleem.
Voor ik alles eruit schroef zou ik wel wat tips kunnen gebruiken.
Onder het rijden springt hij dus geregeld naar 2 cylinders en springt de 3de cylinder er ook ineens weer bij.
Zijn de injectoren na te meten of te kijken en kan ik de bougies nameten of zo om te kjjken welke het probleem heeft.
Zou misschien ook de lampda sensor kunnen zijn, bdp sensor kwam ik tegen.
Ik heb een multimeter tot beschikking.
Auto is me zo goed bevallen dat ik er graag nog een jaartje of 2 mee wil gaan rijden.
Ik hoor graag de tips.
Alvast bedankt

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 februari 2016 04:53 PM
  [ # 1 ]

Geen lambda of andere sensor, dan doet hij het helemaal niet of over heel de lijn, niet enkel een paar cilinders. bobine en bougies vervangen dus rest er nog : slecht contact in stekker naar de bobine, slechte ecu of slechte injectors (of de stekkers daaraan).
Ecu kun je laten herstellen bij bvb. dashbord.be, opsturen en 3-4 dagen later heb je hem terug, 200-300€

Welkom ook. Smile

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 20 februari 2016 04:58 PM
  [ # 2 ]

Ik zou ‘m een aan een Lexia hangen, dan zie je precies wat je injectoren doen. Verder kan je alle stekkers nalopen en insmeren met (zuurvrije) vaseline.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Edwin78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 20 februari 2016 08:36 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga eerst maar eens de stekkers nakijken en als dat niks uit maakt ff een compessie test doen en uitlezen,
maar ook ff kijken of mijn oude garage van vroeger die spullen heeft.
Neem aan van wel, is een doe het zelf garage.
Dan eerst ff uitlezen denk ik voor compresie test.
Is makkelijker gedaan denk. Smile
Ik hou jullie op de hoogte.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 februari 2016 10:50 PM
  [ # 4 ]

Is de bobine nieuw of een gebruikte? (die dus ook kapot kan zijn bijvoorbeeld)

Profiel  
 
Edwin78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 20 februari 2016 11:37 PM
  [ # 5 ]

Die is nieuw, bij de automaterialen zaak gehaald, ook 4 nieuwe bougies, die aan 4 kanten contact maakt voor een zekere goede vonk.
Het kan alsnog kapot zijn maar daar gaan we maar ff niet van uit.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 februari 2016 09:25 AM
  [ # 6 ]

Je zou een simpele compressietest kunnen doen op gehoor?
Bobineaansturing loskoppelen en dan starten.
Al er één cilinder compressieverlies heeft moet je dat gelijk kunnen horen.

Ik weet trouwens niet of je daar elekronica mee kan beschadigen, maar ik denk haast van niet.
Als je alles maar uitzet als je aan stekkers gaat zitten rommelen Wink

Profiel  
 
Edwin78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 21 februari 2016 07:12 PM
  [ # 7 ]

Vandaag ff wat stekkers nagekeken en alles is helemaal droog.
Kan daar niks aan vinden, ook voor de zekerheid ff wat remmenreiniger gespoten om te kijken of er toevallig een lek zit.
Geen invloed op toerental.
Morgen of overmorgen even langs de garage.

Verder even gekeken naar de radio, deze hield zijn geheugen niet vast.
Volgorde van + en geschakelde + klopt niet of is standaard omgedraaid.
Nu ff mijn oude radio de draden omgedraaid.
Mijn nieuwe radio was hetzelfde.
Maar dees was makkelijk om te draaien.
Me 2de box doet het ook weer, weer goede muziek in de auto en niet elke keer zenders zoeken. Smile

Profiel  
 
Edwin78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 22 februari 2016 11:49 AM
  [ # 8 ]

Vanmorgen naar me oude garage geweest om uit te lezen.
Computer kon niet op 1.4vts gezet worden, (pakte andere motoren ook niet)dus via peugeot gedaan.
Daar kwam uit code p264, spanning injector cylinder 2 te laag.
En ook foutcode p1327 maar die heb ik nog niet gevonden waar dat voor staat.
Compressie meting wacht ik nog even mee.
Vermoeden is dus kabelbreuk of de ecu.
Dus ik ga vandaag of morgen even de ecu losschroeven en kijken hoe dat eruit ziet.
Even kijken wanneer ik wat tijd vrij kan maken.
Mochten jullie ideeën hebben en tips dan horen we het natuurlijk graag.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 februari 2016 07:44 PM
  [ # 9 ]

P1327
For S2000P; check ignition primary pattern for excessive peak voltage and spark line too short. Should be greater than 1ms. This fault code is usually caused by interference.
Vanop engels saxo forum

Dus de Ecu denkt dat niet elke bougie een even krachtige vonk krijgt.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook