1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Nieuwe Xsara-rijder, nog wat (kleine) gebreken (steeds minder)
fer2nand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 21 februari 2016 08:58 PM

Hallo,

Sinds een paar weken heb ik mijn Xsara Prestige Ligne 2 van 2004 met nog geen 150.000 op de teller.

Ik kwam de Xsara bij toeval tegen, net binnen gekomen (klopte ook met de overschrijvingsdatum op de rdw app), niet gepoetst, niet nagekeken…tja nou eens de boekjes bekijken. Dat zag er goed uit, volledig onderhoud gehad, nieuwe remmen, schijven, banden, riem was bij 110.000 vervangen…hmm netjes.

Auto zelf is ook netjes, weinig krassen, 2 beschadigingen eigenlijk, bumper onder een beetje geschuurd en een rare deuk bij de tankdop, verhaal bleek te zijn dat de eigenaar vergat de slang uit de tankdop te halen…tja…vulbuis gechecked en alles is daarmee in orden.

Testritje gemaakt, middendemper is lek en er is een geluidje wat lijkt op een remschijf die sleept in de bochten…gezien de prijs neem ik de gok.

Toen hij thuis stond maar eens flink de boel schoonmaken, wederom merk ik dat de auto erg netjes en niet veel meer vraagt dan goed schoonmaken.

Verder nog een dakdrager en winterbanden gefixed en we kunnen weer lekker op vakantie etc.!

Afbeelding Bijlagen
Xsara.jpgXsara 2.jpg

Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 februari 2016 10:11 PM
  [ # 1 ]

Welkom.

Remschijf die sleept in de bochten zijn vaak de geleidepinnen die te ver versleten zijn.
Voor de uitlaat gebruik de klemmen uit 1 deel, beetje lomp om te monteren maar garantie meer kans dat het dicht is tegenover de klem in 2 delen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
fer2nand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 22 februari 2016 09:35 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de tip van de pinnen, ik neem aan dat dit de pinnen in de remklauwen zijn? Is het gangbaar dat dit slechts aan 1 kant te horen is?

De monteur waar ik altijd mijn auto laat maken noemde het “knoepen” en niet slepen, mijn gevoel was dat het een wiellager was, dit omdat ik het alleen hoor in de bochten, ook bij lage snelheid (15 km per uur). Recht door hoor je niks.
Vraag me dus eigenlijk af of het echt de schijven zijn, er zit geen speling op de wielen, dus de lagers lijken in orde, aandrijf as lijkt al eens vervangen te zijn (sticker is nog zichtbaar).


De uitlaat is bij de middendemper lek, op de lasnaden van de buis en demper, zou je dit kunnen lassen? Dempers zie ik te koop voor tussen de 40 en 95 euro, zit hier nou echt veel verschil tussen?


Verdere ongemakken:

- Verlichtingslampje gaat branden als ik normale verlichting voer, als ik even op de hendel van de verlichting druk gaat het knipperende verlichtingslampje weer uit, ook opvallend dat als ik de verlichting vergeet ik een de melding “parkeerlicht vergeten” zie ipv “rijverlichting vergeten”. Lijkt dus op een kapotte sensor in de verlichtings hendel, ik kan ook automatische verlichting niet activeren. Iemand tips om dit te kunnen herstellen?

- Schakelen naar 1,2 en 3 (3e versnelling is minder moeilijk) gaat soms wat lastig. Ik lees dat olie vervangen en de schakelstangen smeren zou moeten helpen, nog andere tips?

- Bestuurdersstoel: De rugleuning vindt ik wat slap, zijn hier nog oplossingen voor. Kan ik een lende steun vinden om erin te zetten, of zou ik schuim en veren ergens kunnen bestellen?

Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004

Profiel  
 
fer2nand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 22 februari 2016 12:40 PM
  [ # 3 ]

Wat ik nog was vergeten is dat de afstandsbediening in de sleutel niet meer werkt, alles geprobeerd om weer te programmeren, het mag niet helpen.

Is er iemand met een Lexia in de regio Nijmegen om de boel opnieu te programeren, ik heb de code kaart, wil ik gelijk de CD activeren zodat ik een aux in draadje kan gebruiken om mijn telefoon als jukebox te kunnen gebruiken.

Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 februari 2016 09:41 PM
  [ # 4 ]

Lager kun je zelf testen door hem ff op bokjes te zetten, wiel draaien met de hand, nooit met de motor want dat is slecht voor de aandrijfassen die ver open hangen, dan met je andere hand de veer(poot) lichtjes vastnemen, als het lager stuk is kun je dat voelen.
Ook kun je met een grote schroevendraaier die je als stetoscoop gaat gebruiken horen of een lager stuk is, ga een stuk achter het wiel liggen en hou de schroevendraaier tegen bvb. de onderste draagarm, draai het wiel en luister aan het handvat.

Een beginnend versleten wiellager hoor je meestal ook bij uitbollen snelheid hoger dan pakweg 60, je hoort dan een whoewhoewhoe geluid.

Maar bekijk eerst eens je remblokken, zijn die gelijkmatig afgesleten? schuin in eenders welke richting, geleidepinnen.
Kun je de remtangen voelen rammelen, geleidepinnen.

Uitlaat kun je lassen, zit veel werk in want hij zal rotter zijn dan je denkt, volgend jaar is hij weer door.
Nieuw , ja er is veel verschil, je moet goed kijken welk bouwjaar, welke motor, verder kwaliteit, Oem of Bosal-Walker, ik zeg Oem, kun je bvb. ook bij een winparts kopen , geven ze toch zo aan. Verder heb ik persoonlijk liever Bosal dan Walker, andere zullen het net andersom zeggen, pasmaat is bijna altijd zeer goed.

Verlichting, is de lichtsensor aan de voorruit goed aangesloten? Kan los geweest zijn met ruitwissel.

Keertje olie wissel bij de bak is geen weggegooid geld, ik heb al bakken weten opleven in een week tijd na de wissel, boterzacht.

Uitgezeten zetels, alle Citroën’s krijgen dat, vulling kun je nieuw kopen, avondje werk.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 23 februari 2016 02:53 AM
  [ # 5 ]

Leuke auto!

Ik kan alleen aanvullend iets zeggen over de verlichting, die zit in je stengel of je totale COM2000 systeem. Een gids voor de stengel en het systeem staat hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214408/P45/#1613024 -> http://downloads.bouwman.net/demontage-com2000.pdf. Begin bij pagina 6 (demonteren stengel) en maak alles goed schoon. Als dat helpt, ben je er snel en goedkoop vanaf. Bij mij waren de sporen vervuild en remreiniger fixte alles.

Daarnaast: Het opvullen van de stoel ben ik ook in geïnteresseerd. Zijn hier foto’s of een gids van?

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
fer2nand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 23 februari 2016 12:28 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor de info Paso en Michelangelo, daar kom ik verder mee.

Storing van het licht lijkt te verklaren, in de schakelaar was het een rommeltje van vet en wat schaafsel.

Helaas heb ik echter de hele hendel los getrokken en moet ik nu dus het hele stuur uit gaan bouwen om de flat kabel in de juiste poort te prutsen…prut..!

De drukknop op de hendel is overigens nep, zit geen enkele verbinding met een schakelaar, het instellen van automatisch licht hoef ik dus ook niet te proberen Smile

Nu maar eens nadenken wat ik doe, proberen de schakelaar weer in te bouwen en hopen dat het werkt of een nieuwe / andere fiksen en alles in 1 keer goed. Dat schaafsel (koper) komt van 1 van de sleepspoortjes op de kabel, wellicht werkt het daardoor niet meer goed.

Lichten zijn nu aan en gaan met draaiende motor nier meer uit, overigens heb ik nergens een licht sensor kunnen vinden, denk dat ik dus geen automatische licht optie heb zoals in het boekje omschreven staat…hmm.

Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 23 februari 2016 01:29 PM
  [ # 7 ]

Je lichtsensor zit achter je binnenspiegel. Als je verlichting aan gaat met draaiende motor dan doet de auto dat.. automatisch Surprised ? Dus dat zou betekenen dat je dit gewoon hebt!

Die drukknop dacht ik hetzelfde van, maar de koperen ring die in de verlichtingsring zit bestaat uit 1 volle ring en 1 aanhangsel. Het plastic uitsteeksel op de drukknop drukt het aanhangsel op zijn contact en 3 seconden later schakelt de automatische verlichting uit. Weer 3 seconden inhouden schakelt deze weer in (mits alles goed werkt) Verder is schaafsel inderdaad vrij fataal, maar ik zou gewoon kijken of het lukt. Vervangen kan altijd nog en je verlichting doet het bij ‘geen contact’ automatisch.

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
fer2nand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 23 februari 2016 01:50 PM
  [ # 8 ]

Even gekeken maar geen lichtsensor aanwezig.

De reden waarom de boel aanstaat is omdat het bovenstuk van de hendel er nu helemaal uit is, trok de hendel inclusief flatkabel uit de houder.

Moet dus het stuur eruit slopen, echter de lampen staan aan als de motor draaid dus het kan denk ik even wachten…

Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004

Profiel  
 
fer2nand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 23 februari 2016 09:19 PM
  [ # 9 ]

Ondertussen de boel eruit gehaald en weer terug gezet, de hendels lijken functioneel.

Echter….we hebben een storing op de startonderbreking…grrr…even kijken of ik daar doorheen kom mbv de omschrijvingen op het forum.

Ook kan ik niets in de boordcomputer in het scherm als er programmeren staat.. annuleren kan wel dmv kort indrukken, bij lang indrukken blijft alles staan. Moet ik dit rijdend doen?

Ook het lang indrukken van de ronde knop op de verlichting stengel geeft geen reactie, ik neem aan omdat ik geen sensor heb, wel zag ik op het scherm staan “automatische verlichting uit” of iets in die richting.

Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 24 februari 2016 02:01 AM
  [ # 10 ]

Ik kan weinig helpen met de boordcomputer en programmeren: dat heeft de (onafhankelijke) garage toendertijd geprobeerd voor me. De afstandsbediening op de sleutel hebben zij en ik definitief opgegeven.
Het laatste dat je zegt over “automatische verlichting uit” is precies wat die knop op het einde doet. Melding is met een gong. Het systeem is echter niet zo slim dat het direct afslaat, daarvoor moet je naar stadslichten en terug naar 0. Dan is het automatische eraf. Weer 3 seconden drukken en de gong en melding schakelen het systeem weer in.

Is het nog gelukt met de rest van het onderhoud zoals het knoepen/slepen?

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
fer2nand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 24 februari 2016 12:13 PM
  [ # 11 ]

Verder nog geen vorderingen, nachtje de auto laten staan maar nog geen oplossing voor de startblokkering. Ik had de binnenverlichting aangezet en de auto was in de save mode gegaan. Misschien is het later vandaag weer ok..?

Bijzonder dat de settings verloren gaan bij het ontkoppelen van de accu, echter niet altijd…Zit er geen backup batterij op de print..?

Iemand nog tips voor de startblokkering op te heffen behalve de lexia, denk dat ik er maar een moet gaan kopen lijkt het? 119 euro nieuw bij q24. Zit er verschil tussen de lexia’s?

Kan ik gelijk zelf de Aux in aan zetten en met een beetje mazzel de sleutel goed inleren?

T is wel een behoorlijk gehalte computermagie deze generatie Citroenen.

Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 24 februari 2016 01:47 PM
  [ # 12 ]

Als ie in power save staat heb je wel een uitdaging. Je kan dan de auto namelijk ook niet meer uitlezen, hij zet dan de ECU uit. Dus ik denk dat het ‘zelf sleutelen’ hier wel een beetje eindigt.

Lexia staat voor niet zo gek duur op ebay. Er zijn verschillende versies (3 om precies te zijn), die ieder een stapje duurder zijn. Als je C5 en 406 wil uitlezen heb je de duurste nodig, wil je alleen je Xsara uitlezen volstaat misschien de goedkoopste ook (check dit even!).

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb een Lexia. Woon in regio Rotterdam.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
fer2nand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 17-02-2016

Gepost: 24 februari 2016 03:31 PM
  [ # 13 ]

Als de ECU uit staat kan ik dan nog wel iets met de Lexia?

Ik heb de accu klem er weer af gezet, maar betwijfel of dit zin gaat hebben….kan mijn accuspanning te laag zijn? omdat ik het interieurlampje had laten branden?

Ik woon in de Regio Nijmegen, dus rotterdam is wel wat ver Sad

Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 24 februari 2016 04:20 PM
  [ # 14 ]

Neen, je moet niet in power save staan om je ECU uit te lezen/te configureren. Power save gaat aan na een half uur radio luisteren oid (dus ook na een half uur interieurlampje). Heeft weinig met je accuspanning te maken.

Ik zou eigenlijk even langs een dealer gaan om een en ander te vagen. Zij zijn in mijn opinie nu de enige die je kan helpen.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 februari 2016 07:37 PM
  [ # 15 ]
fer2nand schreef:

Bijzonder dat de settings verloren gaan bij het ontkoppelen van de accu, echter niet altijd…Zit er geen backup batterij op de print..?

 

Nooit de accu afkoppelen met sleutel in contact, best sleutel eruit, 3 minuten wachten, bij aankoppelen de eerste 2 minuten niets doen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook